Terugval zindelijkheid

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door luckey, 22 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    Lang getwijfeld maar ik ga het toch even vragen hier....

Mijn zoon is zindelijk sinds hij 2,5 jaar is. Zowel dag als nacht.
    Nu gaat het regelmatig mis sinds zijn zusje geboren is.
    In het begin dachten we om de aandacht van ons op te eisen....
    vaker (dan we al deden) dus gezegd dat we van hem houden, hij onze grote trots is enz. Het is ook idd meteen beter.

Sinds 2 weken ongeveer heeft hij elke dag (minimaal) 1x een natte broek. De ene keer een klein plekje, de andere keer een hele boel.

Belonen, schelden, het werkt allemaal niet.
    Belonen werkt wel... tot hij de beloning gehad heeft.
    Schelden werkt averechts....
    Negeren kan ik gewoonweg niet meer. Hij zegt met een kleine glimlach "ik was veel te laat".... terwijl hij niet eens vd wc afkomt maar gewoon zit te spelen.
    Als hij nou naar de wc is geweest en idd een nat plekje heeft, vindt ik het nog tot daaraantoe, maar zo....
    Wordt er gewoon moedeloos van.
    Ik wil niet boos worden, ik wil geen druk op hem uitoefenen maar het gaat vanzelf.......
    Ik probeer er geen aandacht aan te geven maar het gaat maar niet over.

Wie heeft hier nog ervaring mee????
    De gouden tip zal waarschijnlijk zijn: geen aandacht aan besteden en doen alsof niets aan de hand is.
    Dat probeer ik ook wel, maar lukt me niet echt...

2. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Zo herkenbaar! Mijn dochter is vanaf mei zindelijk. Toen we van de zomer op vakantie gingen kreeg ze een enorme terugval. Met als gevolg, weer luiers aan op vakantie :( (Had niet zoveel kleren bij me om haar 6 keer per dag om te kleden)
    Na de vakantie zijn we er weer volop tegenaan gegaan. Bij haar hielp belonen wel ontzettend.
    Op de wc hing een blaadje met vakjes. Steeds als ze op de wc plaste kreeg ze een sticker en als het blad vol was een kadootje.
    Het ging heel goed, maar toen ze het kadootje (een kassa) eenmaal verdient had, ging het weer een stuk slechter.

Ik heb de kassa toen 1 keer in de prullenbak gegooid. (Ook niet echt pedagogisch verantwoord volgens sommigen, maar ik werd er ook gek van)
    Huilen en meteen ging ze weer op de wc. Kassa weer uit de prullenbak gevist en nu gaat het goed.

Op haar mopperen werkt hier ook averechts en negeren is inderdaad erg moeilijk bij de zoveelste natte broek.
    Ik heb het wel geprobeerd, maar dat werkte ook niet. Het boeide haar totaal niet, die natte broek.

Succes ermee!

3. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    Idd heel herkenbaar jouw verhaal.
    Hier loopt hij ook rustig uren in zijn natte broek rond.
    Gek wordt ik er van.
    Ik kan wel constant over babys, luiers en weet ik wat nog meer bezig zijn maar dat verhoogt de druk ook alleen maar bij hem.
    Ik kan wel elke morgen als we naar school rijden zeggen: droog blijven anders gaan de kindjes je misschien pesten. Heb je toch een ongelukje, dat maakt niet uit maar zeg het meteen tegen mij of de juf.... Maar ook dit verhoogt weer de druk......

Belonen vind ik ook weer zoiets... hij doet het al 2 jaar (met poses) goed!!! Hij weet verdomd goed hoe het moet.....

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Hier gaat het soms ook nog mis. Ze roept dan al dat ze moet plassen maar gaat vervolgens niet en 10 min. later is alles nat.
    Ik ruim het gewoon op, zeg dat ze de volgende keer naar het potje moet gaan als ze voelt dat ze moet plassen en dat doet ze dan ook. Ik geef nog wel steeds een aai over haar bol als ze het goed doet.
    Binnenkort krijgt ze ook een zusje, dus ik ben benieuwd of we dan ook een echte terugval krijgen.

5. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Oef, dit hebben wij net achter de rug. Hier kwam het doordat ze naar de basisschool ging. Ik heb er ook echt een grote beloning tegenover gezet. Het vakantiehuis van playmobil. Ik heb er een groot plaatje van geprint en die in 7 stukken geknipt. Bij iedere droge dag, kreeg ze een stukje, totdat ze de plaat vol had en ze het huis kreeg. Tot nu toe geen ongelukjes meer gehad.

6. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    Daar ben ik ook aan het denken maar vorige keer ging het nadeel beloning alsnog mis.... moesten het bij jou aaneen gesloten dagen droog zijn of gewoon 7 dagen???

7. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Hier ook hetzelfde probleem met mijn dochter van 3,5 al een jaar volledig zindelijk en tegenwoordig bijna iedere nacht een drijfnat bed. of overdag een natte onderbroek word er tureluurs van en dat negeren dat ben ik ook al voorbij uitschelden , lelijk doen, enz helpt hier ook niet belonen en stickers ook niet. weet het ook niet meer.

Ik weet wel dat in gezinnen waarvan een kindje geboren werd terwijl de oudste net zindelijk was geworden dat daar vaak een terugal is. Bij 1 van mijn vriendinnnen ook maar dat ging in een maandje weer over. dus ik denk toch zo min mogelijk aandacht aan geven.. maar weet dat dit makkelijk gezegd is.

Deel Deze Pagina