Hoi dames, Wie van jullie heeft er ervaring met een terugval in zindelijkheid? Hoe lang duurde dat? Hoe heb je het opgelost? Onze dochter van 3 jaar en 2 maanden is sinds een maand of 4 zindelijk. Het ging heel goed, af en toe een ongelukje. Nu dus sinds de laatste week dat we op vakantie waren (nu zo'n anderhalve week) veel ongelukjes. Soms wel 5 op een dag. We proberen er niet teveel aandacht aan te besteden want dan wordt het alleen maar erger maar begin er echt van te balen. Vandaag gelukkig maar 1 ongelukje maar heb ze wel heel vaak zelf op de wc gezet, ze gaat dus niet meer zelf. Wil geen luier omdoen want dan zijn we weer terug bij af maar over een week moet ze weer naar de peuterspeelzaal... Over 3 maanden wordt haar broertje geboren, dan hoop ik toch dat ze echt goed zindelijk is...
Er was al eerder zo'n soort topic...over opeens een terugval na een vakantie geloof ik. Je zou denken dat het komt doordat er verandering is in ritme/omgeving misschien. Maar je moet gewoon even doorzetten nu en niet boos worden...probeer het los te laten en opeens gaat het weer goed. Zie topic Daantje57
Dank voor je reactie. had dat ander topic gezien maar volgens mij werd daar ook niet echt gereageerd. Gelukkig gaat het al een stuk beter. We zetten het kookwekkertje elk uur en dan moet ze erop, vandaag nog geen natte broeken gehad.
Vervelend zeg een terugval. Ik weet van een familielid waar bij de jongste ontzettend veel moeite had met het droog blijven dat de arts hierin had aangegeven dat als het goed gaat dat ze er niet gek van op moesten kijken als er op vakantie een terugval zou komen. Dit zou veroorzaakt worden doordat de kinderen dan toch in een vreemde omgeving zijn en moeite hebben zich daarin aan te passen. Ook volgens was de beste oplossing negeren....
Onze dochter was met 2,5 zindelijk en met 3,5 verhuisden we, veranderden we van speelzaal, kreeg papa nieuw werk en kwam het vooruitzicht op de basisschool. Hierdoor is ze gaan broekplassen, dit heeft toch bijna wel een jaar geduurd dat ze 2-8 keer per dag nat was, soms een paar drupjes, regelmatig echt tot op de grond nat. Voornamelijk op school maar ook vaak thuis. We hebben toen echt van alles geprobeerd, negeren, belonen, stickers, groot kado in het vooruitzicht ( Is haar nooit gelukt om het kado te halen, bedoeling was dat ze 4 dagen in een week droog zou zijn, lukte gewoon niet. Tot het zomervakantie werd! ) boos worden, zelf op laten ruimen, poep en plas poli. Uiteindelijk was ze zo boos als ik haar naar de wc stuurde en heb ik haar gevraagd of ze in natte kleren wou stinken en pijn aan haar billen wou krijgen, of dat ze droog wou blijven? Ze wou droog, dus ging ze akkoord dat ze gewoon ging plassen als ik haar stuurde. Op vaste tijden ( Na bed, na eten, 10 uur, 12 uur ( 13uur ) 15uur, 18uur en bedtijd.) Uiteindelijk heeft ze toch zelf de omschakeling gemaakt om weer droog te kunnen zijn.
Suusjeuh: dank voor je reactie. Hier inderdaad nu ook na zulke momenten op de wc en het kookwekkertje zetten. Ze was gisteren de hele dag droog en vandaag 2x nat. Morgen weer verder. Volgende week moet ze wel weer naar de PSZ 2 dagdelen en 1 dag naar de gastouder, ben benieuwd hoe het dan daar gaat.
Ik heb J wel op bepaalde momenten een luier aan gedaan - maar in overleg met haar en mn man en de juf. Ze was namelijk al 4 en zo vaak nat, op school, dat alles naar plas rook. Ze was nat tot op dr schoenen, da's niet fraai voor leren schoenen. Als ze bijv een speel afspraakje had, of de schoolfoto, dan deed ik dr op school een luier aan en dan was ze schoon, vrolijk en fris op de afspraak. Dan ging ik wel helpen de luier uit doen of ik vroeg het aan de mama van het speel genootje, ze was namelijk zo moe van het proberen en niet lukken dat dit haar net even wat zelfvertrouwen gaf... Inmiddels gaat het nu weer goed, ik ben benieuwd hoe het straks op school weer gaat. Ik ben ook heel benieuwd hoe het bij jullie meisje bij de GO en PSZ gaat!
Niet te druk om maken en niet te veel aandacht er aan besteden. Ongelukje kan gebeuren en weer door zo heb ik het altijd gedaan. Ik denk dat wij als ouders niet eens voor de helft beseffen wat een impact de komst van een broertje of zusje heeft. Nu misschien even een terugval en over een tijdje ineens weer een spurt waarna je denkt: waar is mijn kleintje ineens? Komt goed!