Goedenavond, mijn zoon heeft een oproep gekregen voor de hpv vaccinatie.. nu twijfel ik heel erg of ik dit moet doen ja of nee.. ik hoor en lees best veel verhalen over extreme moeheid bij jongeren en trombose en andere klachten na de vaccinatie, verder ben ik heel bang voor klachten op de langere termijn bij meiden prikken ze nu 10 jaar ma bij jongens pas sinds 1 of 2 jaar... aan de andere kant ben ik ook bang dat er later wel iets aan de hand is en ik mezelf voor m'n hoofd sla had ik maar...ook met zoon zelf over gehad maar hij twijfelt ook tussen de voor en tegens... moet uiteindelijk toch zelf beslissen maar wel eens benieuwd naar ervaringen/ beslissingen van andere ouders.. Alvast bedankt voor eventuele reacties..
Wij hebben besloten het niet te doen bij onze dochter 4 jaar terug en gaan nu ook met zoon niet. Het voelde niet goed. Ik heb zelf een traject gehad vanwege hpv en slechte pap uitslagen. Mijn variant van hpv wordt niet tegen ingeent dus was voor ons de doorslag dan maar niet prikken en later maar vaker een uitstrijkje maken.
Wij hebben het wel gedaan, bij ons werden heel veel kinderen opgeroepen. Zowel jongens die dit jaar 10 worden, als jongens die al ouder zijn. Wij vonden het wel belangrijk genoeg om toch te gaan vaccineren, ondanks de zorgen die over het hpv vaccin jaren geleden speelden.
Wij hebben het wel gedaan. Voordelen van bescherming wegen mijns inziens op tegen eventuele bijwerkingen (die zoon niet heeft gehad overigens!).
Wij hebben het wel gedaan maar niet via ggd maar zelf betaald. Ze hebben de Gardasil9 gehad, op mijn werk veel jongeren met genitale wratten en bij deze vaccinatie zit een uitgebreidere selectie om hpv te verkleinen.
Y kreeg wel een oproep, maar is nog niet gevaccineerd dit jaar.. maar: ze krijgt zeker wel haar HPV vaccinatie. Waarschijnlijk niet die via het RVP, maar de 9 valente Gardasil (ik kan haar dat voorschrijven en toedienen. Dan moeten we het wel zelf betalen, maar ik vind de kosten opwegen tegen de betere bescherming). De 9 jaars- en coronavaccinatie waren nogal een ding voor haar ivm angst, dus we doen het over 1-2 jaar, samen met haar broertje, gewoon aan de keukentafel..
ja daarom juist. Is gebleken dat de vaccinatie langer werkt dan gedacht en beter werkt als ze nog niet seksueel actief zijn. Vandaar 10 jaar.
Ja oké, maar 10 jaar en seksueel actief zijn zie ik niet zo voor me. Maar hier nog 4 jaar te gaan tot de oproep. Ik moet mij ook nog beter inlezen in de vaccinatie.
Wel doen. Jongens zijn net als meisjes net mensen. Daar komen niet plots andere bijwerkingen bij kijken. Dat ze nog maar 2 jaar bij jongens prikken heeft meer te maken met het feit dat nu men nu weet dat de hpv vaccinatie ook helpt tegen andere vormen kanker dan baarmoederhalskanker, zoals anuskanker. En ieder mens heeft een anus. De lobby tegen prikken is sterk. Het is voor hpv angst dat gezaaid wordt over iets dat mogelijk snel kan gebeuren versus kanker dat pas later zal opspelen. En als eenmaal voldoende herhaald wordt, denkt men dat er wel een kern van waarheid in kan zetten. Net als dat dat de bmr prik autisme zou kunnen veroorzaken. Het wetenschappelijke artikel waar dat op gebaseerd is, is teruggetrokken omdat het niet waar is. Maar dan leeft het verhaal al. Dus "gewoon" laten prikken.
Dit kende ik nog niet. Weet jij ook wat over het RVP? Zouden ze deze vaccinatie ooit in het RVP opnemen ipv de huidige?
Ik ga er niet vanuit dat ze dat op korte termijn gaan doen. Gardasil is duurder (paar tientjes per dosis, 2 doses nodig) en de toegevoegde gezondheidswinst (in kosten) beperkt. Maar de patienten die ik ken met genitale wratten hebben daar veel leed van en als ik dat kan voorkomen... cervarix kost ongeveer 130 euro per dosis, gardasil 9 155 euro.. cervarix via RVP is gratis (overheid betaalt), gardasil is dan geheel op eigen kosten
Heel erg lopen twijfelen in de jaren dat alleen meisjes nog geënt werden. Nu het zover was (door corona is 2010 dit jaar pas opgeroepen) en jongens ook worden geënt heeft mn dochter de vaccinatie zonder twijfel gehaald.
Dochter heeft ze gehad. Zoon was ziek de dag dat hij kon. Dus ik denk dat hij de volgende ronde mee gaat
Zoon heeft hem een maand geleden gehad. Heb er geen seconde over getwijfeld. We kwamen op de locatie veel kids uit zijn klas tegen. Heb het idee dat de meeste hem wel halen.
De bedoeling is uiterlijk 2026. Mijn beide kinderen hebben de oproep vorig jaar en dit jaar al gehad, maar ik wacht tot ze ouder zijn. Ik vind net 9 voor een meisje veel te jong namelijk. Daarnaast komt er dus binnen een paar jaar een veel uitgebreidere vaccinatie in het rvp.
Ze kreeg de uitnodiging een week of twee na de 9-jaarsvaccinatie oid, echt een super slechte timing van het RIVM... De angst na de vorige vaccinaties zat er nog vers in, waardoor ze echt niet wilde. En noem me naïef, maar ik geloof niet dat ze binnen korte tijd seksueel actief zal zijn, ik ga er dus vanuit dat we nog wel even hebben. De tweede oproep hebben we inmiddels ook gehad en genegeerd, ik heb een alarm in mijn telefoon gezet voor over een jaar en dan zien wel hoe verder. En wie weet wachten we dan wel tot de nieuwe vaccinatie.