Ook ik heb een vraag. Ik werk sinds 5 jaar parttime bij een bedrijf wat mij nu gaat ontslaan. Ik woon in een gebied waar erg moeilijk werk te vinden is, als je 5 jaar gewerkt hebt, hoelang heb je dan recht op ww? En als ik in de ww zit en ik vind tijdelijke baantjes, krijg je dan tussendoor weer ww? Want ik kan misschien wel een tijdje in een kas ofzo gaan werken. Ik hoor het graag
Beste Foxter, In jouw situatie heb je in de laatste 5 jaar voor je eerste werkloosheidsdag 4 jaar of meer gewerkt. De duur van je WW uitkering is in dat geval afhankelijk van het totaal aantal jaren dat je hebt gewerkt ( niet alleen je laatste werkgever ). Voor elk jaar dat je hebt gewerkt, ontvang je een maand uitkering. De WW uitkering duurt maximaal 3 jaar en 2 maanden. Actuele ( aanvullende ) informatie over de duur van de WW uitkering vind je op deze pagina. Als je gaat werken wordt je WW uitkering beëindigd. Informatie over het stoppen van de WW uitkering bij werkzaamheden vind je hier. Stoppen deze werkzaamheden binnen 26 weken dan kun je telefonisch contact opnemen met UWV voor een herleving van je 'oude' WW uitkering. Daarbij wordt de oorspronkelijke einddatum verlengd met de periode die je hebt gewerkt. Werk je langer dan 26 weken, dan bouw je nieuwe WW rechten op en kun je een nieuwe WW-aanvraag indienen. De duur en hoogte van je WW worden dan opnieuw vastgesteld Actuele informatie over wat er gebeurd als je opnieuw werkloos wordt vind je hier. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team
Bedankt voor het antwoord! Nog een vraag, ik word binnenkort dus ontslagen na 5 jaar bij dit bedrijf gewerkt te hebben. Ik werkte elke maand verschillende uren, dus ik heb elke maand een ander salaris. Hoe wordt de ww dan berekend? Over de laatste 3 maandsalarissen? Alvast bedankt!
Beste Foxter, Graag gedaan. Fijn dat je met mijn antwoord bent geholpen. Voor de hoogte van de WW uitkering stelt UWV een dagloon vast. Dit dagloon is gebaseerd op het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in het jaar voordat je werkloos wordt. Het dagloon is nooit hoger dan het wettelijk maximumdagloon. De eerste twee maanden van je WW uitkering krijg je 75% van dit dagloon, vanaf de derde maand 70%. Actuele informatie over de hoogte van de WW vind je op deze pagina. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team
Nog een vraag, over de kinderopvangtoeslag. Ik word binnenkort ontslagen, en dan heb ik vanaf 1 januari geen kinderopvangtoeslag meer. Is het nou zo dat als ik tijdelijk werk vind in januari, ik weer kinderopvangtoeslag aan kan vragen? En dat je deze toeslag dan de rest van het jaar krijgt, ook als ik bijvoorbeeld in februari weer zonder werk zit? Want mocht dit niet zo zijn, neem ik liever geen tijdelijke baantjes aan, ik vind het zielig als mijn dochter steeds weer moet wennen aan de situatie. Alvast bedankt voor het antwoord
Beste Foxter, Zoals je al aangeeft is dit niet een vraag voor UWV. De kinderopvangtoeslag wordt uitgevoerd door de belastingdienst. Wellicht dat ik je toch een stukje op weg kan helpen. Algemene informatie over kinderopvangtoeslag vind je op deze pagina van de belastingdienst. Voor aanvullende vragen kun je het beste contact opnemen met de belastingtelefoon op 0800-0543. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team