Ik wil misschien volgende cyclus gaan temperaturen. Maar nu las ik dat dit rectaal moet. Is dat daadwerkelijk heel belangrijk of kan het ook oraal of onder je oksel bijvoorbeeld? Heb niet zoveel zin om s ochtends, nog in bed, die thermometer...... (nouja de rest hoef ik niet uit te leggen )..
Is echt de beste manier. Voor sommige waar het om een of andere manier niet lukt raden ze ook nog wel eens vaginaal aan. Maar je went er echt zo aan hoor. Onder je oksel of je tong kan veel verschil inzitten (nee niet bij iedereen) en dan heb je er nog niks aan dat je aan het tempen bent.
Nope sorry.... moet idd rectaal omdat dit de meest betrouwbare manier is. Op andere manieren kan de temp licht schomnelen en dat wil je juist niet want dan is het niet betrouwbaar. Aangezien je werkt met tienden van graden is accuratie een zeer belangrijke factor
Temperaturen is sowieso niet heel erg betrouwbaar. De meest betrouwbare manier is rectaal, voor het opstaan en elke dag rond hetzelfde tijdstip. Aan de waarden die je krijgt als je onder de tong of oksel meet, kun je totaal geen conclusies verbinden. Een oor-of voorhoofdthermometer mag ook niet. Rectaal is de enige manier, als je de temp-methode wilt toepassen.
Ok, dank voor jullie ervaringen! Van ovu testen zeggen ze ook dat het niet altijd echt betrouwbaar is.. Dus weet nog niet wat ik ga toepassen. Bovendien met een onregelmatige cyclus is t erg onhandig,...!
Ben het met je eerste zin niet eens. Tempen is juist de betrouwbaarste manier om te zien of de eisprong ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Een ovu test daarentegen geeft alleen een lh piek aan waarbij er wordt gezegd dat je eisprong (in meeste gevallen, dus zeker niet altijd) binnen een bepaalde periode gaat komen. Maar een ovutest kan je nooit bevestigen dat de sprong daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. En dat doet tempen juist wel. 1 nadeel van tempen is dat je het achteraf pas weet maar als je maanden tempt kan je vaak een patroon vinden. Zo kwam ik erachter dat in mijn 28 dagen cyclus mijn ei niet op dag 14 komt (gemiddelde) maar pas rond dag 17. Mijn lf is dus niet 14 dagen maar 10-11 dagen.
Ik dacht ook dat juist temperaturen wel betrouwbaar is. Maar vaginaal tempen is dat dan ook een mogelijkheid..?
Tja ik heb het zelf altijd rectaal gedaan. Ik denk dat als rectaal op 1 staat, vaginaal op 2 komt als het gaat om meest betrouwbaar. Je kan het proberen. En als het niet duidelijk is stap je over op rectaal.
Ik haat tempen, maar mijn huisarts adviseerde het me ook. Rectaal was de beste optie! Mijn ovutesten gaven niet voldoende info.
Ok, kan het idd altijd proberen. Momenteel begin ik er nog niet aan.. Ivm mega lange cyclus! Misschien de volgende cyclus, eens kijken of t vaginaal dan dus ook gaat
Ik heb van de gyn nog nooit hoeven te temperaturen. Zij zien het juist als heel erg onbetrouwbaar. Als je laat naar bed gegaan bent, slecht geslapen hebt, 's nachts bent wezen plassen, als je alcohol gedronken of medicijnen gebruikt hebt, een virusje onder de leden hebt, dan wordt je temperatuur daardoor beinvloed en kun je er helemaal geen conclusies meer aan verbinden. Vandaar dat het mij juist afgeraden werd, het had totaal geen meerwaarde. Ovulatietesten zijn inderdaad ook niet altijd even betrouwbaar, omdat een LH-piek niet altijd in een eisprong resulteert. Maar het is betrouwbaarder dan temperaturen. Eigenlijk zou je het moeten combineren voor het meest betrouwbare resultaat. Meis Rectaal meten, vaginaal mag ook niet (ik heb trouwens nog nooit gehoord van vaginaal je temp opnemen...)
Bij mij adviseerde ze in het ziekenhuis juist wel temperatuur methode. Bij mij werkt het ook heel goed. Ik heb hele lange en onregelmatige cycli en ook nu wist ik aan de hand van de temp lijn dan ik zwanger was nog voordat ik de test had gedaan. Het werkt bij mij heel goed. Inderdaad rectaal maar daar ben je snel aan gewend. Wel goed opletten op hetzelfde tijdstip en niet eerst je bed uit gaan. Dan geeft het een onbetrouwbaar resultaat. Succes.
Iemand noemde dat eerder in dit topic van dat eventueel vaginaal tempen als rectaal niet gaat. Mij lijkt rectaal ook het meest betrouwbaar (en het meest vervelende hahah).. In een lange cyclus is t alleen heel irritant om te tempen of met ovu testen in de weer te gaan! Maar ik wacht nog af of ik deze maand überhaupt wel ongesteld ga worden eindelijk. En zo niet dan ga ik nog maar terug naar de ha denk ik..