ziektewet, ww, wazo?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Julia83, 12 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Julia83

Julia83 Nieuw lid

28 mrt 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Ik heb een jaarcontract voor 40uur welke eind mei afloopt.
    Momenteel zit ik voor 50% in de ziektewet wegens zwangerschapsgerelateerde klachten en ontvang hiervoor een ziektewetuitkering.

Nu wordt mijn contract die dus tot eind mei loopt niet verlengt en dan ben ik 24 weken zwanger.

Mijn vraag is hoe het dan zit met ww en wazo uitkering?
    Kan ik voor de periode van 1 juni tot 8 augustus (6 weken voor uitgerekende datum) een ww uitkering aanvragen? En hoe zit het dan met mijn ziektewetuitkering? En dan vanaf 8 augustus wazo voor minimaal 16 weken? en kan daarna mijn ww weer worden voortgezet?

Groeten,

Julia

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Julia83,

Als je ziek bent en je contract wordt niet verlengd moet de werkgever je ziek uit dienst melden bij het UWV. Per datum uit dienst is er dan een aanvraag voor een Ziektewet-uitkering. Je gaat dan (bij toekenning) een volledige Ziektewet-uitkering van het UWV ontvangen.
    Zodra je volledig hersteld bent kan je een aanvraag doen voor een WW-uitkering.

Heb je een WW-, Ziektewet-uitkering of loongerelateerde WGA-uitkering? Vraag de zwangerschapsuitkering dan aan via UWV Telefoon Werknemers, 0900 – 92 94 (lokaal tarief). Je ontvangt dan een aanvraagformulier. Verstuur de aanvraag uiterlijk 2 weken voordat je de uitkering wilt laten ingaan. Vergeet niet om de zwangerschapsverklaring van de verloskundige of arts mee te sturen.
    Als je ziek bent gaat het zwangerschapsverlof 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum in. Ben je hersteld en heb je een WW-uitkering dan kan je het verlof 6 tot 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum laten ingaan.
    Actuele informatie vind je hier.

Het WAZO-verlof is minimaal 16 weken. Na de bevalling heb je recht op 10 weken verlof. Afhankelijk van je situatie kan je na het einde van de WAZO-uitkering een aanvraag doen voor een (voortzetting van een) WW-uitkering als je nog werkloos bent.
    Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina