Ervaringen gevraagd dragen van een baby in een knoopdoek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Liesje92, 20 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

#1 Liesje92, 20 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2013
    Hallo dames/heren,

Sorry als ik dit verkeerd plaats, maar ik weet ook niet waar ik het anders zou moeten plaatsen. Ik ben nu 35 weken zwanger van de 2e, onze dochter is nu ruim 15 maanden. We hebben een kinderwagen voor 1 kindje (waar onze dochter nu in zit) en nu zijn we er serieus over aan het nadenken om onze 2e straks te dragen in een knoopdoek. Dan hoeven we niet met zo'n grote duowagen (onze auto is niet zo groot, dus dat zou waarschijnlijk niet passen:p) op stap.

Mijn vragen hierover: wie draagt zijn/haar kind ook in een knoopdoek en hoe bevalt dat? En is dat niet zwaar als je bv naar de stad gaat en bijna een hele dag je kind aan je lichaam hebt hangen, of valt dat mee? (Natuurlijk houd je dan wel regelmatig pauze om te voeden, maar toch) Tot welke leeftijd/gewicht hebben jullie je kindje in zo'n doek gedragen? En tot slot: wat is nou de ideale knoopdoek en wat maakt een "kant en klare" knoopdoek beter dan er bv 1 zelf te maken van bv katoen?

Sorry voor het hele verhaal en de hoeveelheid vragen, maar ik heb er gewoon 0 kennis van en wil graag ervaringen horen voordat ik er 1 aan ga schaffen.:)

2. knap

knap Niet meer actief

Zou zelf nooit voor een draagdoek kiezen.

Mijn voorgevel is daar niet geschikt voor helaas.

Denk wel dat er hier dame.s zijn die het wel gedaan hebben en je goed advies kunnen geven.
    Ik zou opzoek gaan naar een duo wagen. Toch voor erbij.

3. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Misschien een hele domme vraag maar hoe wil jij je kinderen dan vervoeren in de auto? Er zal dan toch een Maxi-Cosi in moeten en je oudste ook in een Maxi-Cosi en anders in een vervolgstoel. Ik ga er toch vanuit dat je niet met je kind in de draagdoek in de auto gaat zitten (bestuurder EN passagier)

of stel ik nu een domme vraag?

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb mijn kinderen altijd gedragen. Isabelle is nu bijna drie en haar heb ik nog steeds wel eens in de doek of wompat (ergonomische drager). Ze weegt nu denk ik 13 kilo en ik kan het nog steeds uren volhouden. Ik vind het echt ideaal.
    Ik zou als ik jou was kiezen voor een geweven draagdoek (draagt fijner en kan je veel langer (tot latere leeftijd) mee dragen), of boor een ergonomische drager, dan hoef je ook niet te knopen.

5. Linda86

Linda86 VIP lid

Ze kan toch gewoon een losse autostoel kopen?

6. knap

knap Niet meer actief

Mag ik eerlijk zijn.

Op zich bestaan er geen domme vragen maar in deze denk ik dat het wel een rare vraag is!
    Neem aan dat t.s zeker wel een extra kinderzitje heeft in de auto grote kans dat ze de maxi van de oudste nog heeft. Een auto heeft meestal vier plaatsen ook al is het een kleine auto.:)

7. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Ik heb de jongste altijd in een draagdoek gehad. De oudste was al 3 en kon prima lopen maar vond het veel handiger dan een kinderwagen. En het was veel intiemer en fijner.

Ik heb een zwakker rug en ontzettende rugklachten maar als mijn draagdoek goed geknoopt was, leek de baby vrijwel gewichtsloos dus geen probleem daarmee gehad!

Ik ga het nu weer doen. De oudste is dan 5, de jongste 2 (in de kinderwagen) en de baby in de draagdoek. Superfijn!

Het geven van BV kan ook een stuk discreter. Je kan dat gewoon vanuit de draagdoek doen en niemand die het ziet. Of ze moeten boven je buste hangen... En mocht het niet fijn zijn kun je altijd nog een sjaal omdoen en dan is er geen mogelijkheid tot inkijk. Mocht het ooit nodig zijn kun je het zelfs lopend doen (heb ik ooit 1 keer gedaan op een verjaardag toen ik mn dochter achterna moest haha) De baby blijft gewoon op zijn/haar plek en jij hebt 2 handen vrij.

Heb onze jongste trouwens nog gedragen tot 1,5. Dan wel omgedraaid op een gegeven moment. Toen kreeg ik zo'n dikke buik van onze 3e dat het niet meer lukte. Anders had het zeker nog tot zn 2e gewerkt hoor! Zonder enige rugklachten. Gewoon kwestie van goed knopen en een goede doek hebben. (ik was 80 euro kwijt)

Mocht je vragen hebben kun je altijd even een pb sturen!

8. Liesje92

Haha nee dat ben ik inderdaad niet van plan. Ik denk dat er eigenlijk geen 1 moeder is die dat doet? Maar de kofferbak is erg klein dus als we een maxicosey en het stoeltje van onze dochter op de achterbank hebben staan dan is de achterbank vol. Onze achterbak is niet zo groot en is nu al bijna vol met het wagentje wat we hebben en de luiertas van onze dochter. Andere auto is helaas geen optie. Ik neem aan dat jij je kind ook niet in de auto vervoert in de kinderwagen?;):p Dat bedoel ik niet lullig trouwens

9. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

oh oeps verkeerd gelezen denk ik.

