TESE; Ziektewet of vrije dagen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Shaddixxx, 15 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Er is hier momenteel een discussie gaande die, in mijn ogen, echt nergens op slaat, maar goed; ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Mijn man zal, waarschijnlijk, in augustus een TESE krijgen. Nu gaat hij ongetwijfeld de volgende dag, en de dagen daarna, niet huppelend naar z'n werk, omdat hij rust moet houden.

Ik vind; Je bent geopereerd, artsen geven aan dat je rust moet houden, dus je neemt geen vrije dagen op maar gaat de ziektewet in.

Hij vindt; Het is wel een operatie, maar het is er eentje waar je zelf voor kiest. Geen operatie die noodzakelijk is voor de gezondheid, o.i.d. Hij vindt dat hij vrije dagen op moet nemen (die hij niet heeft, dus dat wordt onbetaald verlof).

Wat vinden jullie?

2. pippeke

pippeke Niet meer actief

Door een gebroken heup had ik schroeven erin. Ik had er wat last van, lees gevoelig daar en wilde ze eruit hebben. Niet totaal medisch noodzakelijk, ze zaten er immers al 3 jaar in.
    Toch viel het onder ziektewet.

Vorige week laten opzoeken in het cao hoe het zit met mn aankomende afspraken en behandelingen icsi. Er stond letterlijk dat mijn werk mij in geen enkel opzicht mag belemmeren hierin. Het kost me zelfs geen uren. Het lijkt me dat dat voor de man ook is. Check Zn cao eens.

3. Taatje84

Taatje84 Fanatiek lid

27 okt 2012
    1.067
    0
    36
    In de meeste cao`s is er geen richtlijn voor vruchtbaarheids behandelingen opgenomen. Dit is bij mij op de zaak een beslissing van de manager.

Ik heb zelf in maart een laparoscopie ondergaan. Ik had hiervoor 5 dagen als vrij ingedient, omdat mijn manager dit zo respecteerde, heb ik 2.5 dag verlof van mijn werk gekregen.
    Misschien kan je man overleggen op zijn werk, dan merk je vanzelf of zijn baas instemt of niet. Helaas is verminderde vruchtbaarheid geen keuze, maar of je het traject ingaat, is dat wel.

4. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    Even van een hele andere kant bekeken: is er een onderliggende reden waarom je man zijn mening heeft en zichzelf zo "wegcijfert", zeg maar? Ik noem maar wat: bang dat hij zijn baan uiteindelijk gaat verliezen, schaamte om met baas te praten dus de reden niet willen zeggen, angst voor reactie collega's, overmatig loyaal zijn, geen zin hebben in confrontatie.......kortom, even los van je rechten kan dit ook meespelen in hoe je erin staat. Zou interessant zijn om samen te verkennen...

Sterkte !!! Mijn man en ik kennen helaas het Tese traject...

5. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    De mensen die daar werken kennende, zullen het inderdaad wel vrije dagen worden.. :(

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik heb altijd de 50/50 regel aangehouden. De dag van de punctie was een ziektedag, de dag erna na,ik altijd zelf een dag op.

Maar goed, ik ben een groot voorstander van geven en nemen in deze situaties met als gevolg dat ik nog nooit, in al die jaren dat wij bezig zijn geweest met MMM problemen heb gehad met mijn werkgever.

De enige behandelingen waar ik me volledig ziek heb gemeld waren de laparoscopie en de hysteroscopie.

7. Ohja, daar ligt het ongetwijfeld aan (lees dit topic bijvoorbeeld maar eens, dan weet je hoe het op zijn werk gaat; http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/446762-oneerlijk.html )

Netjes overleggen en begrip krijgen zit er dus ook gewoon NIET in. Voornamelijk daarom vind ik ook; Hij kan na z'n TESE niet autorijden, moet rust houden, heeft veel pijn, en tja, wat doe je dan? Je meldt je ziek.. Ik vind het voorbeeld van Pippeke ook wel mooi. Misschien is de operatie niet medisch noodzakelijk, maar het is ook niet zo dat je je er ontzettend op verheugd en het voor de lol doet, natuurlijk.

Is het trouwens ook niet zo dat hij helemaal niet hoeft te zeggen dat het om een TESE gaat? Is 'Ik moet geopereerd worden en moet daarna een tijdje rust houden' niet voldoende? Hij is toch enkel verplicht om het aan een eventuele arbo-arts uit te leggen?

Wat betreft het 'kiezen voor' vind ik overigens; Ja, je kiest voor de operatie, maar je kiest niet voor de pijn en de voorgeschreven rust daarna.

Nana, ik wilde jou trouwens de hele week al mailen, maar ik vergeet het steeds. Ik lees in je onderschrift steeds dat je man op Testosteron 11 zit en dat de grens 10 is. Wij hebben vorige week gehoord dat dat van mijn man 10,nogiets is, maar volgens de uroloog (Nederland) was dat prima ;) Kun jij me daar meer over vertellen?

8. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL

Hoi meis, zo te lezen heb jij goed zicht op de situatie en inderdaad ben je naar de werkgever niet verplicht tot geven van details zoals je zelf zegt. Misschien is dat de beste oplossing: zeggen dat er een operatie nodig is en vervolgens bij arbo-arts evt. meer info. geven. Als je man zich pro-actief opstelt (bijv. in overleg met werkgever een afspraak bij arbo-arts plannen, uitleggen aan werkgever wat hij kan verwachten) kan dat al goede indruk maken. Maar als ik inderdaad lees wat er al gebeurd is op zijn werk, dan snap ik je zorg. Maar het lijkt me toch noodzakelijk om een cooperatieve houding aan te blijven nemen; dat is het meest wijs! Ik zou de arbo-arts gebruiken als ''ruggesteun'' en ervoor zorgen dat afspraken e.d. op papier staan (per mail) zodat het heel helder is wat er wel en niet verwacht wordt. En als dit een dreigend arbeidsconflict gaat worden, zorg er dan voor dat je man bijtijds zicht heeft op zijn rechten en plichten (want tja, niet alles wat hij wil kan, ook als het gaat om vrije dagen....helaas) en evt. beroep kan doen op rechtsbijstand.

Overigens zijn de gevolgen niet mis als je man te snel weer zou gaan werken. Dat kan heeeeeel veel problemen geven, dus hij moet zeker niet onderschatten dat het herstel tijd nodig heeft.

Over de grenswaarde testosteron: wij zitten op dit moment er ook mee dat we meer willen weten over de grenswaarde. Het verschil met jouw situatie is dat mijn man al een TESE heeft gehad en dat de kans wel groot is dat er bij een tweede TESE opnieuw zaad gevonden wordt maar dat er ook een kans bestaat dat hij levenslang testosteron zal moeten bijslikken. Dat vinden we eigenlijk nogal een forse consequentie; zeker omdat de kans op slagen van ICSI niet groot is. In het ergste geval zit je dus zonder kind en met levenslange medicatie. Wij hebben in oktober een gesprek met de uroloog in Nijmegen. Ze vertelde ons vorige keer dat het inderdaad geen probleem is om een tweede TESE te doen maar wij willen er toch nog wat meer over weten. Bovendien gaan we dan liever naar het buitenland waar meer ervaring is.

sterkte he!?

9. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

bij mij en mijn man ook hoor, alle ivf behandelingen enz allemaal eigen tijd.... ik had dan nog weinig vrije dagen helaas!

10. sas0105

sas0105 Lid

15 apr 2013
    67
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan altijd in overleg gaan met de werkgever. Misschien dat hij een ander idee erover heeft.

Er zijn inderdaad geen richtlijnen over hoe IVF (of andere vruchtbaarheidsbehandelingen) gezien moeten worden. Wat inprincipe gezegd wordt, is dat het niet noodzakelijk is omdat je zelf kiest om zwanger te willen worden. Dat het niet op de natuurlijke manier kan, daar kijken ze helaas niet naar.

Ik ben zelf in gesprek gegaan met mijn werkgever. Ze staan er gelukkig positief tegenover. Ik heb het geluk dat de echo's voor mijn werk zijn, waardoor ik daarna meteen door kan rijden. Mijn punctie is (als alles goed gaat) gelukkig in het weekend. Alleen voor de terugplaatsing moet ik vrij vragen.

Succes!

11. Kom ik met het volgende punt; Volgens mij is een TESE geen vruchtbaarheidsbehandeling, maar staat het bekend als operatie. Weliswaar een operatie om vruchtbaarheidsbehandelingen mogelijk te maken, maar in een CAO valt het daar dan niet onder, toch?

Voor zaadonderzoeken, follikelmetingen, puncties (en de volgende keer hopelijk ook een terugplaatsing) vind ik het niet meer dan logisch om gewoon vrij te nemen. Heeft mijn man in het verleden ook altijd op die manier gedaan. Maar dit is een operatie, die toch vrij heftig is, en waarna hij toch echt niet kan werken omdat hij ziek is.

12. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    slim bedacht maar TESE is strikt genomen wel onderdeel van een vruchtbaarheidsbehandeling (immers het is niet medisch noodzakelijk en alleen uitgevoerd in de context van een vruchtbaarheidsbehandeling of kinderwens) maar je hoeft je werkgever niet slimmer te maken, he ;).......Zou het helpen als je man van zijn (huis)arts een schriftelijke verklaring vraagt waarin staat dat hij rust moet houden op medisch voorschrift?.....

13. Hmm, er wordt wel overal gesproken over operaties..

En weet je, heel cryptisch misschien hoor, maar ik denk dat van; Als je constant een loopneus hebt, is het ook niet medisch noodzakelijk om je neusamandelen te laten verwijderen. Toch is het logisch als je dat graag wilt, want er kunnen een hoop narigheden mee opgelost worden, maar dan kies je er ook zelf voor. Zullen al die mensen ook vrije dagen opnemen? Of melden zij zich toch gewoon ziek?

