Vandaag de uitslag van het zaadonderzoek van vl gekregen. De huisarts gaf aan dat de hoeveelheid te weinig is en de beweeglijkheid niet goed is. Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie van deze uitslag vinden, en hoe ik een VCM waarde uit kan rekenen ik vind het allemaal best lastig en weet ook niet waar ik aan moet denken met deze uitslag. Ik krijg sowieso een verwijskaart naar de gynaecoloog omdat we al een periode bezig zijn voor een kindje maar zou graag nu alvast meer willen weten aangezien het lang wachten is en vl zich zorgen maakt. Alvast bedankt voor jullie reactie
Hoi, ik heb even mee gekeken, de beweeglijkheid is idd aan de lagere kant, de hoeveelheid kan ik lastig beoordelen, dit omdat het in een andere eenheid wist weergegeven. Wat mij wel opviel was de tijd tussen de productie en de beoordeling. Daar zat 3uur tussen. Bij ons mag dat maar een uur zijn. Zo'n langere tijd buiten het lichaam en waarschijnlijk niet op de goede temperatuur is niet bevorderlijk voor de beweeglijkheid. Vooral niet bij semen wat al op het "randje" zit zeg maar. (Heb ooit semen gezien wat na 10uur in een potje op het nachtkastje nog mega goed was, maar als het semen van mindere kwaliteit is kan die 3 uur de uitslag negatief beïnvloeden). Hoe je de VCM moet berekenen weet ik niet. Die teken formule staat zo braaf in de computer, dus als de uitslagen worden ingevoerd dan komt de VCM er vanzelf bij te staan.... Hopelijk heb je hier wat aan.
@ Labmuisje: dankjewel voor je snelle reactie. Wij hebben het potje binnen een half uur ingeleverd, wel vreemd dat ze er dan 3 uur over doen en ook wel vervelend dat dat de uitslag kan beïnvloeden. Ik heb net ergens op het forum gelezen dat een VCM waarde ml x concentratie x beweeglijkheid is. Maar begrijp niet goed welke getallen ik dan moet gebruiken. Is ml het aantal levende zaadjes of het volume? want anders zou dat uitkomen op 1.2 ml x ? x 8% (92% heeft een kopafwijking?) Begrijp er niet zo veel van en info op internet is ook niet heel duidelijk bij een VCM waarde weet je vaak ook welke richtlijnen er zijn die kan ik wel vinden.
Dat hebben wij de eerste keer ook gehad. Op tijd ingeleverd, maar het lab deed er vervolgens te lang over om ernaar te kijken. Dus opnieuw laten doen, toen was het iets sneller maar nog steeds te langzaam. Uiteindelijk moesten we het in het ziekenhuis toch nog twee keer opnieuw laten testen (met een minimale tussenperiode van een bepaald aantal dagen), dus als je al een doorverwijzing hebt zou ik nu niet de moeite van opnieuw testen doen.
@Cindy2015: Ja echt vreemd dat ze er dan zolang mee wachten om het te onderzoeken begrijp ik niet het zijn wel belangrijke onderzoeken en mannen kunnen er best onzeker door worden. Zijn huisarts vroeg of we een 2de onderzoek wilde maar mijn huisarts had al gezegd dat 1 onderzoek voldoende was zodat we doorverwezen kunnen worden. In het ziekenhuis gaan ze vaak nogmaals testen en gebeurd hopelijk dan ook sneller niet na 3 uur pas. Hoe gaat het bij jullie nu hebben jullie al meer duidelijkheid? Ik had nu graag al geprobeerd een VCM uit te rekenen maar kom er niet uit helaas. hopelijk weet iemand hier meer van zodat vl iets meer gerust gesteld is.
Wij mochten meteen door voor ICSI, dus dat was wel duidelijk ja . Wij doen ook niet meer aan 'thuis afwerken', het potje wordt ter plekke gevuld (in een apart kamertje bij voorkeur ). Geen stress meer met meteen in de auto springen en warm houden. De checks in het ziekenhuis zijn inderdaad wel gewoon netjes direct gedaan, al hebben we ook beide keren overal benadrukt dat dat moest gebeuren .
Volgens mij is is de hoeveelheid minder dan normaal , 1,2ml, maar 40 milj per ml. Dus 48 milj cellen in totaal. Bij ons was het 16 milj per ml en 2,4ml in totaal. Dus in totaal ongeveer hetzelfde als bij jullie. Volgens onze arts was dat genoeg. Beweeglijkheid moet meer dan 50% zijn, dat is bij jullie 35% als ik het goed begrijp? Dat is te weinig. Meestal moet de man na 3 maanden opnieuw zaad inleveren om een definitief behandelplan op te kunnen stelen.
