Wanneer kwamen de speelafspraakjes bij kleuters?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Anniek88, Mar 23, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

Sep 22, 2016
    2,992
    2,694
    113
    Female
    Dochter gaat sinds de kerstvakantie naar school en heeft tot nu toe nog geen speelafspraakje gehad. Om mij heen heb ik het gevoel dat er op het schoolplein heel wat afgespeeld wordt. Maar zij is het nog nooit komen vragen. Wanneer begint dat een beetje?

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,650
    27,301
    113
    Female
    #2 GroeneBomen, Mar 23, 2022
    Last edited: Mar 23, 2022
    Zoon ging volledig naar school na de kerstvakantie en kort daarna al zn eerste speeldate. Toen kwam tante Corrie op visite en dat even gepauzeerd.daarna weer opgepakt :)
    Spelen met buurtkinderen vanaf 3/3,5.

3. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,023
    3,257
    113
    Bij mijn jongste de eerste dag.
    Bij mijn middelste na een half jaar of zo
    En mijn oudste nooit, die vond het vreselijk, hij speelde wel met klasgenootjes buiten en soms nam hij dan ook wel iemand even mee, maar afgesproken speelafspraakjes heeft hij nooit gehad.

Oftewel, per kind verschillend.

GossipGirlxoxo likes this.
  4. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,502
    8,424
    113
    Bij de oudste n een aantal weken en de jongste direct in de eerste week.

Als moeder hielp ik hun er wel bij. Dan hadden we het er thuis over, ze konden vaak wel prima aangeven met wie ze een keer wilden spelen.
    Op het schoolplein spraken we dan samen dat kindje en moeder aan om te kijken of de wederpartij ook wel een keer wou spelen en zo ja, dan spraken we wat af.
    Als ze net op school zitten is zelf afspraakjes regelen vaak nog net even een brug te ver, daar zijn ze meestal wel hulp bij nodig.

5. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,314
    10,281
    113
    Pas na een half jaar of zo.

We spraken af wanneer hij kon spelen. (Niet op zwem en sportdagen)

Ook vantevoren bedacht met wie hij wou spelen. Daar hielden we ons dan ook aan en niet dat je dan alle kinderen na schooltijd op het plein af gaat om te spelen. Kan dat kindje niet dan spraken we vaak al voor een andere dag.

Gewoon bespreken met je kindje en samen naar de ouders gaan. :)

6. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,876
    2,876
    113
    Noord-Holland
    Pas na 2 jaar begon de oudste dat leuk te vinden. De jongste na half jaar maar werd pas wat meer met een jaar ongeveer. Daarvoor gewoon te moe, te overweldigend allemaal.

7. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,413
    113
    Hier vanaf het begin, maar soms ook gewoon genoeg prikkels gehad op school en daarna lekker thuis uitrusten :)

8. Sylver

Sylver Fanatiek lid

Sep 17, 2014
    1,861
    1,756
    113
    Bij mijn oudste kwam een kindje met oudere broers heel fanatiek de eerst week al vragen of ze bij ons mocht spelen.
    Lichte cultuurshock bij mij :p

Onze jongste is zoals dat meisje, vraagt heel enthousiast aan allerlei ouders of ze samen met hun zoon of dochter mag spelen en heeft dus eigenlijk elke dag dat kan wel een speelafspraakje.

Mijn oudste ook, maar die werd in het begin vooral heel veel gevraagd, die vroeg het niet vanuit haarzelf.
    Als ze aangaf met iemand te willen spelen, dan stuurde ik een berichtje naar de betreffende ouder om te vragen of dat een keer kon.

De oudste durfde heel lang niet ergens anders te spelen, dus het hele eerste jaar was sowieso bij ons spelen en daarna met mij er eerst bij, dan vertrok ik na een kwartiertje.

9. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,269
    25,739
    113
    Wanneer ze er aan toe waren.
    Zoon zit in groep 2 en heeft nog maar een stuk of 6 speelafspraakjes gehad en dan meestal nig hier thuis. Mijn jongste dochter kwam op de eerste schooldag al naar buiten rennen met de vraag of ze bij een vriendinnetje mocht spelen.
    Heel divers dus.

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,159
    23,239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier vanaf de eerste schooldag al. Maar dat verschilt echt per kind waar ze behoefte aan hebben.

11. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Bij M vanaf de eerste wendag, maar ze kende ook al verschillende kinderen uit de buurt en, van het kdv.

