Goedenavond dames, Ik zal me even kort voorstellen, vrouw van 26jaar,kinderwens. Ruim jaar geleden gestopt met de prikpil(na 8jaar gebruikt), maar er is geen cyclus of menstruatie op gang gekomen. 1x primoluut kuur gehad 3 dagen wat bloedverlies(mei 2016). Ivm lactose intollerantie, kan ik de clomid tablet kuren niet verdragen. Dus is er besloten gelijk te starten met het prikken van de Gonal F . En spreekt de arts over Ovulatie inductie, het stimuleren dus van de eicelreiping. En gister heb ik dus ''prikles'' gehad, stelde niet veel voor en vandaag dus voor de 2e avond zelf 50eenheden toegediend met de Gonal F pen. A.s. donderdag de 1e echo om te kijken of er zich iets ontwikkeld en hoe. (ook heb ik al een spuit met 5000IE van iets in de koelkast, ik dacht pregnyl? die ik moet mengen en prikken, zodra bij de echo een eitje groot genoeg is. en dan binnen zoveel uur ''klussen'', zoals ik vaker heb gehoord dat het zo genoemd wordt op forums. (er zit bij mij nog een hele medisch circus omheen met chronisch ziektes en medicijn gebruik, maar nu vooral even een kort voorstel momentje en een vraag naar ervaringen met het spuiten/eicelrijping/ zwanger worden ) Maar ik ben dus benieuwd zijn er meer dames in dit traject? of die dit hebben meegemaakt. Ik ben vooral benieuwd naar ''ervaringen''.
Welkom. In m'n handtekening kan je de geschiedenis van me lezen maar ik zit nu op het wachtbankje. Clomid sloeg niet aan bij me en mocht starten met Menopur. De startdosering gaf overstimulatie en nu had ik vorige week na 7x 25 eenheden spuiten 1 mooi follikel. Vandaag dus 1 week geleden Pregnyl 5000 gespoten. Ik moet op 3, 6 en 9 dagen na de ovulatie Pregnyl 1500IE (internationale eenheden) bij spuiten omdat ik vaak dun baarmoederslijmvlies heb en een korte luteale fase. We gaan het zien. Mag pas 10 okt testen. Ben ook 26 overigens.
Hoi Nina, Bedankt voor je reactie. Is menopur hetzelfde als gonal f? Het is voor mij allemaal nog vrij nieuw. Ook omdat ik dus de tablet fase als het ware over heb geslagen en gelijk in het prik traject zit. De pregnyl 5000 dat is inderdaad wat hier ook in de koelkast al klaar ligt, afhankelijk van mijn 1e echo a.s. donderdag, dan hoor ik weer verder hoe of wat en wanneer ik die mogelijk mag gaan prikken. Tot nu toe heeft de gyn. ook bij mij steeds gezegd dat mijn baarmoederslijmvlies nog erg dun is(maar wie weet trekt dat nog bij, dat dat ook dikker wordt nu met de hormonen.) ik heb nog geen idee, hoe of wat verder. Wat is een luteale fase? Wat spannend zeg 10 oktober testen. Moet je dan tussendoor nog na de pregnyl zetten nog naar de arts, of is het puur thuis wachten en ook thuis zelf testen met een testje uit de winkel en dan pas weer naar de poli bellen? Gezellig trouwens een leeftijdsgenootje. Groetjes Marion
Nee het is niet helemaal hetzelfde. In Menopur zitten FSH en LH, ik weet niet of dat bij Gonal F ook zo is. En het toedienen gaat ook iets anders, Menopur moet je zelf mengen (net zoals Pregnyl). Wat betreft je baarmoederslijmvlies, dat gaat hoogstwaarschijnlijk dikker worden, want het prikken met de hormonen heeft daar ongetwijfeld invloed op. De luteale fase is de fase vanaf je eisprong tot menstruatie. Ik werd bijv. na het stoppen met medicatie snel weer ongesteld. Na Clomid had ik telkens een cyclus van 20/22 dagen en de vorige ronde moest ik stoppen met de Menopur wegens overstimulatie, toen werd ik ook 4 dagen na de laatste injectie al ongesteld. Maar volgens de fertiliteitsarts komt dat heel vaak voor, als reactie op de hormonen. Ik hoef tot 10 oktober in elk geval niet meer terug voor een echo of bloedonderzoek. Krijg ook geen progesterontestje om te kijken of mijn ei ook wel echt gesprongen is. Ik moet contact opnemen met de poli als ik ongesteld word of zwanger ben. Hopelijk dat laatste haha. Hoe gaat het bij jou? Merk je iets van de Gonal? Ikzelf heb met de Menopur geen bijwerkingen, heerlijk. Wel meer stemmingswisselingen maar dat hoort erbij. Qua prikken heb ik een duidelijke voorkeur voor links. De pregnyl zet ik ook steeds links. Vanavond alweer voor de tweede keer bij spuiten. We gaan het allemaal we zien...