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou zo'n phil en teds kinderwagen aanschaffen!

11. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'baby en dreumes'

12. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Ik draag graag, vind het heerlijk knus!
    Vooral in het begin was het mijn redding, Lotte huilde ontzettend veel door koemelkallergie.
    Als er hier een tweede komt, komt er ook geen duo wagen maar zal ik de 2e dragen.
    Ik heb nu een tricot slen van babylonia, deze vond ik erg fijn op het begin. En nu heb ik een storchenwiege voorgevormde drager, erg snel en makkelijk om om te doen.
    Een geweven doek net besteld en is onderweg, dus weet nog niet wat ik daarvan vind.

en ja, in de auto kun je gewoon 2 stoeltjes neerzetten, heeft niks te maken met dragen of wagen.. dus ja, beetje domme vraag :p

13. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ik heb bij de 2de een doek aangeschaft, zo 1 Babylonia Tricot-Slen Saffier | Buikdragers | Baby-Dump
    Heb dochterlief er nog regelmatig in, word morgen 2. Nou is ze amper 10kg dus niet echt gek zwaar. En heel af en toe gaat de oudste van 3,5 erin (ong 15kg). Vooral als we een bergwandeling gaan maken vind ik de doek ideaal

14. kvinna

kvinna Niet meer actief

Ik heb mijn kinderwagen (gelukkig tweedehands) misschien drie keer gebruikt. Dat gehannes met dat ding uit elkaar halen, in de dakkoffer leggen (je moet wat met twee honden in de achterbak) en dan bij aankomst alles omgekeerd. Ik gebruikte een ergonomische drager, had geen zin om in de winter met -25 op een parkeerplaats te gaan knopen. Ideaal, je hebt ook je hele boodschappenwagen nog voor boodschappen ipv voor de babystoel. En in het bos ook de vrijheid.
    Tot zeker tien maanden fulltime gebruikt, daarna geleidelijk aan minder.

15. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik draag mijn dochter van 18 mnd nog steeds heel regelmatig (vrijwel dagelijks), ook voor langere periodes (wandeling van 12km, bv, dan mag ze er natuurlijk wel een keer uit, maar meestal vindt ze het meer dan prima in de doek op mijn rug). Ik heb geweven draagdoeken, dat kan ik je ook echt aanraden. Zelf met katoen van de stoffenkraam aan de slag is af te raden; draagdoeken worden op een speciale manker geweven, waardoor ze loeisterk zijn en bv niet in tweeen scheuren áls je een keer je doek onverhoopt beschadigd.

Een tweede kindje zal hier zeker ook gedragen worden, tegen die tijd even zien hoe en wat, maar mijn dochter zou dan in de kinderwagen kunnen en de baby in de doek. Of dochter los lopen, baby in de doek. Of baby in de wagen en dochter in de doek. Maar zéker dragen dus, echt ideaal.

16. Liesje92

Is het niet erg warm tegen de tijd dat het zomer wordt om je kindje tegen je aan te dragen? Sorry deze vraag schiet mij net te binnen.

Wat betreft het borstvoeding geven: daar heb ik geen doek voor nodig; mijn dochter heb ik ook altijd overal gevoed. Zelfs een keer in een super drukke partytent op een evenement. :p maar aangezien het wat kouder word als deze komt, is het misschien wel goed voor de kou op mijn borsten om eventuele borstontsteking te voorkomen.

Fijn dat ik zoveel feedback krijg :)

17. Liesje92

@andrea: als je op internet gaat kijken, heb je echt veel prijsverschil in de geweven draagdoeken. Waar moet ik dan op letten om te weten welke goed is?

18. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ook ik heb een draagdoek, een by kay. Heb veel rug en nekklachten en zocht iets om mijn dochter makkelijk mee te tillen. Dit werkt perfect, heb na uittesten van reserve doek van kennis er zelf 1 aangeschaft. Heb wel een langere genomen zodat ik op buik kan knopen. Heb niet meer klachten als op dagen dat ik niet til. En zo kan ik binnenshuis een tijdje met haar lopen wat me dus zonder niet lukt. Zit nog te twijfelen om er een extra geweven doek, denim, bij te gaan kopen, die vind ik zo mooi en daarmee kun e op den duur ook op je rug dragen...

19. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Voor in de zomer heb je dunnere doeken, en je kan je kleintje dan gewoon in rompertje dragen..

20. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik hoor veel positieve verhalen over doeken van Little Frog en Hoppediz; niet duur, mooie doeken! Zelf heb ik een doek van Didymos, en twee Girasols, zeer tevreden mee! En het kan echt heel duur worden, zeker aks je een limited doek met zijde wil ofzo ;) Maar voor een eerste doek is 50 tot 80 euro denk ik een heel mooie prijs; 100% katoen is voor een babytje ook echt voldoende. En Little Frog heeft ook doeken met linnen; in de zomer wat luchtiger en ook nog eens super draagkrachtig.
    Maar goed; een doek van 100% katoen, 4,6m, in een kleur/patroon die je mooi vindt, dat is een prima doek om mee te leren knopen!

Deel Deze Pagina