Ik zie de cijfertjes niet zo goed op mobiel, maar de VCM waarde bereken je zo: het volume (aantal ml) x concentratie (aantal spermacellen) x beweeglijkheid (in procent, dus 0, nogwat)
Meiden allereerst super fijn dat jullie zo snel reageren En duim voor allen dat jullie snel zwanger zijn van een mooie baby @Cindy2015: Ja het zal ws ook wel makkelijker zijn om het meteen daar te doen en misschien ook wel beter voor de zaadjes haha. Maar wel schrikken om meteen door naar ICSI te gaan of niet? Hoeveelste ronde zitten jullie in? Ik duim iig dat je snel zwanger mag zijn van een mooie baby @Jolein8: Het klopt dat de hoeveelheid te laag is en daarnaast nog te weinig levende vormen. 43% is levend en daarvan heeft 92% een kopafwijking, vind het nogal wat maar het is afwachten helaas. Heb iig een verwijzing gekregen morgenvroeg even een afspraak maken maar moet straks eerst een FertiScreen invullen. Maar wat bedoel je met volgens de arts was dat genoeg? Moesten jullie weer zelf proberen of genoeg voor een behandeling zoals IUI? @Groen: dankjewel voor de formule Ik weet alleen niet welke cijfers ik moet gebruiken omdat volume 1.2 ml is en concentratie is 33 e9/l (weet niet wat ze met e9/l bedoelen) en beweeglijkheid is dat het overige percentage van de kopafwijkingen want dan zou dat 8 % zijn. Als beweeglijkheid aantal motiel is dan staat er 14 e6 ofzo. Ik snap er gewoon niks van door die 'e' er telkens achter.
De arts zei dat het goed genoeg was, dat het zo moest lukken. beweeglijkheid was 55%, waarvan maar 10% A ( snelle) en 45% langzame (B). 5% was normaal gevormd. Maar we liepen bij de gynaecoloog omdat er problemen waren met mijn cyclus. Bij de eerste cyclus met een goede eisprong ( clomid) was ik gelijk zwanger. Dus alles is mogelijk. Geen IUI of wat dan ook nodig gehad.
@Jolein8: Gefeliciteerd met je zwangerschap, super fijn dat het zo snel gelukt is zonder verdere behandelingen . Bij mij zijn de cyclussen die ik heb vrij onregelmatig dus is afwachten wat daar allemaal uit gaat komen maar verwacht ook dat vl nogmaals een onderzoek krijgt omdat er te weinig levend zijn en een te laag volume heeft. Het is allemaal afwachten helaas maar kan ons nu niet snel genoeg gaan om meer duidelijkheid te krijgen.
Zou het niet zijn als volgt? 1.2 x 40 x 0.08 = 3.84? Dus: volume x aantal x beweeglijkheid = vcm? Ben helaas ook niet thuis in de hoeveelheden hoor!
Dankjewel voor je reactie, ik denk wel dat dat kan kloppen alhoewel ik wel twijfel hoe de beweeglijkheid berekend wordt vanuit het uitslagformulier... want moet ik dan het overige gedeelte van de kopafwijking rekenen zoals die 8% of een ander getal. Vind het allemaal zo verwarrend.... Ik zie bij jou handtekening staan dat bij jullie het zaadonderzoek ook niet goed was. Hebben jullie wel een VCM waarde gekregen?
Ik heb geen idee of je een vcm wel kan uitrekenen zelf! Wij hebben al 2 maal in ziekenhuis zaadonderzoek gehad maar beide keren spraken ze alleen over "zeer slecht" wij weten niets over beweeglijk enzo
Als je het uitslagformulier hebt kan je in principe wel een VCM uitrekenen als je volume x aantal x beweeglijkheid : 100 = VCM. Maar doordat ik niet goed wist welke van de getallen ik moest gebruiken en hoe je het uitrekende er niet goed uitkwam hier even hulp gevraagd omdat er bepaalde richtlijnen zijn voor VCM waardes. Maar zitten nog boven de 3 VCM dus is nog positief tot nu toe. Maar worden doorverwezen naar Radboud omdat we al langere tijd bezig zijn en de uitslag toch niet optimaal is. Er stond ook dat het te weinig volume heeft en te weinig levend zijn. Ik zie dat jij ook bij de Radboud loopt, goede ervaring mee?
Wij hadden geen vcm score, maar als ik ze bereken volgens voorgaande berekening, zitten we wel nog redelijk hoog (19.5 ofzo) Toch zei de huisarts dat het spontaan moeilijk zou worden en hier op het forum heeft iedereen er ook een andere mening over, de ene zegt dat het meevalt, de andere dan weer niet... Dus we wachten gewoon het gesprek met de gyn af op 19 oktober. Wij hadden 4.2 ml met 47 miljoen zaadjes, waarvan 10% beweeglijk was en 2% goed van morfologie (98% afwijkend). Dus onze onderzoeken verschillen onder elkaar ook wel sterk, geen idee hoe je het nu moet interpreteren. De huisarts heeft ons gezegd om voor interpretatie naar de gyn te gaan, dus van daaruit zullen we verder kijken.
Wij zullen ook voor het weekend formulieren van het ziekenhuis krijgen en wanneer deze ingevuld retour gestuurd zijn krijgen we een afspraak thuis gestuurd. Het is wel fijn om toch een beetje voorbereid te zijn op het gesprek al zal er wel een herhaling van het onderzoek komen verwacht ik. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd of ze ook direct bij mij gaan onderzoeken i.v.m. onregelmatige cyclussen maar dat is allemaal afwachten. Vind het wel spannend allemaal...
Inderdaad, heel spannend! Ik heb ook niet echt een idee waaraan ik me moet verwachten. 2de zaadonderzoek lijkt me sowieso nodig... ik heb een regelmatige cyclus, maar dat wil niks zeggen. Ze zullen overal wel een andere aanpak hebben. Succes gewenst alvast!
Dankjewel , het wil idd niks zeggen ze zullen alles wel nalopen verwacht ik. Ik wens jullie ook heel veel succes en hopelijk zijn we snel zwanger van een mooie baby!