Hoi , Ik heb dezelfde ervaring. Clomid reageerde ik te sterk op. Ik viel flauw en voelde me elke dag beroerder. Wel een positief effect uit eindelijk. Maar dat had ik er echt niet voor over. Dus de arts had voorgesteld te starten met glonal-f. De eerste 3 maanden een positief effect echter niet zwanger. Ook moet ik zeggen dat mijn follikels niet groter eerder dan 19 mm. Voor ik de pregnyl mocht spuiten. Nu ben ik zelf weer een flinke tijd verder en in de tussen tijd geopereerd aan mijn eierstokken. De glonal f had geen effect meer. Maar na de operatie wel. Ik kan je verteld en uit mijn ervaring. Het prikken ben je zo gewend. Alleen het is vervelend dat je spuit gekoelt moet blijven. En als je weg wilt moet hij mee in een speciaal 'koel'tasje. Verder let op de naald die ze bij de pregnyl meegeven. Waarschijnlijk 1 grote roze en 1 oranje . Maar die oranje is pijnlijk en on nodig groot en dik. Ga even langs de appotheek en vraag om kleine grijze subcutane naald jes. Succes met de behandelingen hoop voor je dat het snel raak is!
@Nina: bedankt voor je reactie/uitleg. Ik ben zelf benieuwd of en hoe ik ongesteld ga worden. Ik heb dus al, laten we zeggen iets van 8/9 jaar geen menstruatie gehad. Een jaar terug dus gestopt met de prikpil(tijdens de prikpil geen menstruatie meer), daarna nooit terug gekomen. 1x in mei met een primolut kuur, toen 3 dagen geweest, niet extreem veel bloed, wel veel kramp. Verder niks meer. Het starten met de prikken kon dus bij mij ook gewoon op elke dag gestart worden, omdat ik totaal geen cyclus had en het ook niet echt ''opgewekt'' kon worden, omdat dus in die kuren daarvoor ook lactose zat.(primolut ook veel last gehad daardoor). Ik duim voor je voor ''het laatste'' inderdaad. Zelf merk ik nog niet heel veel eigenlijk, ik lijkt wat vermoeider, maar dat was ik eigenlijk al de laatste tijd(ook omdat ik weer ga dippen met de rest van me gezondheidsproblemen in deze periode o.a. ernstig astma/fibromyalgie waar het weer allemaal invloed op heeft.En ook mijn darmen werken nog niet echt mee, dit ''vreet'' ook energie de pijn aanvallen daarvan. Dus eigenlijk weet ik nooit echt waar klachten bij horen, omdat er gewoon veel speelt. Ik heb het idee dat ik zelf makkelijker rechts prik, maar dit heeft meer te maken met de ligging van de pen in mijn hand eigenlijk. Ik wissel het nu om de dag af, ene dag links andere dag rechts. Het prikken zelf vind ik geen probleem. De ene keer voel ik het prikje wel de andere keer niet, en soms juist daarna opeens rond de prikplek een steekje. En nu dus sinds vanochtend(gister ook al even) een beetje raar kampende menstruatie pijn onder in me buik. Wel leek ik vanaf het begin al iets meer een beetje een soort ja'druk'' te voelen onder in m'n buik. @Amy8: Als ik dit lees ben ik blij, dat ik de clomid mocht overslaan. Ik heb ook de neiging snel beroerd te worden en flauw te vallen. Lijkt me maar eng een operatie aan je eierstokken, maar gelukkig dat het nu weer werkt. Toevallig had ik net een bericht geplaatst in een ander topic(iets met wie er nog meer spuiten) over hoe de prikpen mee te nemen buiten de deur... Van een vriendin hoorde ik, dat haar beste vriendin hem gewoon mee nam naar dagjes uit. op de verpakking lees ik dat hij ook 3mnd buiten de koelkast bewaard kan blijven(waarschijnlijk dicht dan), en open 1 maand gekoeld in de koelkast. Ik heb dus vanavond een avond uit eten en moet op die tijd ook prikken. Ik dacht hem gewoon mee te nemen en dat hij wel 2uurtjes buiten de koelkast kon. ook omdat de assistente zei dat ik hem voor gebruik, ook een half uur vooraf uit de koelkast moet halen, om op temperatuur te laten komen. ik heb inderdaad een roze en een oranje. toen ze de oranje liet zien, zei ze dat dat hetzelfde leek als die dus bij de prikpen zitten van de gonal f. de grootte lijkt het zelfde? maar hij is dus veel dikker?
