Samenwonen vader: waar rekening mee houden?

Discussie in 'De lounge' gestart door trulyhappy, 27 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. trulyhappy

trulyhappy Bekend lid

1 jun 2013
    540
    304
    63
    Wij (man en ik) overwegen om samen met mijn vader (en uiteraard onze dochter) in het zelfde huis te gaan wonen.

Het is mijn oudershuis, dat veel te groot is voor hem alleen, maar waar hij wel erg aan gehecht is (Ik ook!)

Ik heb geen broers/ zussen, ben enig erfgename. We moeten nog uitzoeken wat financieel mogelijk en wijs is

Daarop vooruitlopend zijn we aan het denken waar we rekening mee moeten houden indien we besluiten dat we hiervoor willen gaan...

Het huis is oud, heeft veel achterstallig onderhoud en een hele onlogische indeling, dus we willen het helemaal laten opknappen/ verbouwen, qua oppervlakte vrij groot. Dat maakt dat veel mogelijk is qua aanpassingen/ wensen...

Waar zouden jullie rekening mee houden?
    Wij dachten sowieso dat het handig is dat we op de begane grond voor hem een slaapkamer te maken voor hem (die wanneer hij overlijd makkelijk een ander doel kan krijgen) ... Mogelijk ook een idee om hier een tv/ relaxstoel in te zetten... waar hij zich kan terug trekken....
    Het is in onze ogen namelijk belangrijk voor mijn vader en voor ons gezin om voldoende privacy te hebben... Uiteraard is er ook een woonkamer, maar ik schat in dat hij het fijn vindt om zijn eigen plekje te hebben...

Hebben jullie tips hoe dat te doen? Hebben jullie verder nog adviezen? Sowieso lijkt het me ook belangrijk om dit goed met elkaar te bespreken!

Ben benieuwd naar jullie tips!

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Ik zou dan ook kijken voor een wasgelegenheid beneden.

Inderdaad ook ruimte voor zich zelf om terug te trekken.

Is hij gewend om veel door het huis te gaan want zul je moeten overleggen hoeveel ruimte hij wil, wat zijn zijn wensen?

Financieel zou je ook na moeten kijken. Gaat het nog van zijn geld af of bij jullie?

Kun je het zo verbouwen dat jullie niet constant in de verbouwing zitten.

Verder inderdaad een goed gesprek en duidelijke afspraken.

Wonen jullie nu in een huur of koophuis?

3. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik zou dan wel slaapkamer met badkamer doen. Badkamer scheiden met een schuifdeur, is ruimtebesparend.

Let dat de deuren wat breder zijn, in die zin dat ze rolstoel/rollator toegankelijk zijn. En geen drempels.

4. trulyhappy

trulyhappy Bekend lid

1 jun 2013
    540
    304
    63
    Wij hebben een koophuis, die we met wat winst verwachten te verkopen. Onze wens is dat wij de verbouwing betalen, daar een hypotheek voor afsluiten. De vraag is of dit kan zonder het huis eerst te kopen van hem. Kortom... hoop onduidelijkheid nog....

We hebben overwogen om een camper in de tuin te zetten met de verbouwing, maar dat is niet zo wenselijk voor mijn vader.... Moeten een plan maken wat wijsheid is... Wil niet terecht komen in 1 of ander tv programma waarin we vertellen dat we 10 jaar aan het verbouwen zijn, haha

Hij heeft weinig ruimte nodig, schat ik in... Maar wil hem niet 'in de bezemkast' wegproppen....

owly vindt dit leuk.
  5. trulyhappy

trulyhappy Bekend lid

1 jun 2013
    540
    304
    63
    Brede deuren is idd goede tip.. Nu loopt hij nog zelfstandig, maar dat kan idd over een jaar anders zijn...

aicirtap vindt dit leuk.
  6. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.284
    17.168
    113
    Hoe vitaal is hij nog? Kijkend naar mijn ouders zou ik echt een soort appartementje maken dan. Eigen badkamer (thuiszorgproof), keukenblok met koelkast/vriezertje/kookplaat.

