Die onzekerheid...het blijft maar hangen. Na de eerste echo toen gezegd werd dat alles goed was en ik eindelijk het hartje heb zien kloppen was ik poosje gerust, toen na twee weken hartje weer gehoord bij Vk en weer wel gerustgesteld even. Maar toch blijf ik met vlagen erg onzeker of alles wel goed is/gaat/komt...wordt gewoon moe van mezlef soms want wil gewoon lekker genieten maar denk voor mezelf dat dat pas na 20/24 weken gaat lukken als ik alles goed gezien heb op de echo en heb gehoord dat "het'" allemaal ook goed is. Had niet gekozen bij eerste eho voor nekplooimeting maar twijfel dam soms weer of ik dat niet had moeten doen enz. Ik heb voor volgende week een extra echo gepland, dus neem er één bij 12/16/20/24 weken. Gewoon voor de zekerheid en omdat ik het schitterend vindt alles te kunnen zien en volgen maar ga best gestressed naar zo een echo toe, iig de eerste keer best wel hoor... Had deze week ook een paar buikpijn bij wakker worden en in de dag en wat steekjes zo hier en daar. Denk dan dat "het"aan het groeien is maar wordt ook erg ongerust gelijkertijd... Wie heeft/hebben dit ook? Weet dat onzkerheid normaal is maar zo...
Ik heb het ook hoor. Ik geniet volop,maar denk toch steeds ( ook al wil ik het niet !) Stel je voor dat het fout gaat Stel je voor.... Hoort er allemaal bij denk.
Ja, onzekerheid hoort erbij maar niet zo. Het vervelende van een zwangerschap dat je het gewoon alleen maar kan laten gebeuren. Je kunt goed voor jezelf zorgen (gezond eten, goed rusten, niet roken, geen alcohol etc) maar verder kan je helemaal niets doen. Dit is niet zozeer onzekerheid als wel machteloosheid. Toch kan je je er maar beter bij neerleggen. Waarom denk je dat het na 20 weken anders is? Een 20 weken screening zegt veel maar niet alles (ik wil je niet verder ongerust maken maar het is wel de waarheid). Ik denk dat het handiger is om aan je ongerustheid te werken dan je zwangerschap vol te stampen met echo's. Wat was je eigenlijk van plan met al die echo's? Ook bij een minder goeie uitslag kan je niet veel hoor? Tenminste... nouja, je weet wat ik bedoel. Het overgrote deel van de zwangerschappen verloopt prima. Waarom die van jou niet? Laat het gewoon gebeuren, ik weet zeker dat jou kindje jou dan een heel relaxte broedplaats vindt! Veel sterkte
Dag Hope, Ik vind je ongerustheid heel begrijpelijk. Ik denk dat het vooral te maken heeft met je karakter. Ik ben zelf ook iemand die zich snel zorgen maakt en vaak van het ergste scenario uitgaat. Met een advies als 'je moet het gewoon laten gebeuren', kan ik dan ook niet zoveel. Zelf ben ik ook mijn hele zwangerschap al bezorgd. Ik denk dat die echo's je wel (al is het tijdelijk) wat rust zullen geven. Persoonlijk werd het bij mij beter vanaf het moment dat ik hem kon voelen. Nu laat ie me meerdere malen per dag even weten dat het nog steeds goed met hem gaat. Voor sommige vrouwen werkt het om zo'n 'angelsound' aan te schaffen. Als je je dan heel veel zorgen maakt, kun je altijd even naar de baby luisteren. Ik hoop dat je ondanks je zorgen toch een fijne zwangerschap zult hebben!
