test voor Downs syndroom, ja of nee

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lise32, 3 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zeiden ze niet dat de test nauwkeuriger wordt naarmate de moeder ouder is?

2. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    precies, mensen lezen ook helemaal niet goed (of alleen wat ze willen lezen) zoals in de familie voorkomen , leeftijd, afbreken zwangerschap e.d. maar goed als dat voor je werkt....so be it.. alleen jammer dat mensen dan gaan denken dat DAT echt waar is en daarop hun besluit maken...

3. Vrouwtje81

2 mrt 2009
    79
    0
    0
    Amsterdam
    Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten doen! Het lijkt me echt zo moeilijk....
    Het jongste zusje van mijn mannetje heeft het Syndroom van Down en het is mijn grootste angst....

Ik zou geen keuze kunnen maken... Ik wil er niet eens aan denken.

4. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    ok, daar gaan we weer. wat zie ik op de site van de rivm?

ik kan het niet anders lezen dan dat de uitslag van de test dus minder nauwkeurig is bij jonge vrouwen. En ook dat leeftijd wel een rol speelt. Tja..

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik ook, maar dat is dus heel wat anders dan

6. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Ik denk dat zij bedoelde dat de uitslag niet persé zou kloppen omdat ze jong is en dat is eigenlijk ook wat de folder zegt. Hoe jonger je bent hoe minder nauwkeurig dus dat betekent dat je misschien kans op 1:400 krijgt maar dat het in werkelijkheid ook 1:600 of 1:200 kan zijn of begrijp ik het nu weer verkeerd? (al zijn die verschillen dan waarschijnlijk weer te groot, maar ok...)

7. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Mijn gyn heeft het volgende uitgelegd en staat ook in het boekje:

...De leeftijd van de moeder heeft invloed op de kans op een kind met Down en op de nauwkeurigheid van de combinatietest...

...De gemiddelde kans op een kind met Down neemt toe als de leeftijd van de moeder hoger is...

...De gemiddelde kans om met de combinatietest vroeg in de zwangerschap een kind met Down te ontdekken, neemt toe als de leeftijd van de moeder hoger is. Bij jonge moeders voorspelt de test minder goed dan bij oudere moeder....

20-25 jaar.....worden er 6 van de 10 kinderen met Down ontdekt.
    26-30 jaar.....worden er 7 van de 10 kinderen met Down ontdekt.
    31-35 jaar...... 8 van de 10
    36-40 jaar...... 9 van de 10
    40-45 jaar...... 9 a 10 van de 10

Het is allemaal gemiddeld en het zijn kansen.

Terug ontoptic:
    Ook wij zijn nu voor deze keus gesteld. Volgend week vrijdag gaan we terug naar de gyn om er erover te praten maar ik vind het heel moeilijk. Mijn vriend wil het wel heel graag doen maar voor mij hoeft het niet zo...maar ik ben bang dat het een beetje 'kop-in-het-zand' steken is van mij. Ik denk dat we het wel doen maar 100% zekerheid geeft het toch nooit. Dit is ook duidelijk door mijn gyn verteld.
    Over wat we eventueel gaan doen als de uislag slecht is hebben we nog niet nagedacht.

Liefs!

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

@liefde1978 dat bedoelde ik idd.

ik heb de folder erbij gepakt en daarin staat idd dat 6 op de 10 wel wordt ontdekt en 4 op de 10 dus niet op jonge leeftijd. dus ik vond zelf de uitslag onvoldoende geruststelling geven. mede daarom heb ik ervoor gekozen het niet te doen. daar is niets verkeerds aan!

9. zicht

zicht Niet meer actief

Ja het klopt dat de kansberekening minder nauwkeurig is naar mate je jonger bent, maar een vlokkentest of vruchtwaterpunctie geeft dan wel bijna 100% uitsluitsel op de belangrijkste chromosoomafwijkingen.

Ik heb de combinatietest niet laten doen, maar zou het de volgende keer zonder enige twijfel wel laten doen. Ik kan me wel situaties bedenken waarom ik het niet zou doen, maar dat is nu niet aan de orde.

10. zicht

zicht Niet meer actief

:rolleyes:

11. 894hi

894hi Niet meer actief

wij hadden presies dezelfde gedachten en het ook niet gedaan

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ja dat klopt, maar als de uitslag gunstig is krijg je die natuurlijk niet ;)

13. zicht

zicht Niet meer actief

Iedereen moet natuurlijk zelf weten maar ik vind het wel jammer dat meiden niet laten testen om bovenstaande redenen. (als het nou wat gegronder beargumenteerd word..)

Er zijn al veel topics hierover :rolleyes:

Ik wil alleen maar zeggen wees bewust van je keus en laat jezelf goed voorlichten want het is zoveel meer omvattend. Het gaat echt niet alleen maar om het wel of niet houden van je babe in geval van afwijking. Een verdikte nekplooi is ook een verhoogd risico op hart of hersenafwijking. Je kunt dankzij de prenatale testen hier voorbereid op zijn en zorgen voor de beste medische voorzieningen gelijk na de geboorte.

14. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

ik wil even mijn persoonlijke ervaring delen hier. Wij hebben wel een combinatietest laten doen, maar ook eerder uit naïviteit (onze gyn deed er heel gewoon over, het leek net alsof het standaard "even" ertussendoor moest), en jammer genoeg kregen wij een heel slecht resultaat, namelijk 1 op 7. In onze families komt geen Down voor, en ik ben 31, dus ook niet echt in een hoge risicogroep qua leeftijd zeg maar. We waren behoorlijk van slag door dit nieuws, en werden voor de keuze gesteld of we een vruchtwaterpunctie wilden... Uiteindelijk heb ik die ook ondergaan (vorige week om precies te zijn, ik was toen 17 weken). Deze week hebben we te horen gekregen dat er geen afwijking gevonden was. Dit is natuurlijk een enorme opluchting, want ik kan je verzekeren dat we geen moment meer gerust waren sinds die eerste uitslag (die ik trouwens op 13 weken kreeg). Dus 4 weken spanning, huilen, stress, allemaal voor niks blijkt nu!
    Als het aan mij ligt, wil ik de volgende keer zo'n test niet meer laten doen, maar mijn vriend denkt er wat anders over, dus ja, dan moet je er samen uitkomen he...
    Het is en blijft een zeer persoonlijke overweging, dus het is moeilijk om je besluit te trekken uit de verhalen van anderen. Volg je gevoel, zou ik zeggen...
    Veel succes verder!

Sunnyke

Deel Deze Pagina