Moeder die niet kan rondkomen

Discussie in 'De lounge' gestart door Sterre01, 16 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Lieve meiden,

Ik weet m'n god niet meer wat ik kan betekenen voor m'n moeder en broertje. Een paar jaar geleden overleed m'n oma, tegelijk verloor m'n moeder haar vaste baan, haar partner en haar woning. Die ze ver onder de waarde moest verkopen. Omdat er overwaarde was heeft ze tijdelijk een ww gehad en moest ze daarna het geld 'opeten'. Dit heeft de de afgelopen paar jaar gedaan. Nu is m'n moeder deels afgekeurd, woont ze in een particuliere huur woning, zij kwam toen niet in aanmerking voor sociale huur. M'n broertje is inmiddels 25, door verkeerde keuzen heeft hij een hoge schuld. Woont bij m'n moeder in.
    M'n moeder wil met alle liefde werken, solliciteerd al jaren maar word nergens aangenomen (goed opgeleid) ze werkt nu wit, Savonds twee uurtjes in de schoonmaak omdat er gewoon echt niks anders is. Met het geld wat binnen komt (maar een paar 100) kan zij echt niet rondkomen, huur is alleen al 900 euro en daar komen alle rekeningen nog bij op.

Welk pad moet zij bewandelen? Waar kan ze heen voor hulp?
    Ik zie nu dat het niet goed gaat en ze door de bomen het bos niet meer ziet en niet meer weet wat ze nog kan doen om haar situatie te verbeteren.

2. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Ik zou een sociale huurwoning proberen te regelen. Misschien kan ze eens via maatschappelijk werk vragen waar ze overal terecht kan voor hulp?

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Proberen om alsnog een sociale huurwoning te krijgen? En broerlief kan kostgeld betalen (als hij op zichzelf zou wonen moet hij dat tenslotte ook betalen).

Verder even contact opnemen met gemeente (degene die sociale zaken verzorgen) voor hulp,mogelijk bemiddeling bij huurwoning etc.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Naar de gemeente, voor bijstand. Komt ze niet voor het ene type in aanmerking, zou er een andere vorm van hulp moeten zijn voor haar. Al dan niet tijdelijk. En zodra er genoeg inkomen binnenkomt om de rekeningen van te betalen, door naar schuldhulpverlening (ook de zoon) voor een regeling.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou inderdaad proberen om een sociale huurwoning voor haar te regelen, eventueel naar maatschappelijk hulp gaan en contact opnemen met de gemeente.

6. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Urgentie proberen aan te vragen obs financiële nood. Broer moet of eruit of minstens de helft meebetalen. Bijstand oid aanvragen en hulp bij zoeken van werk.

7. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Wat zielig voor je moeder :(

Ten eerste wil ik echt zeggen dat je broer toch echt moet gaan helpen met inkomen! als hij een schuld heeft en niet in aanmerking komt voor schuldsanering dan kan hij alsnog een bewindvoerder overwegen, ik ga heel hard zijn: je typt verkeerde keuzes = dan maar op de blaren zitten, je moeder hoeft hier niet de dupe van te zijn (omdat hij thuis woont, word je moeder gekort in inkomen en kost en inwoning (eten + water gas etc)

Voor je moeder zou ik maatschappelijk werk inschakelen of eventueel ook bewindvoerder en naar de gemeente en kijken hoe ze kunnen helpen.

Heel veel sterkte.

8. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Herkenbaar. Mijn moeder heeft na de scheiding haar eigen vermogen moeten op eten. Haar baan verloren etc. Gelukkig heeft zij een sociale huurwoningen en nu bijstand.
    ik denk dat je broer er uit moet. Dan heeft ze aan een kleine sociale huurwoning genoeg. Ook.dat je broer volwassenen is telt hij natuurlijk mee in haar ww/uitkering en eventuele bijstand kan door hem afgewezen worden omdat hij werkt of kan werken.
    Succes.

9. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik neem aan dat je broertje financieel wel bijdraagt?? Zo nee waarom niet? En is er dan een manier om dat te veranderen? .... Sociale huur inderdaad opnieuw bekijken. Heeft ze zich toen ze niet in aanmerking kwam wel ingeschreven op de wachtlijst? Opnieuw naar laten kijken in ieder geval.

10. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Gemeente benaderen voor hulp, Die kunnen haar vast helpen de juiste instanties te bereiken. En je broertje zou een steen moeten bijdragen. Hij is 25 en kan dus werken lijkt me. Laat hij maar een deel afstaan. Wat al eerder gezegde is; als hij op zichzelf had gewoond moest hij dat ook betalen.

Verder vervelende situatie, ook voor jou. En zie dat je aan het eind bent van je zwangerschap.
    Sterkte ermee

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Op zoek naar ander huis, kan zijn dat ze dan eerst andere stappen moet ondernemen, broer eruit of bijdragen. Ze moet zo snel mogelijk naar een sociale huurwoning moeten anders gaat ze net als je broertje onder. Misschien in gesprek met gemeente of bij de woningstichting. Kan ze concreter aan de slag.

12. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ik weet niet hoe het in NL geregeld is, maar mij lijkt het dat de broer momenteel niet of maar minimaal kan bijdragen omdat zijn inkomsten naar het afbetalen van zijn schulden zullen gaan.
    In BE heb je recht op een bestaansminimum (is 600 Euro voor een alleenstaande oid dacht ik, minder als je inwonend bent) en al de rest wordt van je loon afgehouden als je schulden hebt. Alimentatie voor je kinderen gaat ook van het bestaansminimum af, andere schulden niet.

Ik zou inderdaad proberen om de situatie van moeder en broer te scheiden door voor beiden apart een aanvraag voor een woning en voor bijstand oid aan te vragen, als ze allebei een woning hebben kunnen ze nadien nog besparen op verwarming en electriciteit voor verlichting door tussen 6 en 22u samen 1 van beide woningen te gebruiken, en enkel om te slapen hoeft het niet zo warm te zijn als de ruimte waar je echt leeft.

13. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Bedankt voor jullie reacties, vandaag ook hard geweest naar m'n broertje.
    Hij heeft schulden, alsnog gezegd alle inkomsten op een hoop gooien hij zal volledig moeten bijdragen. Hij betaald haar nu €200 per maand maar dat dekt natuurlijk bij lange na alle kosten niet. Sociaal wijkteam vandaag een aanvraag voor gedaan. Hier bij de gemeente gebeld voor urgentie maar ook dat moet via sociaal wijkteam.
    Ik zal bij m'n ma even benadrukken dat zij nu gekort word omdat hij geld in brengt.
    vind het zo sneu om te zien, 40 jaar op de zelfde plek gewerkt baan verliezen alles kwijt en dan zo terecht komen. Ze heeft door de jaren heen ruim 1000 sollicitaties de deur uit gestuurd en word gewoon niet aangenomen. Onder t mom van overgewalificeerd, past niet in de plaatje en nog meer smoezen. Ze word gewoon puur afgewezen op leeftijd (63)

14. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Je broer moet er echt uit, zolang krijgt je moeder nl geen hulp op het gebied van een sociale woning ed. Je broer wordt als voordeurdeler geacht haar te helpen. Hij moet maar op de blaren zitten dan kan je moeder echt verdiend worden geholpen.

Deel Deze Pagina