Wat gaan jullie straks doen wanneer het kindje er is? Volgens mij ga je je dan NOG meer zorgen maken en de godganze dag ervoor zorgen dat er niets kan gebeuren met het kind. Ze hebben daar een woord voor tegenwoordig: Hyperouders. Op dit moment bevind je kindje zich op de veiligste plek op aarde: jouw buik. Straks in de 'grote boze buitenwereld' moet het het soms ook gewoon alleen doen! Nogmaals.. succes PS: ik maak me ook wel eens zorgen hoor, dat hoort er ook echt bij maar stress is vast niet goed
Hé SM, Ik begrijp heel goed dat iedere vrouw en dus ook iedere zwangere vrouw anders is. Waar ik echter niets van begrijp is jouw veroordelende houding. Ik vind het super voor je dat je zoveel vertrouwen hebt in je zwangerschap, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat het recht geeft anderen de les te lezen over hun zorgen....
Hoi Hope, wat vervelend dat je je zoveel zorgen maakt! Ik heb wel dat ik voor iedere afspraak bij de vk een beetje gepannen ben maar niet dat ik me de hele tijd zorgen maak het is gewoon allemaal spannend natuurlijk. Ik denk ook niet dat al die echo's je gerust kunnen stellen, je krijgt in je hele zwangerschap geen garanties maar als jij je er goed bij voelt moet je het vooral doen. Ik hoop wel dat je die spanningen een keer kunt loslaten, je kunt namelijk niks anders doen dan goed voor jezelf zorgen en stress helpt je kindje natuurlijk ook niet! Misschien als je over een paar weekjes de kleine kunt voelen, je wat zekerder wordt ik hoop het wel voor je in ieder geval! Het is makkelijk zeggen van mij maar als er iets mis lijkt is het pas tijd om je zorgen te maken, probeer nu lekker volop te genieten! Ik hoop dat het je lukt. Veel succes!
Ik had bij de eerste die ongerustheid ook zo erg. Pas na de echo bij 21 weken kon ik een klein beetje gaan genieten. Pas echt geloven dat ik een klein gezond kindje in me had zitten. Het is nu een prachtmeid van 7 maanden. Bij deze zwangerschap heb ik die zorgen een stuk minder, misschien ook omdat ik er minder tijd voor heb.
Sorry dat je het zo ervaart, dat is niet mijn bedoeling. Ik wens iedereen een fijne, zorgeloze (zo ver dat mogelijk is) zwangerschap toe. Ik probeer het e.e.a. een beetje in perspectief te plaatsen maar als dat verkeerd overkomt: excuses. Ieder z'n ding hè?
Dank jullie wel allemaal! Mariektjes en Sjorsje; ik denk dat ik ook na de 20 weken echo inderdaad wel een stuk geruster ga zijn en zeker als ik het kan voleen. Ben dan ook niet effenof "gestressed" maar gewoon bezorg/paniekerig af en toe, geniet verder wel ook wel. Echo's vindt ik gewoon leuk ook om te kijken naar mijn kindje en als het kan, waarom niet?! Wil al een tijdje zo een dop tone aanschaffen maar ja als je het dan een keer niet hoort...
hoi hope123 dat is de reden dat ik geen angelsounds wil aanschaffen want ik ben ook een erg onzeker persoontje en als ik het hartslagje van het beebje een keertje niet kan vinden dan schiet ik in de stress dat weet ik zeker, maar ik ben ook bezorgt hoor ik denk dat de meeste zwangere vrouwen hier het wel hebben misschien de een wat meer dan de ander maar dat is toch normaal en is helemaal niet erg vind ik ,je wilt toch allemaal dat het kindje gezond is?!?!? als ik net naar de vk geweest ben dan ben ik blij en gaat alles goed maar paar dagen later beginnen de twijfels alweer toe te slaan ik kan er ook niks aan doen. volgens mij ben je ook veel gevoeliger tijdens zwangerschap en ik denk zelf ook als we beebje eenmaal goed gaan voelen dat we onszelf wat beter gaan voelen, althans ik hoop het wel dus het is niet raar dat je zo onzeker bent hoor hope, als je hier het af en toe van je af wilt praten gewoon doen, en probeer toch te genieten van je kleintje wat in je buik zit. veel liefs
