Gisteren heeft mijn tante de bijzondere vraag gesteld of ik testament executeur wil worden. Ik heb een zeer goede band met mijn tante (en oom), een soort tweede ouders voor mij. Mijn tante is een zus van mijn moeder. De broer van oom is ook testament executeur, dus ik zou het niet alleen gaan doen. Ik ben mij er even in gaan verdiepen. Maar als ik zo op internet lees zitten er weinig haken en ogen aan. Je kan hooguit gedoe krijgen met de familie. Maar hun zijn wel van het goed vast laten leggen bij de notaris. Ze zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Ik wil niet teveel in detail treden. Maar ze hebben bezit in NL en in buitenland, een eigen klein bedrijfje, veel dieren en geld. Iemand hier ervaring mee?
Mijn schoonvader was dat van het testament van een goede vriend, ongetrouwd en geen kinderen. Toen deze vriend overleed was mijn schoonvader niet meer in staat deze functie uit te oefenen. De erfenis was voor mijn man en schoonzus, maar de praktijk was dat ik alles heb geregeld. Uiteindelijk was het best veel werk, ook al had hij vrijwel niets. Ik heb me namelijk moeten verdiepen in van alles en nog wat. Ik heb genoeg bijgeleerd . Mijn man heeft twee ongetrouwde ooms en ik ben bang dat ze later dus wederom bij ons aan gaan kloppen. En ik moet zeggen dat ik daar niet heel veel behoefte aan heb. Maar ik zal het wel doen. Dus ik weet niet wat de broer van je oom allemaal weet, maar dat zou wel makkelijker zijn!
Hier ook executeur testamentair voor m'n tante. In de praktijk kan het idd veel werk zijn. Ze heeft een huurhuis, wat dan accuut leeg moet ed. Al kun je in je hoedanigheid ook dingen laten doen (kost natuurlijk geld, hetgeen van de erfenis af gaat). Ook zal ik begrafenis ed moeten regelen. Klinkt heel raar, maar het geheel verzacht een beetje dat ik weet dat ik ook (enige) erfgename ben (en zij geen schulden heeft), anders zou het idd wel een eer zijn, maar zou ik er toch minder gelukkig mee wezen. Klinkt misschien hebberig, maar zo bedoel ik het niet. Ik zal veel vakantie moeten opnemen, oppas moeten regelen voor drie kinderen etc etc, wat natuurlijk klauwen met geld gaat kosten.
Ja ze willen wel een vergoeding geven. Ik zag op internet 1 %. Ik vind ook lastig. Bang dat het veel regelwerk is. Nu weet ik er veel van. En ze hebben een goede accountant en notaris weet ik. Ik ga nog ff nadenken.