Hoi! Ik ben 28,5 weken zwanger van een tweeling. Nadat de twee kleintjes zijn geboren, wil ik proberen om borstvoeding te geven. Nu weet ik van andere tweelingmoeders en uit boeken dat het best lastig kan zijn om twee kleintjes borstvoeding te geven. Ik wil dus alle opties open houden, dus naast borstvoeding geven en afkolven, indien noodzakelijk ook kunstvoeding. Nu heb ik als eerste vraag: welk type flesje geeft de beste kans dat de baby's zowel mijn borsten als de fles accepteren? (bepaald type tuitje?) Welk type kunstvoeding kan het best gecombineerd worden met borstvoeding? Zodat ze niet een van beide gaan weigeren? Is er een kolfapparaat wat het beste is om te gebruiken tegen eventuele ontstekingen? Alvast bedankt voor je moeite!! Gr. Luca
Hallo, Allereerst gefeliciteerd met je tweelingzwangerschap. Welk flesje je geeft maakt niet uit. Welke KV maakt ook niet uit, vraag het CB of straks je kraamverzorgende welke voeding het meest geschikt is. Als er allergie speelt is het al weer een ander verhaal als wanneer je "gewone gezonde" kindjes hebt. Ik denk dat je er goed aan doet om nu al bij een LK of op een andere plaats je te laten informeren over borstvoeding. hoe het straks allemaal hoort te lopen en dan specifiek waar je op moet letten bij een tweeling. Het beeld is altijd 2 kindjes gelijk aan de borst. Dat is niet reeel. En dat moet je in de eerste weken ook niet willen. Elk kindje moet afzonderlijk goed de borst kunnen drinken. Zo leer je ze kennen en zij leren drinken. Later, als alles loopt, dan kan je best eens gelijk voeden. doe dat op gevoel en laat je niet teveel leiden door boekjes. Als het lukt is dat super want het geeft je heel veel tijdwinst. Ik las laatst ergens dat het borstvoeden van een tweeling een tijdsbesparing van 10% per dag oplevert vergeleken met volledig kunstgevoede kindjes. Daarnaast bleek ook nog eens dat de BV kindjes veel minder of minder ernstig ziek werden. Op de sites van de vrijwillige BV organisaties kan je veel informatie vinden of downloaden over borstvoeding aan meer dan 1. Ik weet dat de VBN een thema nummer over dit onderwerp heeft uitgegeven. Via de site is dat te bestellen. Vereniging Borstvoeding Natuurlijk Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kindjeaandeborst - Tweeling voeden Veel succes met het voorbereiden. Ilse