Ja dit heb ik ook gedaan. Ik prik dus nu ook met 0.45 x 13 mm ipv de 0.5 x 16 mm die standaard bij de Pregnyl zitten. De Menopur naalden zijn overigens nog kleiner: 0.4 x 12 mm. Dit voel je echt haast niet!
Ik ga die maten even ergens opschrijven en donderdag meenemen, dan de eerste echo. en apotheek zit ook in het ziekenhuis. vragen kan altijd lijkt me Is het niet dat de vloeistof dikker is en daardoor een dikker naaldje nodig ofzo? ........... Goedemorgen Dames, nou ik weet niet waardoor en hoe, maar buikkramp pff heb gewoon opeens een hevige menstruatie. Gister de 5e prik gonal f 50 gezet. Gister ochtend al heel licht roze slijm,steeds meer kramp over de dag en savonds al helder rood bloed en vannacht gewoon 3x wakker v/d kramp en veel stolsels en gewoon echt een goede menstruatie eigenlijk. Ik heb echt geen idee of dat dit ''normaal'' is. Lijkt mij ergens niet, een beetje licht boedverlies door stimuleren oke, maar echt menstruatie. ik vind het maar niks. Deze dag doorkomen met een warme kruik en morgen ochtend maar even naar de gyn.bellen wat ik hier mee aan moet. Heeft 1 van jullie dit ook al eens gehad?
Hee. Uhm jaa ik ben ook wel eens tussen door de glonal f gaan menstrueren. Maar het zou kunnen omdat je ineens hormonen binnen krijgt je lichaam hier fel op reageerd. Ik heb ook de prikpil gehad en na een jaar stoppen geen eigen menstruatie op gang. Pas na de clomid ging dit weer onregelmatig lopen. En veel heel veel bloed verlies en pijn. Ik denk dat je nu even zal moeten stoppen met prikken tot je menstruatie op dag 3 of 4 zit. Maar ik ben natuurlijk geen arts. Groetjes Amy
@Amy8 bedankt voor je reactie. geeft ergens een ''gerust'' gevoel dat ik niet de enige ben gelukkig. zag op internet alleen maar berichten of licht roze slijm/bloedverlies door stimuleren, maar nergens over echt hevige menstruatie kramp en echt gewoon veel bloedverlies, duidelijke menstruatie. Ik heb alleen in april/mei 1x 3dagen menstruatie gehad door primoluut. maar verder dus al8/9 jaar niet. Dus moet er heel erg aan wennen ook. Ik bel morgen ochtend de poli en hoor het dan denk ik hopelijk wel. Zelf had ik inderdaad ook ergens gelezen dat wanneer je wel een cylcus heb inderdaad vaak pas op of na dag 3 begint met prikken. Nu zou dan morgen als ik bel dag 2(beetje 3) zijn eigenlijk al. dus geen idee wat ze dan wilt, de gyn. Maar in ieder geval goed om te horen dat ik niet de enige ben. dankjewel.
