Terugval dipjes/incidenten

Discussie in 'Prematuur' gestart door Kvw, 26 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kvw

    Kvw Nieuw lid

    26 jan 2023
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Morgen 4 weken geleden ben ik met 31+6 bevallen van een prachtig mannetje.

    Ondanks zijn termijn doet hij het vanaf het begin al hartstikke goed. Hij heeft alleen de eerste dag ademondersteuning gehad, mocht na 9 dagen uit de couveuse en drinkt inmiddels al flink uit een flesje. We zijn hartstikke trots op hoe hij het doet en de kinderartsen zijn dik tevreden.

    Hij heeft wel wat dipjes gehad, zoals was te verwachten bij een baby van zijn termijn, maar toch zelfs te weinig om coffeine te moeten starten. Hij zou daarvoor 24 dipjes per dag moeten hebben, hij had er gemiddeld 4 benoemenwaardigr op een dag. De dipjes waren al flink afgenomen. Eigenlijk had hij geen dipjes meer in zijn hartslag, alleen de saturatie dipte en schommelde nog wel met enige regelmaat. Hij is ook verkouden, dit zou die dipjes en schommelingen dan ook grotendeels kunnen verklaren. Het gaat eigenlijk zo goed dat hij na 48 uur dipjesvrij wel naar huis mag.

    Tot nu toe is dat nog niet gelukt, af en toe dipte de saturatie toch nog te erg, waarschijnlijk door die volle neus. Te erg om naar huis te kunnen, te goed om er op in te grijpen. Wat baalden we daar van..

    Maar nu sinds gisteravond lijkt hij een ’terugval’ te hebben. Plotseling dipte zijn hartslag tijdens het flesje, zo ook tijdens het flesje erna en na het flesje daarna. Ook tijdens het vierde flesje zakte zijn hartslag, maar niet ver en lang genoeg om een dip te kunnen noemen.

    Hij mag gewoon nog dippen, hij is nog zo klein en jong, maar ik ben benieuwd naar soortgelijke ervaringen. Meer mensen die ervaring hebben met zo’n terugval? Heeft dat lang geduurd? Tips om hem ook maar een beetje te kunnen helpen?

    Als hij bij ons ligt lijkt hij er minder last van te hebben en rustiger te slapen, maar put ik hem juist niet meer uit door hem regelmatig uit zn bedje te tillen en bij mij neer te leggen? Je wilt zo graag iets voor hem doen, maar wat heeft hij nodig?

    Liefs
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    289
    83
    Emmeloord
    Nog gefeliciteerd met je kindje. Wat fijn dat hij met dit geboorte termijn een meest optimale start kon maken. En hoe naar voor jullie allen dat er nu sprake is van een terugval.
    onze meiden hebben tot 41 weken gelegen. Maar waren nog eerder geboren. Zij kregen rond die tijd het rs virus. Dat Putte hun uit. Ineens weer extra zuurstof nodig bijvoorbeeld. Toen ze daar overheen waren hadden we ze rap thuis. Maar dat vroeg wel geduld van ons als ouders. Lekker veel buidelen/ bij je laten liggen. Geef je (een deel) borstvoeding per fles? Dan maakt jouw lichaam antistoffen aan door het knuffelen. Hou vol, de laatste loodjes wegen het zwaarst. Zo cliché, maar helaas wel waar. Ik hoop dat jullie kindje snel op knapt en thuis bij jullie kan zijn.
     

Deel Deze Pagina