het herpesvirus en zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Angel Eyes, Feb 25, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

hey meiden,

als eerste top wat jullie hier doen!

mijn vraag: Ik ben nu 25 weken zwanger en heb al mijn hele leven lang last van koortslippen, voornamelijk als mijn weerstand laag is.
    Ik weet dat herpes voor baby's een heel gevaarlijk virus is.

Maar wat ik me afvraag, nu heb ik bijvoorbeeld weer een flinke koortslip, krijgt mijn kindje via mij al antistoffen binnen of misschien juist wel het virus binnen?

of is het alleen gevaarlijk als de kleine geboren is?

alvast bedankt voor jullie antwoord

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Angela,

als je tijdens de zwangerschap weer een koortslip krijgt, is dat niet gevaarlijk voor je ongeboren kindje. (Als je nog nooit een koortslip gehad zou hebben, moet je dit wel direct melden bij de vk!)
    Het kindje is in de buik beschermd door jouw antistoffen. Maar zodra het kindje uit jouw buik is, mist het deze antistoffen, want die neemt het kindje niet over. Dus wanneer je tijdens de eerste 3 levensmaanden van je kindje een koortslip krijgt, moet je hier erg voorzchtig mee omgaan. Goede hygiene en bezoek met een koortslip die dag weren. Het virus is nog te gevaarlijk voor zo'n baby. Na 3 maanden is het afweersysteem van de kleine dusdanig dat het het virus aan zou kunnen. Al is het dan nog vervelend, want dan heeft ie zijn hele leven ook het herpes virus.

Groetjes Brigitte

Share This Page