Ik heb alleen heel kort ná het gebruik van hormonen steeds een bloeding gekregen, niet tijdens. Volgens mijn gyn is dat een veel voorkomende reactie op de hormonen. Ja die naalden: echt vragen! De vloeistof is niet dikker ofzo dus die dikke naalden heb je niet nodig. 1 tip: De dunnere naalden zijn ook minder lang. Bij het spuiten van de Pregnyl moet je daarom zorgen dat het echt op kamertemperatuur is. De vorige keer was het iets te koud en dan: - prikt het meer; - loopt er bij bij telkens een druppel uit (denk omdat mijn lichaam dus veel warmer was dan de spuit). Wanneer ik hem wel goed liet opwarmen had ik er geen last van
@nina ik zet hier de wekker op mijn mobiel om 6uur(uit de koelkast halen) en om half 7 tijd voor andere medicatie,dus dan ook prikken. Gister contact gehad met de poli/gyn. Het is dus niet normaal dat je echt gaat menstrueren(het is niet even een beetje bloedverlies), merk het ook aan me stemmingen(vooral snachts dromen en huilbuien in me slaap waar ik wakker van wordt en in de ochtend heel sago). Sinds vandaag ook erg hoofdpijn. Omdat het gister al dag 3 van de menstruatie was(waarop je anders begint met prikken blijkbaar) moest ik gewoon doorgaan met prikken. En a.s. donderdag gaat de echo gewoon door, zodat de gyn kan kijken of het uberhaupt iets doet. Dus we wachten het maar even af. Vraagje:hoeveel dagen moeten jullie gemiddeld prikken, voordat je de pregnyl mag spuiten(je eitjes groot genoeg zijn) en dus aan de slag mag?
Dat verschilt heel erg! Ik had na 8 dagen Menopur 50IE overstimulatie en nu met 25IE had ik na 7 dagen spuiten een ei van 22,5 mm en mocht ik die avond gelijk Pregnyl zetten!
Voor de volgers van dit topic: weer een kleine update.. Ik ben dus goed 7 dagen echt ongesteld geweest. 27-9 begonnen met prikken gonal f 50 1-10 lichte bloeding ochtend, vanaf de avond echt menstruatie hevig 3-10 tel.contact poli, ivm menstruatie; door gaan met prikken, omdat het de 3e dag van menstruatie ook al was(wanneer je normaal blijkbaar start) 6-10 laatste dag, licht ongesteld nog (vandaag 7-10 lijkt het volledig weg te blijven) Gister dus: 6-10 afspraak gyn & echo. BMS heel mooi dun, alles ''schoon'' en dus ook leeg geen eicel of iets nog te zien. Had de gyn ook niet verwacht ivm de menstruatie (maar het kan blijkbaar wel dat je alsnog eicel groei dan heb ondanks bloeding). En de verklaring bij mij, is waarschijnlijk omdat we blind zijn begonnen met prikken(ivm geen cyclus, en totaal geen menstruatie ook gehad-deze kon ook niet eerst opgewekt worden met primolut ivm lactose in de tabletten) dat ik daardoor toch opeens een menstruatie periode heb gekregen. Maar voor nu verder doorgaan met prikken gonal f 50 en a.s. maandag weer een echo.. (ze zei eerst zondag, dus weet nu wel dat ze in het weekend hier ook echo's maken, maar later van doe maar maandag, dan meer kans dat we al iets zien). Dus weer even spannend. Dan zit ik eigenlijk op 13dagen prikken(maar wel met een menstruatie periode er tussen)dus eigenlijk vanaf 3e dag ongesteldheid, is maandag dan eigenlijk pas de 7e dag prikken, soort van. Lastig om nu te bedenken, vanaf wanneer hoe en wat berekenen met prikken en hoeveelste dag.
Ook ik had geen cyclus, alleen dan van de "gewone" pil. Primolut werkte bij mij eenmalig, mijn cyclus kreeg geen kickstart zegmaar. Ik vond gonal erg fijn, geen bijwerkingen en een mooie eisprong. Het was wel even zoeken naar de juiste dosering, ik heb cycli moeten afbreken vanwege teveel eitjes. Toen ik op 62,5 eh zat, ging alles zoals het hoorde en was het de 3e cyclus raak. Hopelijk is het bij jullie ook gauw raak. Succes!