Hier van hetzelfde laken een pak. Ik begon de zwangerschap heel zorgeloos totdat ik echt plassen bloed ging verliezen en dacht dat het over was. later bij de gyn. bleek het er nog te zitten maar we gingen een spannende tijd tegemoet. Nu afgelopen maandag weer geweest en alles zag er goed uit. Toch blijf ik ook ongerust maar dat heeft ook te maken met de slechte start die ik gemaakt heb. Ik ben nu 9 weken en heb op 1 april de intake bij de VK. omdat ik al 2 echo's heb gehad vinden ze dat niet meer nodig (en terecht) voor mijn gevoel duurt dat nog eeuwen ,aar ik heb me er bij neergelegd, hoe moeilijk ik dat ook vind. Ik probeer mezelf een "het komt zoals het komt" instelling aan te meten maar dat valt niet mee. Ik ga die angelsound ook niet aanschaffen om dezelfde reden....de angelsound is niet voor stresskippen hahahahaaha.. kortom ,heel herkenbaar hoor. De 1 is de ander nou eenmaal niet. succes ermee,het komt vast goed(net zoals alle andere dingen waar je bezorgd om was en bent geweest
hoi ik ben ook onzeker en helemaal nu ik de laatste keer geen hartje kon horen bij de vk. maar in het ziekenhuis wel. toch nog steeds niet echt gerust gesteld. ben nog steeds bang dat het niet goed gaat. maar dat komt ook doordat ik van alles voel wat ik niet ken. (eerste x zwanger nl) groetjes denance
@Rebecca5: je beschrijft het helemaal goed komt ook wel goed! @beagle78: kan me voorstellen dat dit even eng was zeg jeetje. Had gisteren nog wat gelezen over miskramen en heb gedroomd dat ik er een kreeg bah! Bij joukomt hte vast allemaal wel goed als de echos er goed uitzagen, dat zegt al heel wat meis! Meer mesne verliezen nog wat "oud"bloed. Maar het wachten op de intake en echo's is altijd een cream en duurt veeelste lang. Vandaar die extra echo tussendoor voor mij volgende week en kan nu al niet meer wachten @denance: ik hoorde het ook pas laat vorige week bij de VK maar het zit echt wel goed hoor als je het dan alsnog hoort, soms liggen ze gewoon even wat dieper. Maar het is ook zeker de onzekerheid bij ons van de "eerste keer" zwanger zijn denk ik. Heb zelf vandaag de VK nog gebeld om te vragen wat die steekjes nou toch konden zijn, heb soms buikpijn als ik wakker wordt en dagelijks van die soort kleine speldesteekjes gevoel in baarmoeder maar dat zal de groei zijn, kan geen kwaad iig, dacht dit wel maar voor de zekerheid, en je mag hen altijd bellen bij onzekerheid dast vinden ze zelfs leuk ook dat ze je kunnen geruststellen! Niet dat ik nu elke week aan de lijn hang
Hai hai, Enige onzekerheid is denk ik heel normaal (heb morgen een afspraak bij de gyn en dan neemt de angst/onzekerheid altijd weer iets toe... grr). Ik probeer die angst gewoon altijd eerlijk onder ogen te zien, dan wordt ie niet zo groot... Ja, ik ben bang dat misschien blijkt dat er iets mis gaat. Ja, ik doe er alles aan om goed voor mijzelf en mijn beebjes te zorgen. Ja, het kan mis gaan, maar helpt het om me zorgen te maken? Ja, het kan mis gaan, maar dat gebeurt dan toch niet voor niets? Ja, ik ben dankbaar dat alles goed gaat en ik hoop met heel mijn hart dat alles goed mag blijven gaan. Het is een 'ja' zeggen tegen het leven en het leven in mij. Als ik mezelf betrap op negatieve gedachten, probeer ik mijn gedachten telkens weer een andere kant op te sturen, maar vooral ook te accepteren dàt ik bang/onzeker ben. Ik probeer keer op keer te kiezen voor vertrouwen en dankbaarheid. Het helpt mij, sta redelijk relaxt in mijn zwangerschap. Hopelijk heeft iemand er hier iets aan!