Wat goed dat jullie hier allemaal over nadenken. Wij hebben het ook geregeld in een testament toen ik nog zwanger was. Onze zoon gaat naar mijn zus en haar vriend. Zij hebben nog geen kinderen (zijn ook een paar jaar jonger), maar ik weet dat het de beste keuze is, want mijn zoontje is gek op ze. En zij op hem. Ik zie hier dat veel mensen ook hun (schoon)ouders hebben opgegeven als voogd. Ik wil daar toch iets over zeggen, ook al kunnen jullie mijn mening natuurlijk aan de kant schuiven. Ik draag het alleen maar aan als 'food for thought'. Ik ken namelijk een man/jongen wiens (alleenstaande) moeder overleed toen hij 12 was. Hij is toen naar zijn opa en oma gegaan (die waren toen vroeg in de zestig denk ik, dus best jong). Daar is hij verder door opgevoed en die zag hij als zijn tweede ouders. Nu heeft hij de pech gehad dat beide onverwacht zijn overleden in de afgelopen vijf jaar. Ze waren toen in de zeventig. Ze hebben hem dus wel op kunnen vangen totdat hij volwassen was, maar nu is hij 30 en net vader, en dat valt hem toch wel zwaar. Want hij heeft EN geen moeder meer, EN geen tweede ouders meer. En dat is allemaal dus best kort op elkaar gebeurd (zijn moeder overleed in 1992 geloof ik, en zijn opa en oma ongeveer 15 jaar later). Hij had net een beetje zijn leven op de rails na het overlijden van zijn moeder, en toen kwam de tweede klap, en toen de derde. Wat ik hiermee aan wil geven is dat als je je ouders nu opgeeft als voogd, ze misschien nog wel jong zijn, maar dat verandert natuurlijk snel. En ik denk dat het wel fijn is voor een kind om ook op latere leeftijd (tweede) ouders te hebben. Als je kinderen krijgt bijvoorbeeld. Misschien is het ook een oplossing om wel je ouders als voogd op te geven, maar met een oom en tante, of een bevriend stel, af te spreken dat ze een belangrijke rol zullen spelen in het leven van je kind. (Dat hij/zij daar bijvoorbeeld altijd gaat logeren in de vakantie o.i.d.) Dan hebben ze altijd met iemand anders nog een sterke band. Nogmaals, ik wil jullie niet aan het schrikken maken of de les lezen of zoiets. Ik heb dit alleen van dichtbij meegemaakt, en het heeft me heel erg aangegrepen. Bovendien heb ik zelf mijn moeder verloren, dus ik kan me wel inleven in hoe het moet zijn om zoiets mee te maken. En gelukkig (afkloppen!) regelen we dit soort dingen vaak voor niets...
wij hebben pas gevraagd of ons dochtertje naar mijn zusje en vriend mag. We hebben het er goed overgehad met hen omdat zij zelf nog geen kinderen hebben. Die wens is er wel, maar mijn zusje studeert nog. Wij hebben ook gezegd er goed over na te denken omdat wij wel straks 2 kindjes kunnen hebben en als die dan bij hen komen, willen ze dan nog wel zelf aan kindjes beginnen??? Maar ze willen het heel graag doen. We moeten het nog wel officieel vastleggen. Nu had ik nog een vraagje, mijn zusje en vriend wonen samen. Alleen niet officieel omdat zij nog studeert en dan opgeeft dat ze bij hem inwoont en dan krijgt ze meer stdiefinanciering. Het is dus echt een financiele factor, verder is alles hetzelfde als bij ons. Maar kunnen wij hen dan toch beide als voogd opgeven??? Want officieel zijn ze natuurlijk niks van elkaar.
Mijn zusje en haar vriend wonen ook samen, maar hebben verder geen samenlevingscontract of iets dergelijks. Wij hebben ervoor gekozen om alleen mijn zusje in het testament te zetten. Dat had ermee te maken dat als ze uit elkaar zouden gaan (wat hopelijk nooit gebeurt!) het testament dan niet meer geldig zou zijn, of zoiets. Want dan zou je dus zeggen dat het kind naar "het stel A+B" zou gaan, maar dat stel bestaat dan niet meer. Dan kan je dus weer een nieuw testament aanmaken. (Tenminste, zo had ik het begrepen.) Bovendien, stel zij worden voogd en gaan daarna uit elkaar, dan wil ik wel dat mijn zoontje bij mijn zusje blijft, en niet bij mijn zwager, hoezeer ik ook op hem gesteld ben. In het testament van mijn ouders stond het overigens ook zo. Wij zouden naar mijn ene tante gaan, en als dat niet kon naar mijn andere tante. Die waren allebei getrouwd, maar stonden er als individu in. Overigens hadden zij het dus wel heel netjes geregeld, want ze hadden zelfs een tweede optie...
oke, thnx, dit is dus wel iets om even goed in de gaten te houden. Bij ons dus precies dezelfde situatie als bij jullie.
Wij hebben ook nog niets geregeld.. Omdat wij die kosten gewoon weg niet kunnen missen. Laatst las ik in de krant ook een stukje over testamenten, wij hebben op dit moment geen geld wat we achter laten dus dan is het niet echt nodig om een testament op te laten maken, ook hebben we geen koophuis, wel zijn we getrouwd, kom ik te overlijden dan gaat onze dochter gewoon naar mijn man maar krijgt mijn man een nieuwe liefde dan wil ik niet dat zij de zorg neemt voor mijn dochter. En komt mijn man te overlijden dan komt mijn dochter gewoon naar mij..Ooit wanneer we het wat breder hebben zal ik het zeker vast laten leggen betreft de voogdij over mijn dochter, ook als wij natuurlijk beiden komen te overlijden ( we hebben nog geen voogd toegewezen ) maar hoe zit het dan met geld? Als je niets heb om na te laten? Hoe zit het dan als mijn dochter wil studeren??
je kunt dit ook gewoon zelf opstellen in een brief in overleg met je familie of aan wie je dan de voogdij wilt geven over je kinderen... als je dat beide ondertekent en in je kluis of wat dan ook legt word dat ook als rechtsgeldig gezien...
Mijn ouders zijn voogd. De broers van mijn man zijn net zo oud, maar hebben zelf nog redelijk kleine kinderen. Van onze beste vrienden is er niemand die al zo ver hun leven op orde hebben dat ze voor de kinderen kunnen zorgen mocht het nodig zijn... Dus vandaar deze keuze
Wij hebben mijn zusje gevraagd als voogd. We weten zeker dat onze zoon door haar goed wordt opgevangen. Ze vond het een hele eer dat we haar vroegen. Volgende week vrijdag zitten we bij de notaris.
Maar wat gebeurt er nou met je kind als je geen voogd hebt aangewezen? Als er geen broers of zussen zijn?
dan worden ze overgeleverd aan de jeugdzorg en komen ze in een pleeggezin terecht... wel zullen ze eerst kijken binnen de familie mocht iemand zich beschikbaar willen stellen.... maar dan loop je wel het risico dat ze ergens terecht komen waar je ze misschien niet wilt hebben....