@nina zo te zien verschilt dat inderdaad erg. wat houdt overstimulatie in? zijn de eitjes dan te groot of heb je dan te veel eitjes? vanaf hoeveel is te veel eigenlijk? @ Boogy Bedankt voor de reactie. Hoeveel dagen was jij aan het prikken voor je dus overstimulatie had en wanneer juist goed met de dosis? Heel gaaf dat het bij de 3e cyclus raak kan zijn. ben erg benieuwd hier hoelang het gaat duren. Vandaag dus de echo weer gehad. En er waren wat follikels zichtbaar, 1 werd er gemeten en hij had het over 6mm. Dus nog wel klein. Maar hé er zit in ieder geval wat Nu moet ik donderdag terug komen weer om 8.40 een echo & afhankelijk van dan dus of en hoeveel ze gegroeid zijn de dosis misschien ophogen heb ik begrepen. Beetje lastig door geen cyclus, ja ik heb gister avond al mijn 13e prik gezet. Dus na 13 prikken zegt de gyn.dan valt dit resultaat tegen. Maar als je kijkt, dat dus mijn cyclus/menstruatie eigenlijk na het prikken is begonnen. En je rekent vanaf de 1e dag menstruatie, dit noemt de gyn de 1e cyclus dag begreep ik. Dan zit ik nu op cyclus dag 10, en was het wel weer netjes... Hoe zat dit bij jou jullie?
ik zou rekenen vanaf cyclusdag 1, dus nu zit je op cd 10. Tijdens een menstruatie komen je eigen hormonen er doorheen, dan zijn de kunstmatige hormonen niet volledig "de baas". Ik hoop dat je gauw een mooie follikel hebt. Ik moest even terugzoeken, ik wist het niet allemaal precies meer. Ik begon gonal met 75 eh. Toen had ik meteen bij de eerste follikelmeting al overstimulatie, dus met 7 dagen prikken. Die cyclus werd afgebroken, toen de volgende cyclus begonnen ze met 50eh. Daarmee groeide het te weinig, dus toch ophogen naar 75. Weer afgebroken. Toen gestart met 62,5 eh. Dat ging 2x goed, mooie eisprongen maar zonder zwangerschap. En tenslotte had ik op 4 april 2015 mijn menstruatie, ik begon op 6 april met prikken en had mijn eerste follikelmeting op 13 april. Toen had ik een follikel van 13 en een van 18 mm en baarmoederslijmvlies van 10,5 mm. Ik mocht gelijk Pregnyl zetten. En het resultaat ligt nu in zijn ledikantje Overigens heb ik na de bevalling wel een eigen cyclus gekregen! Hopelijk mag er ooit een 2e kindje komen zonder dat het ziekenhuis in beeld komt. Nu voorlopig nog even goed opletten om een zwangerschap te voorkomen, maar aan de pil ga ik niet meer.
Ik zit nu op het wachtbankje van ronde 3. Eerste ronde is mislukt door het zh. Zeiden dat er een goede fm was, maar was heel wat anders. Ronde 2 begonnen met gonal 50, naar 14 dagen opgehoogd naar 75, op dag 17 naar 87,5. Ronde 3 begon ik met 75, dag 18 eindelijk een groei maar stopte dus toen nog 4 dagen aan 87,5 met kans op een 2ling nu Mocht volgende ronde nodig zijn gaan we 4 dagen 87,5 doen, blijkbaar is dat mijn goede dosis, dan 3 dagen 75 zodat het eerst een boost krijgt, maar hopelijk is het nu raak
Weet niet of dit de juiste plek is. Maar heb na mijn behandeling nog flink wat Gonul F en ovitrelle over, allemaal nog houdbaar, in afgesloten verpakking en altijd gekoeld geweest. Heb gevraagd aan apotheek, maar die zouden het vernietigen, nu lijkt me dat nogal zonde. Iemand interesse of idee wat ik ermee kan doen zonder het weg te gooien?
@Jootje daar is een facebookgroep voor. Mensen zijn daar op zoek naar medicatie ivm zelfbetaalde pogingen ivf/icsi. Ik stuur je een pb met die groepen.