Tweetalig opvoeden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door SDonya, 21 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Onze dochter word vanaf baby af aan tweetalig opgevoed.

Ik praat Nederlands tegen haar en ze kijkt ook heel veel Nederlandse tv. Mijn man praat farsi tegen haar en mijn schoonfamilie ook. Ze spreekt nu wel wat woordjes en voornamelijk Nederlands.. Wat ook logisch is want dat hoort ze veel meer.. Ze praat ook een paar woordjes farsi sinds kort. Nu is het alleen zo dat ze over 2 weken begint op de peuterspeelzaal. Daar zal ze ook Nederlands horen en spreken. Ik ben bang dat ze zometeen helemaal geen farsi meer kan/wil praten.. De rest van de dagen is ze trouwens wel bij schoonmoeder dus dan zal ze wel farsi horen...

Zijn er hier moeders die ervaring hebben met tweetalig opvoeden en hoe is het bij jullie gegaan? Sprak jullie kindje ook eerst meer Nederlands en hoorden ze ook meer Nederlands maar heeft nu wel de vreemde taal onder de knie?

Ben benieuwd..

2. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Mijn dochtertje van drie spreekt twee talen, engels omdat haar vader engels is en nederlands met mij.

We wonen in het buitenland en hier wordt, op het spaans na, voornamelijk engels gesproken en thuis praten we ook engels met elkaar, kijken engelse tv, vriendjes en vriendinnetjes spreken engels.

Mijn dochter spreekt eigenlijk alleen maar nederlands met mij en met mijn ouders.

Inmiddels spreekt ze beiden talen met gemak, schakelt heel makkelijk over van de ene taal naar de andere taal.
    Maar toen ze net begon te praten, sprak ze de ene keer liever en meer in het engels en andere keren weer beter nederlands.

Over twee weken gaat ze naar school en dan leert ze er ook nog spaans en frans bij.
    Geen probleem hoor bij die kleintjes, ik weet zeker dat wanneer je gewoon twee talen tegen haar blijft spreken ze beide talen gaat beheersen.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Onze meiden worden tweetalig opgevoed, Nederlands en Turks. Met mij spreken ze Nederlands en met baba Turks. Nu proberen wij wel Turks extra te stimuleren, omdat ze in Nederland natuurlijk al genoeg Nederlands horen, ook op de psz en school en van oma etc. Dus hier kijken ze vrijwel alleen maar Turkse kinderprogramma's (we hebben een schotel dus kunnen Nick Jr., Disney Channel etc allemaal in het Turks ontvangen), we hebben veel Turkse voorleesboeken, ik zet regelmatig Turkse kinderliedjes op (via YouTube). Ook zijn we mede hierom verhuisd naar een plaats met een grote Turkse gemeenschap, gaat de oudste naar een psz waar zowel Nlse als Trse kindjes komen (buiten onze eigen wijk) en gaat de oudste vanaf dit schooljaar naar een Turkse kinderclub op zaterdagochtend.

Het gaat bij de oudste erg goed, die is echt perfect tweetalig en haar Turks is nu nog beter dan haar Nederlands. Dat zal wel veranderen als ze echt naar school gaat straks maar voor nu ben ik blij dat ze met Turks al zo ver is. De jongste praat nog amper dus daar kan ik niets over zeggen.

Consequent zijn is het belangrijkste maar wat extra stimuli in de zwakke taal zou ik wel sterk aanraden.

4. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dankjulliewel voor de antwoorden!

Kari, denk je dat ondanks dat ze een taal minder hoort het toch onder de knie krijgt omdat ze het vanaf geboorte af aan al hoort?

Eylem, ik ga vanaf nu ook veel Iraanse filmpjes laten zien om het te stimuleren.. Mijn ouders en schoonouders zijn ook niet heel consequent met het praten want ze denken vaak dat dochter het niet begrijpt.. Wij zeggen wel tegen onze ouders dat ze echt farsi moeten blijven praten en dat ze het moet leren begrijpen (alhoewel ik er sterk aan twijfelt want volgens mij snapt ze het wel;)) Een kidsclub ben ik sowieso van plan maar dat hebben ze hier pas vanaf 6 jaar dus dat duurt nog even voordat ze 'mag'..

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Goed idee om in ieder geval wat filmpjes te laten zien. Daar heeft de oudste hier heel veel van opgepikt. Ik weet niet wat je allemaal in het Farsi hebt maar bijvoorbeeld dingen als Dora leren ze echt heel veel van. Ja lastig is dat als mensen dan toch weer NLs gaan praten...maar ja blijven herhalen maar ;). Wel fijn dat er een kidsclub is! Misschien kun je af en toe afspreken met andere moeders met kinderen die ook tweetalig worden opgevoed? Dat werkt hier ook wel goed.

6. SDonya

SDonya Niet meer actief

Geen idee of ze Dora in het farsi hebben.. Ze kijkt nu voornamelijk filmpjes die mijn man als kind keek.. Via het internet kan ik ook niet echt tekenfilms vinden. Ja die kidsclub is inderdaad heel fijn! Ze leren daar ook farsi schrijven dus dat is ook mooi mee genomen! Ik ken geen moeders die ook tweetalig opvoeden dus dat lukt sowieso niet. Schoonfamilie praten Nederlands en farsi door elkaar tegen hun kinderen en mijn familie wonen allemaal in Iran dus dat helpt ook niet mee.

Hoe loste jij het trouwens op als je dochter tegen jou Turks ging praten? Of begrijp jij het Turks wel? Mijn dochter praat soms wel wat maar ik snap het dan niet en weet dan nooit wat te zeggen..

