Maar wat brengt de notaris dan in rekening om 'even' een handtekening te zetten vraag ik mij dan af?!
Ik vraag het me ook af hoor. Hetzelfde met AKTIE-notarissen. Standaardakte is daar goedkoop voor je hypotheek maar er komen nog zoveel extra kosten bij dat je bij een gewone notaris goedkoper uit bent! Voor mensen die toch wel wat onderlegd zijn in het notaris-gebeuren kan ik me voorstellen dat het wel iets is, maar voor leken lijkt het me niet verstandig! Stel je voor dat je de voogdij regelt, je overlijdt en dan blijkt er iets verkeerd geregeld te zijn! Het zal je maar gebeuren....
In geval van een koophuis is het maken van een samenlevingsovereenkomst en testamenten op deze manier echt gevaarlijk. Zeker als er ook kinderen in het spel zijn. Bij ons zijn er aardig wat bepalingen opgenomen en dat gaat bij de hema niet. Met een standaard samenlevingsovereenkomst en tesrament kom je mocht er wat gebeuren van een koude Kermis thuis.
Zij krijgen het geld en niet de Hema. Maar het is voor standaard heb je bijzonderheden dan lukt het ook niet en krijg je een persoonlijk gesprek. Dat is wat ik hoorde gisteren op de tv. En het was ook bedoeld voor mensen die al wat verstand van deze zaken hebben. En niet voor een leek.
Ik vind het wel heel gevaarlijk. Er wordt nu gesuggereerd dat je het makkelijk en goedkoop kan regelen. Wanneer er een persoonlijk gesprek plaats vindt komen er extra kosten op. Daarnaast hadden wij ons er heel erg in verdiept en hebben wij ons testament later door priveomstendigheden moeten laten aanpassen (geen contact meer met schoonouders en absolute uitsluiting kinderen en erfenis). Maar deze notaris wees ons op dingen in ons testament die gewoon niet handig omschreven waren. Opeisen kindsdeel bij overlijden bijvoorbeeld. Wanneer de kinderen 18 zouden zijn en mijn vriend komt te overlijden dan zou het zouden ze aanspraak kunnen maken op hun kindsdeel, dat zou betekenen dat het huis verkocht zou moeten worden om dat te kunnen betalen. Bij ons is het kindsdeel daarom ook in de erfenis opgenomen. In ons geval kunnen zij hier aanspraak op maken wanneer de langstlevende komt te overlijden. Daarnaast hebben wij eventuele nieuwe partners van ouders uitgesloten van de erfenis mocht ons iets overkomen als gezin. Niet iets waar je aan denkt als je een testament opsteld en je ouders zijn nig bij elkaar. Maar ook wat wil je je familie na laten als je er niet meer bent ookal zou normaal alles naar je partner gaan. Deze documenten stel je niet zomaar even op, er zitten echt haken en ogen aan. Ik vind het dan ook echt niet kunnen dat je zo even digitaal een standaard document kan opstellen.......
Ik zie dat er al heel snel maatwerk wordt aangegeven. Dus hogere kosten door een notaris door hun uitgekozen. Zo makkelijk en goedkoop als ze doen voorkomen is het dus helemaal niet. Misschien maar gelukkig ook.
Klinkt wel goed.. we moeten voor vergoedingen vanuit vriend zn werk ook een samenlevingscontract. Maar ik heb dr geen verstand van.. Hij zit in t leger en gaat dan om reiskosten, de eetkosten / inwoning & pensioen .. iemand die me kan vertellen of dit samenlevingscontract goed genoeg is? Sorry maar ik weet hier echt 0.0 vanaf..
Ik heb daar niet echt een goed gevoel bij bij een testament van de Hema!! Nee wij gaan volgende week 'gewoon' naar de notaris.
Ligt eraan waar de samenlevingsovereenkomst voor moet dienen. Als je het wil afsluiten. Wil je ook van elkaar ervan dan heb je ook testamenten naast je samenlevingsovereenkomst nodig. In dat geval is geregistreerd partnerschap veel goedkoper