Ben niet helemaal eens met wat je aangeeft. Ik heb herhaald miskraamonderzoek gehad en daaruit kwam een te hoge schildklier waarde oftewel een traagwerkende schildklier. Ik heb een 2nd opinion gehad in het UZ Gent en bij C&C in Duitsland en deze gaven beide aan dat de miskramen zeker door de te hoge schildklierwaarde konden komen. Een schildklierwaarde tot 4-5 is prima echter indien je zwanger wilt worden en blijven heb je echt een lagere waarde nodig. Uiteraard is het geen vast gegeven dat als je waarde tussen de 1-2 is je geen miskraam meer kan krijgen. Maar een vroege miskraam kan natuurlijk ook zijn omdat een embryo niet goed ontwikkelt is oid. Mijn arts gaf ook aan dat je vaak ziet dat een miskraam/missed abortion optreedt als je schildklierwaarde niet goed is op het moment dat de placenta het moet gaan overnemen. Dus niet bij een vroege miskraam. Afgelopen week een vriendin welke met hetzelfde kampte en kreeg ook onderstaande mail terug uit Duitsland van Cuypers & Cuypers (zie bijlage). Het beleid hierin is in België/Duitsland/Spanje eenduidig, echter Nederland staat hier niet achter.
De screenshot kan ik niet zoveel uit opmaken. Ik lees daar iets over ophogen. Dus dat is blijkbaar iemand die al medicatie slikt. Als je geen medicatie neemt is 4-5 ook om zwanger te raken normaal. Nogmaals: er zijn wel meer dingen waar ze in het buitenland anders over denken of die ze anders doen. Soms zijn die experimenteel/onbewezen. Nederland is wat dat betreft wat strikter: als het niet bewezen is dan doen ze het hier veelal niet. Dus ik zou echt zeggen: vraag het een arts waarom dat verschil er is en ze in het buitenland blijkbaar bij een TSH van 3 - 4 wel overgaan tot medicatie en wij niet. Ik vermoed omdat niet bewezen is dat het (nogmaals, bij niet-medicatie slikkende mensen) een verschil maakt.
Nou ja heel eerlijk, zowel zij als ik slikte verder geen medicatie voor de schildklier maar wel herhaalde miskramen. Bij beide kwam er een verhoogde waarde uit en aan de medicatie gezet. Nu bij beide de tsh waarde tussen de 1-2 is beide een vitale zwangerschap. En zo zijn er, ook op dit forum, nog heel veel dames die dit ook hebben. Nederland is niet strikter, Nederland loopt op fertiliteitsgebied nogal achter de feiten aan. Alles wat in het buitenland al 10x bewezen en onderzocht is gaan ze hier 10 jaar na dato ook nog eens onderzoeken om er dan achter te komen dat het niet werkt of juist wel toegevoegde waarde heeft. Helaas op diversen gebieden gezien en meegemaakt binnen de MMM. En prima als iemand er anders over denkt of er een andere mening op na houdt
Ik heb zelf bij het UZ Gent (Dr. Stoop) gelopen en in Duitsland bij Cuypers & Cuypers. Beide fijne, goed aangeschreven en professionele ziekenhuizen/klinieken.
Ik had ook een hoge tsh waarde. (4) volgens nederlandse normen goed. Na meerdere miskramen toch naar België gegaan. Bij positieve test met medicatie begonnen. Gehele zwangerschap tsh gehad van 1-1,5. En 9 weken geleden bevallen van een vrolijk mannetje. Was eerst al met medicatie begonnen vanuit Gent maar daardoor kreeg ik een te snelle schildklier. Dus gestopt en daar besproken om te starten zodra ik zwanger was.