Mogelijkheid tot eigen terras/tuintje?

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.000
    113
    Er is een checklist voor zorg aan huis, zeg maar niveautje tillift. Niet dat je alles uit die lijst moet inbouwen, maar staan wel handige dingen in.

Was toen aan t zoeken naar een zorgunit die je in je tuin zou kunnen plaatsen (hier past die niet) en waar die aan moest voldoen. Dus allicht in die hoek dat je nog meer informatie kan vinden.

Ik zou eerst eens met de bank gaan praten. AOW zal hij op gekort worden en evt. toeslagen wordt misschien ook een ding voor zowel hem als jullie, daar ben ik ff te lang uit om wat zinnigs over te zeggen, ook geen actuele wetbundels hier meer.

8. trulyhappy

trulyhappy Bekend lid

1 jun 2013
    540
    304
    63
    Hij eet of bij ons of waar hij vrijwilligerswerk doet... Denk dat hij 2x per maand zelf kookt, haha!

Hij zit ook zelden buiten....

Thuiszorg proof is wel goede tip idd

toch3 vindt dit leuk.
  9. trulyhappy

trulyhappy Bekend lid

1 jun 2013
    540
    304
    63
    Ooow, die checklist is handig idd, zal eens gaan zoeken!

We moeten het zeker over de financiën hebben, dat heeft zeker prioriteit... Wij dachten dat pa dit nooit zou willen, daarom nooit over begonnen richting hem... We wilden hem niet uit zijn eigen huis praten... We waren plan om het huis ooit v hem te kopen... Maar hij is zo gehecht aan dit huis, hij zou niet gelukkig zijn op ander plekje, dus dachten..... Hij blijft hier tot hij overlijd (hoop dat dit nog minstens 20 jaar duurt)...Was vanmiddag ook heel verbaasd dat hij dit zelf voorstelde.... Sindsdien maken de radartjes in mijn hoofd overuren....

10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    Ik zou een architect vragen voor advies voor een indeling waarin jullie wensen terug komen. Ook om Bouwtechnisch alles mee nemen.
    Financieel gezien zal alleen een adviseur jullie verder kunnen helpen. Dus ik zou snel een afspraak maken ;)

11. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.284
    17.168
    113
    Dan is een kookplaat niet echt nodig denk ik. Maar zou hem ook vooral vragen wat hij wil. Mij lijkt een koelkast voor drinken bijvoorbeeld wel prettig. Misschien combi oven/magnetron?

12. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    Goed idee! Misschien een Kitchenette, een beetje een hotel idee. Koffie apparaat, waterkoker, koelkastje.

13. trulyhappy

trulyhappy Bekend lid

1 jun 2013
    540
    304
    63
    Wat een mooie tips allemaal!
    Kan ik zeker wat mee!
    Wil hem vooral niet het idee geven dat we hem weg stoppen in een hoekje, het moet zijn thuis blijven en tegelijkertijd is het logisch dat wij meer ruimte nodig hebben als gezin...

Eerst maar eens gaan overleggen met onze financieel adviseur en kijken of wat wij willen überhaupt te realiseren is....

Meer adviezen blijven altijd welkom...

14. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.500
    8.422
    113
    Thuiszorg proof zou ik ook aan denken dat als dat eenmaal zover is, ze ook bij jou over de vloer komen dagelijks. Als hij een eigen ingang heeft en meer een soort appartement-idee, behouden jullie beide privacy.

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.000
    113
    Ik heb mn vader terminaal in ons ouderlijk huis gehad, dus dat was weer een stap heeel ver vooruit. Voor hem hadden we vooral ruimte rondom t bed nodig, maar hij wilde vanuit bed ook bij de rest zijn en bij tijden zich ook kunnen afzonderen om te rusten, in de woonkamer betekende dat dus dat mn moeder eigenlijk niks meer kon doen. Maar dat was een situatie die eigenlijk ineens op ons bord kwam.

Ik weet dat er van die verplaatsbare wanden zijn, soort upgrade versie van een schuifpui moet je het zien. Zolang als alles goed gaat kan je hem gewoon als wand gebruiken en wanneer hij bedlegerig wordt komt die schuiffunctie handig van pas. Wanneer de ruimte vrij komt, hopelijk nog heeeel wat jaartjes te gaan, schuif je die wand gewoon weg en heb je extra leefruimte. Pinterest kwam ik ze in elk geval tegen. Handige aannemer/architect zal vast wel een model kennen wat hier ook te krijgen is. Ik wilde m in de hacienda bouwen mocht ik de staatsloterij winnen. :roflmao:

Vriend van ons was op leeftijd en had een seniorencomplex, laminaatvloer was niet ehm...leeftijds kwaal bestendig, de benen wilde soms nog wel eens te laat bij t kleine kamertje arriveren zeg maar.

@Nina Sanders jij had toch zo'n rubber vloer liggen? Zou die daar bestendig tegen wezen? (of uberhaupt toegestaan voor thuiszorg met permanent karakter, weet niet hoe die vloer is als hij nat wordt qua uitglij risico). Hij is in elk geval sjieker dan t linoleum wat ik bij sommige instellingen tegen kwam en naar ik begreep voelt het ook van nature warmer aan.

16. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Mijn tip is kijk naar de mogelijkheden en regels omtrent een mantelzorgwoning, als ik mij niet vergis zijn daar subsidies voor. Net als regelingen voor een 3 generatiewoning etc.
    Mogelijk kom je daar op alle vlakken wat meer tips tegen ;)

Hier is het bij het huis van mijn schoonvader niet mogelijk, zijn nu wel bezig om een constructie te bedenken waardoor bijvoorbeeld mijn schoonzussen daar kunnen gaan wonen mocht schoonvader overlijden. En het dus wel op te knappen en energiezuiniger en duurzamer te maken. Ook omdat mijn schoonzussen beide alleen zijn en de nodige begeleiding (nodig) hebben. Wij wonen op bijna 1 uur afstand met de auto maar man wil daar niet wonen, althans niet in dat huis omdat zijn ouders er dan beide overleden zullen zijn, zijn zussen staan daar anders in. Mij lijkt het heerlijk rustig behalve in het toeristen seizoen, maar snap mijn man wel.

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Praktisch gezien kun je volgens mij geen hypotheek afsluiten op een huis om te verbouwen als je geen eigenaar bent van het huis. Dus je vader zal de verbouwing moeten financieren dmv een extra hypotheek, dat gaat indirecttoch ten laste van jou bij de erfenis. Ofwel (ook interessante optie) hij schenkt je het huis. Nu heb je volgens mij nog die vrijstelling van een ton en dan kom je daarmee ongeveer op hetzelfde percentage schenkbelasting als straks bij erfbelasting. Dus schenken en erven is even duur op duur moment. Als het huis van jou is kun jij de verbouwing financieren.

18. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Wij hebben idd een gietvloer. Super bestand tegen alles (je moet hem wel behandelen anders blijf je alles erop zien) maar: hij wordt wel glad als hij nat is natuurlijk.

19. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.747
    113
    Vrouw
    Ik zou eigenlijk een beetje een rusthuis kamer nabootsen.

Bed, tafeltje met 2 stoelen, tv op een kastje of aan de muur, kleine frigo, relax stoel die dichtbij het raam staat, schuifwand met daarachter een toilet, lavabo en douche,...
    Aankleden met eigen spullen.

Vloer zou ik zoals in de rusthuizen doen. Linolium of van die anti slip vinyl.

20. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Verder bedacht ik mij nog. Ook afspraken mbt visite, feestjes, spelende kinderen uit school, etc.

Deel Deze Pagina