Maar het is per kind verschillend. Vandaag was er een klasgenootje uit groep 1 hier spelen. Hij wilde toch al redelijk snel naar huis. (Ook helemaal prima en juist knap dat hij dat ook zei.)

GossipGirlxoxo and hummeltje5 like this.
  12. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Hier kwam dat ook pas na een half jaar ofzo, en dan maar heel af en toe, ook in groep 2 altijd maar weinig afspraakjes bij beide meiden. Vanaf groep 3 werd het wel wekelijks.

13. Leolove

Leolove Fanatiek lid

Apr 16, 2016
    4,143
    1,682
    113
    De oudste pas na een half jaar, maar dat kwam ook door corona, daardoor kenden we andere ouders niet. De jongste meteen de 1e week, afgekeken bij grote zus

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Bij de oudste volgens mij na ruim een half jaar oid. Bij de jongste eerder, die had het ‘afgekeken’ bij haar zus. ;) In het begin hielp ik wel zoals anderen schrijven.

15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    M’n dochter wilde in de wenweek al afspreken. Heb ik niet gedaan, want was in de week voor Sinterklaas en verjaardag dus. Leek me wel genoeg drukte. Maar dus al heel snel wel.
    Bij m’n oudste kwam het in groep 1 vrijwel niet voor, maar zat ook de eerste lockdown tussen. En na de lockdown aantal weken nog halve klassen.
    In groep 2 nog steeds weinig en nu nog steeds weinig.

16. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bij mijn oudste ben ik begonnen met een speeldate bij iemand waar ik bij was - ik vond het ook wel spannend ;) . Dus ik koffie drinken en de kinderen spelen. Later ook nog eens met een andere moeder gedaan, die het ook wel spannend vond . En daarna in het begin een afspraakje bij ons - en later bij die andere. In het begin regelde ik dat in overleg met dochter, met de ouders op de app. Later -na een half jaar ofzo, misschien zelfs een jaar?... ging dat langzaamaan vanuit haarzelf.
    En de eerste keren begon ik ook met een uurtje of 5 kwartier ofzo. Soms werd dat gerekt met ophalen - dat ik wat langer bleef kletsen met de moeder nog.

Bij de jongste ging het veel sneller. Maar toen die naar school kwam, kende ze gelijk de hele klas al waarin ze kwam ;) . Ze kwam in de klas waar haar zus net uitgegaan was.

17. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Hier bij beide kinderen na de eerste week al. Ze spreken beide gemiddeld 3x per week uit school af. De jongste zit in groep 1.

18. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,507
    13,797
    113
    Female
    Noord- Holland
    #18 hummeltje5, Mar 24, 2022
    Last edited: Mar 24, 2022
    Bij die van ons heel snel!
    Bij de oudste na een week of 3 (net na de eerste lockdown begonnen en we kenden nog geen andere ouders, maar dat maakte dus niet uit :p) en bij de jongste al ruim vóór ze op school zat haha (die is ook net als de jouwe na afgelopen kerstvakantie begonnen en regelde dus al speelafspraakjes toen ze nog op de PSZ zat). Maar maak je niet druk hoor!
    Er zijn er ook genoeg die er een half jaar (of langer) over doen. En anderen blíjven maar gewoon weinig afspreken.
    Ken een kindje van 6 wat nauwelijks afspreekt zo verlegen is hij. En hij is niet de enige.

19. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Onze oudste startte destijds in mei op school. Naast het buurmeisje wat even oud is en dus bij haar in de klas zat, speelde ze voor t eerst met een ander meisje in de herfstvakantie. Daarna pas weer na de kerst geloof ik. Pas in groep 2 kwam het echt op gang en ging ze er zelf ook meer actief mee bezig om iets te regelen.

De jongste startte in oktober, ik denk dat hij zo rond het voorjaar ging spelen (zag het natuurlijk wel bij z'n zus).

20. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,711
    4,029
    113
    Overijssel
    Hier pas wat later na een half jaar. Meteen ook een cultuurschok voor mij aangezien dat jongentje in groep 2 zat ( combigroep) en mij alle kasten opentrok :confused: Kon ik meteen goed mijn zoon instrueren wat hij absoluut niet mocht doen als hij bij een ander ging spelen :D
    In groep 2 kreeg hij zijn beste vriendje en die speelde nooit ergens.
    De eerste keer bleef die van angst liggen op onze oprit :roflmao:
    Toen zoon maar bij hem laten spelen ;)

Share This Page