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh dat lijkt me lastig idd! Ja ik spreek zelf ook wel redelijk Turks. Eerst gaf ik dan gewoon in het Nederlands antwoord maar tegenwoordig soms ook wel in het Turks. Begrijp je echt helemaal niets? Ik kan ook geen vloeiend Turks maar zeker dat kindertaaltje snap ik wel ;)

8. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik kan wel wat dingetjes maar niet veel. Het zijn meer dingen die ik heb opgevangen als mijn vader naar familie belde of als mijn man en schoonfamilie praten met elkaar... (Dingetjes als waar ben je, wat doe je, wat wil/ga je eten etc...) dingen die dochter dus nog helemaal niet zegt :p

Handig zeg dat jij wel Turks spreekt! Dat maakt het allemaal inderdaad wat makkelijker!

Ik ga voor nu met de tips als tv kijken aan de gang! En hopen dat het goed komt!:) het zou wel fijn zijn dat als ze naar de kidsclub mag dat ze dan wel de basis spreekt en begrijpt!

9. 1988 mama

1988 mama Niet meer actief

Onze zoon van 10 maanden word ook tweetalig opgevoed. Ik ben NL , en papa is Engels. nederlands hoort hij gewoon het meest!
    maar we zijn ervan overtuigd dat hij het engels ook mee pikt , en vermoedens dat ie daddy zegt , daaaady .. of zo iets !
    blijft toch spannend hoe hij later zal praten!

10. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Mijn broer heeft een dochter van 4,5. Hij spreekt met haar Engels, haar moeder Mandarijn en de rest van de familie spreekt Nederlands met haar.
    Ze schakelt snel en accentloos over. Wel is ze niet heel erg sterk in Nederlands, maar het gaat sinds ze naar school gaat erg snel beter. Ze begrijpt wel alles.
    Op zaterdag gaat ze nog naar een chinese school.

Wij spreken alleen Nederlands met onze kinderen, maar ik zie dat ze in anderhalf jaar tijd al een behoorlijk woordje Frans hebben opgestoken (terwijl ze naar een Nederlandstalige school gaan). Vooral de jongste (4,5) spreekt al veel beter Frans dan ik, met een heerlijk mooi accent.

11. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Een (nederlandse) vriendin van me woont in Amerika met haar amerikaanse man en ze hebben 3 kids. Man spreekt niet of nauwelijks Nederlands.
    Kinderen leren zowel Engels als Nederlands, vriendin praat consequent Nederlands met ze, verder met iedereen Engels. Oma is er regelmatig en eens per jaar zijn ze 3 weken of zo in NL. Kinderen spreken prima Nederlands. Ze waren nog wel eens zo grappig om bij papa aan te komen met een nederlands boekje, hihi.

Hetzelfde met vrienden hier, hij is nederlands en zij roemeens. Kinderen praten goed Roemeens, alleen verstaat papa het niet. Kennelijk is dat niet zo'n probleem.

Bij beide families zie ik inderdaad wel in twee talen boekjes en filmpjes. Maar ondanks dat een van beide taal alleen maar door een ouder wordt gesproken en verder in de omgeving erg weinig, is dat geen belemmering.

12. Fransa

Fransa Niet meer actief

Wij zijn beide NL-ers maar onze kinderen groeien in een compleet Franstalige wereld op...
    Het is onvoorstelbaar hoe groot de NL woordenschat van onze oudste al is. Soms zegt hij woorden waarbij wij ons afvragen wie hem die geleerd heeft...
    Wij hebben NL tv, daar wordt regelmatig naar gekeken. Verder kijken ze ook vaak genoeg Franse tekenfilmpjes en luisteren we muziek in het Nederlands, Frans en Engels. Ook van het Engels pikken onze beide jongens al aardig wat op.

Het is onvoorstelbaar te zien hoe gemakkelijk ze een andere taal oppakken. De snelheid van het omschakelen, etc. Onze oudste heeft er al een jaar school op zitten en zijn Frans is in het afgelopen jaar dan ook met sprongen vooruit gegaan. Onze jongste doet het wat rustiger aan dan z'n broer maar hij begrijpt zeker alles.

Ik vind het een groot voordeel dat ze tweetalig opgroeien. Hopelijk blijven we hier lang genoeg wonen zodat ze het Frans ook niet meer kwijtraken..

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze kinderen groeien sinds een paar weken zelfs viertalig op :D. Wij spreken zelf onderling en met de kinderen Fries, op de Kindergarten wordt Hochdeutsch gesproken en sinds kort wordt er ook om de week Plattduutsk aangeboden. Daarnaast lopen er ook een aantal Nederlandse kinderen rond dus.... ja ze leren alles spreken en begrijpen :D

14. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Vrienden van ons voeden hun kind in drie talen op.
    Papa praat alleen Nederlands tegen ze, mama altijd Engels en op school spreken ze alleen Duits.

Hun basisregel is dat je consequent je eigen taal spreekt tegen je kind en je ook verwacht (lukt niet altijd) dat ze die taal terugpraten. Zegt hun zoon iets in het Engels tegen papa? Bijv. Papa vraagt: "waar ben je geweest vandaag?" en zoon zegt: "To the playground." Dan vraagt hij in het Nederlands, bedoel je dat je bij de speeltuin bent geweest?"

Ze zijn daar behoorlijk consequent in en het heeft geresulteerd in twee drietalige kindjes! Al spreken ze het best Duits en Engels (mama is meer thuis dan papa en papa en mama praten ook Engels tegen elkaar). Als ze bijv in Ned zijn moeten ze ff inkomen maar je merkt dat het ergens in hun geheugen zit en na een paar uurtje praten ze gewoon lekker Nederlands.

Deel Deze Pagina