onderzoek coeliaki

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tweekids, 11 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Zoontje 2,5 jaar nu 12 kg en 92 cm. Die 12 kg is die helaas al 1 jaar lang. Ook heeft hij bijna nooit vaste ontlasting altijd vreselijk goor ruikende smurrie. Sap en zoetigheid krijgt hij eigenlijk nooit. 6 mnd geleden al bloed laten prikken wegens vermoeden van snelle schildklier omdat ik zelf schildklier patient ben, daar is destijds niks uitgekomen.
    Vandaag door het cb dus doorverwezen naar de ka met het vermoeden van coeliaki. Iemand ervaringen? Hoe ga ik voorbereid het gesprek in? Ik wil sowieso een Biopt geen gedoe met bloedonderzoek ik wil actie. Verder tips ervaringen?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ze dien eigenlijk altijd eerst bloedonderzoek en ik zou dat zeker ook laten doen. Door de antistoffen te checken kunnen ze kijken of er überhaupt sprake van coeliakie kan zijn. Als ze het kunnen uitsluiten hoef je je zoon nl het biopt niet aan te doen...niet prettig hoor narcose enz.

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Wat ik lees is dat in 5% vd gevallen de test onbetrouwbaar is...

4. tuc

tuc Niet meer actief

Tja absolutie krijg je nooit denk ik. Maar ik heb hem gehad vanwege 1e graadsfamilielid met coeliakie en bij mij was er voorlopig zeker geen sprake van dat ik het zou hebben.

5. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je wilt persé een gastroscopie zonder eerst bloed te laten onderzoeken?

Sorry hoor, maar ze leggen echt niet zonder bloedonderzoek een kind meteen onder narcose. Een gastroscopie is een heel vervelend onderzoek. Je moet nuchter zijn vantevoren en je hebt daarna last van je keel.

Hoe wordt de diagnose coeliakie gesteld?
    Bestaat het vermoeden dat uw klachten veroorzaakt worden door coeliakie dan kan de arts verschillende onderzoeken laten doen.

Bloedonderzoek
    In sommige gevallen is het mogelijk om de diagnose te stellen door middel van bloedonderzoek. In het bloed van mensen met een ernstige vorm van coeliakie worden namelijk coeliakie-antistoffen aangetroffen. Deze test geeft echter geen zekerheid, met name bij mensen met minder ernstige vormen van coeliakie.

Gastroscopie
    Een andere manier om de diagnose te stellen, is door een stukje weefsel van de dunne darm te laten onderzoeken. De arts kan een stukje weefsel (biopt) van de dunne darm afnemen tijdens een gastroscopie. Een gastroscopie is een kijkonderzoek of endoscopie. De arts kan met een flexibele slang via uw mond, slokdarm en maag in het eerste deel van uw dunne darm kijken. Door de holle buis van de endoscoop kan de arts kleine instrumentjes inbrengen. Zo kan hij een biopt van de dunne darm nemen. Vervolgens wordt onder de microscoop bekeken of de darmvlokken beschadigd zijn.

Voor kinderen is het niet altijd nodig om een gastroscopie te doen. Wanneer de klachten en antistoffen in het bloed overduidelijk wijzen op coeliakie is een biopsie niet nodig. Voor kinderen waarbij dit niet duidelijk is, zal de arts een gastroscopie adviseren.

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Prima er zal vast bloedonderzoek gedaan worden maar ik zal zeker staan op een darmonderzoek. Maar ik vroeg ook om tips ipv alleen veroordeeld te worden ;)
    De gastrocopie heb ik trouwens niet extreem vervelend ervaren zal wellicht voor een kind anders zijn. Maar ik word al een jaar door artsen van het kastje naar de muur gestuurd ook wat betreft mijn eigen gezondheid dus ik wil gewoon actie dus ik vind het niet vreemd dat ik goed onderzoek voor mijn zoon wil. Maar goed tips graag :)

7. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat zijn de klachten precies?

Houd je al een eetdagboek bij?

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Eetdagboek idd vandaag mee begonnen.

Weegt eigenljjk al een jaar 12 kg was altijd gemiddeld en zakt nu echt vd grafiek. Erge smurriepoep dus eigenlijk nooit een drol. Verder naar mijn idee geen opgezette buik of klagen over buikpijn.

9. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Mijn dochter is vorig jaar naar de ka verwezen in verband met slechte groei. Toen is er bloedonderzoek gedaan, onder andere naar coeliakie. De ka heeft haar onderzocht en mij bevraagd. Vervolgens is er bloed geprikt.
    In haar geval waren alle uitslagen goed en er is geen reden gevonden voor haar slechtere groei. De arts heeft me toen een paar opties gegeven hoe we verder konden gaan en waar ik uit kon kiezen (afwachten, kno-arts of psycholoog voor het slechte eten).
    Qua voorbereiding zou ik rustig het gesprek in gaan. Duidelijk aangeven dat je je zorgen maakt en wat je graag wilt. Als je een goede arts treft, wordt er naar je geluisterd en kun je overleggen. Meteen op je strepen gaan staan lijkt mij niet handig, laat wel ruimte voor de arts om in te werken.
    Sterkte!

10. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Het hoeft toch ook niet per se coeliakie te zijn? Misschien wel lactose intolerantie of een parasiet. Die veroorzaken ook stinkende slappe ontlasting.

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Hebben ze t niet over gehad, maar dat zullen we vast allemaal horen :)

12. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vraag het, omdat groeiproblemen en afwijkende stoelgang bij kinderen heel veel oorzaken kan hebben en meestal geen. Dat klinkt suf, maar is echt zo. Mijn zoontje heeft 3,5 jaar darmkrampen en breïge ontlasting gehad en tussen 12 en 18 maanden nauwelijks gegeten.

Eetdagboek kan heel veel inzicht geven. Zuivel, ei, soja, vis, schaaldieren, noten en pinda's zijn de grote allergenen. De ka gaat misschien ook IgE antistoffen testen.

Klachten en symptomen bij coeliakie

Bij kinderen ontstaan de klachten vaak al in het eerste levensjaar. Vanaf de leeftijd van zeven maanden krijgen baby’s namelijk voor het eerst voeding waarin gluten voorkomt zoals pap en brood. Sommige baby’s krijgen dan klachten zoals een opgezette buik, weinig eetlust, overgeven en diarree. Ze blijven achter in groei en gewicht, hebben platte dunne billen, een bolle buik, dunne armen en benen en huilen veel. Ze hebben vaak een stinkende, vettige en schuimende ontlasting.

Deel Deze Pagina