Ik denk dat het niet verstandig is om een openhartig gesprek aan te gaan met de baas. Toen hij de vorige keer vertelde dat we bezig zijn met vruchtbaarheidsbehandelingen kreeg hij alleen een 'Ja, en? Wat moet ik daar van verwachten?'. Gezien de hele sfeer en het hele gedoe wat er al is geweest, zal er nu niet ineens een begripvolle reactie komen. Hij wordt al zo gepest, lijkt me niet zo bevorderlijk als ze weten dat hij aan z'n ballen wordt geopereerd. Ze zullen er niets over zeggen, maar achter z'n rug om.. Nee, gewoon maar een gesprek met de Arbo plannen, mochten ze dat nodig vinden. Als die zegt dat het vrije dagen moeten worden, dan is het niet anders..

Wanneer is jouw man weer aan het werk gegaan nana? En wanneer kon hij weer autorijden?

14. pippeke

pippeke Niet meer actief

vind ik een hele goeie!

en je bent zeker niet verplicht om te melden waaraan je geopereerd word!!! alleen arbo dan, nou voorruit.

15. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    tja, die loopneus en amandelen; ik ken niet de precieze medische voorwaarden om dat wel of niet te doen......wat medisch noodzakelijk is, is een breed te interpreteren begrip en soms afhankelijk van wat een dokter zelf bepaalt. Dus is niet zo makkelijk om hier eenduidig over te zijn. Ik ben het overigens met je eens dat het heel logisch is dat een werkgever enig begrip toont in geval van een TESE-operatie. Maar helaas zit dat er dus niet in voor je man. Heftig, hoor, hij zou eigenlijk wel een steuntje nodig hebben en dat is dus niet te verwachten..... In dit geval zou ik het inderdaad via de arbo-arts spelen......En alles over werk en de MMM vind je ook op www.freya.nl. Daar staat een folder/brochure mbt rechten/plichten van werkgever en werknemer: http://www.freya.nl/web_folders/folder26.pdf

mijn man kon na ong. een ruime week wel weer wat bewegen en autorijden. Het ging niet vanzelf hoor, wat moeizaam allemaal. Dus denk niet dat je na een week weer kip-fit ben. Niet te hard lopen en geen gekke dingen doen. Voordeel is dat je man kantoorwerk doet dus lichamelijk niet al te inspannend, maar het kan zijn dat hij ook even rekening moet houden met het ''zitten'' (kan ook pijnlijk zijn) is even goed om vooraf te bedenken (kussentje ofzo, regelmatig even wandelen). En even een smoes bedenken voor de collega's....

16. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    dus mijn conclusie zoals ik dat zie: je man meldt zich gewoon ziek na de operatie. Dan wordt vanzelf duidelijk wat de werkgever ''ermee doet'' maar ik zou, als ik hem was, alvast hierop anticiperen door de arbo-arts te informeren vooraf met het expliciete verzoek dat hij geen informatie aan de werkgever versterkt zonder toestemming van je man (dat mag niet, maar je kunt het maar beter expliciet noemen)....

17. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Hangt per cao, maar voor twee ziektewet! Als je een kijkoperatie bij je knie hebt word je ook ziek gemeld! Dit is ook een ingreep.

Ik mag voor mezelf overal bijzonder verlof voor opnemen dus ook voor echo's, functies, tp, is in mijn cao zo geregeld. Discussies met collega's heb ik gehad hoor. Wij kiezen niet voor de mmm, hadden ook liever spontaan zwanger geworden. Heb hun ook gezegd dat als zij naar de chirurg gaan, zij daar toch ook geen vrij voor nemen! Genoeg die continue naar de tandarts moeten of fysio en dat heb ik weer niet!

18. Nou... Hij mag zich ziek melden.. Z'n baas heeft alleen een mail gestuurd naar een collega, met mijn vriend in de CC; 'Jouw vrije dagen zijn gecanceld omdat Wouter een operatie gepland heeft zonder het rooster te raadplegen.'. Dus.. Die persoon zal wel waanzinnig pissig zijn nu. Dat is toch geen manier om zoiets te laten weten.. Bah, wat een kutbedrijf zeg :(

19. ster80

ster80 Fanatiek lid

17 nov 2012
    1.104
    0
    0
    noord brabant
    ik heb een laparascopie gehad, ook voor kinderwens en niet noodzakelijk voor gezondheid en heb 10 dagen in ziektewet gezeten.
    ook voor hsg en afspraken met gyn neem ik "dokters afspraak" tijd op.

dus gewoon ziekteverlof opnemen :)

je kiest namelijk niet voor de mmm, het overkomt je.

20. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Ik vind de reactie van zijn baas echt belachelijk! Hoe durft hij!!! Alsof dit iets is wat je voor je lol doet en kan plannen!!! Is dat het een moeilijke tijd is maar je zou geneigd zijn ander werk te zoeken. Is het een groot bedrijf dan een klacht indienen!

Deel Deze Pagina