Schrik voor hsg onderzoek

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Linda2068, 12 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda2068

Linda2068 Lid

20 feb 2009
    11
    0
    0
    Budel
    Ik heb a.s. maandag een hsg onderzoek. Maar zie hier erg tegen op.
    Wij zijn al ongeveer n jaar bezig met zwanger worden. Maar het wil nog niet lukken.
    Inwendige onderzoeken heb ik al gehad deze waren allemaal goed. Het zaad van mijn man ook. Nu de volgende stap: hsg onderzoek. Ik heb een informatie blaadje gekregen vanuit het ziekenhuis. Hierin staat dat dit pijn kan doen. En dat ik van te voren pijnstillers moet innemen. Ook zetten ze er mooi in dat je je zoveel mogelijk moet ontspannen, en dat ik waarschijnlijk NA het onderzoek zeg, "het viel wel mee". (beetje raar vind ik)
    Heeft iemand dit onderzoek al gehad. Misschien dat iemand van jullie me gerust kan stellen.
    Of is het echt een vervelend onderzoek? Ben er best bang voor.

2. tweeling1

tweeling1 Lid

22 dec 2007
    31
    0
    0
    Hoi,

Ik heb dit onderzoek een bijna 2 jaar geleden gehad en ja het is niet heel fijn, maar probeer je inderdaad te ontspannen. Ik weet niet meer hoe ik er daarna over dacht. Je doet het niet voor niks. Probeer daar aan te denken.
    Ik hoop dat je goed resultaat hebt en snel zwanger bent.
    Veel succes met het onderzoek
    Groetjes

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik heb het onderzoek gehad na de 3e IUI-behandeling, alweer een hele poos geleden. Het is wel een vervelend onderzoek, maar ik heb geen pijn gehad. Het is me reuze meegevallen! Ik zou niet teveel op internet gaan zoeken, want dan kom je alleen de horror-verhalen tegen. Succes alvast!

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik heb het onderzoek gehad begin van het jaar, en het is niet fijn, maar het duurt niet lang. Ik was van begin tot eind denk ik 15 tot 20 minuten bezig, en dan bleef bij mij de eendebek niet goed zitten (ook zo leuk ... :( :evil: ) dus een hoop gefrut en gedoe. De contrastfoto zelf duurde echt maar 1 a 2 minuten ofzo ... en dat is het minst fijne deel ...

5. naomi33

naomi33 Bekend lid

18 aug 2006
    835
    0
    0
    tuinbouw
    emmen
    ik krijg 19 mei hsg onderzoek ik zie er ook erg tegen op :(
    wij zijn nu 3 jaar bezig voor ons 2de wondertje

6. Linda2068

Linda2068 Lid

20 feb 2009
    11
    0
    0
    Budel
    Nee ik zoek ook niet op internet. Want dan weet ik dat ik die verhalen zal tegenkomen.
    Maar zie het vanuit mezelf niet echt zitten.
    De hele dag denk ik eraan, word er niet bepaald vrolijk van.
    Stond strax bijna op het punt om af te bellen. Maar dan denk ik weer, gewoon even door zetten. Maar ik vind het toch moeilijk.
    Ik word boos en verdrietig als ik eraan denk. Ik denk ook dat ik huilend het ziekenhuis in en uit ga. Bah wat vervelend!!!!

7. Chelleke

Chelleke Fanatiek lid

27 apr 2006
    3.565
    0
    0
    Mama
    Uden
    Ik heb het ook gehad bij de vorige keer, wij waren toen 19 maanden bezig.
    Maar ik sluit me bij de dames aan, het is niet echt fijn nee.
    Het voelde best heel akelig.
    Ze zeiden dat 9 van de 10 vrouwen daarna vrijwel meteen zwanger zijn,
    dan zijn er waarschijnlijk kleine oneffenheden weggespoeld, en dat geluk heb ik gehad.
    Heel veel suc6 *knuf* en probeer maar te denken dat het een moment opname is en dat je smiddags/savonds weer lekker thuis bent.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je bent inderdaad de eerste drie maanden na het onderzoek meer vruchtbaar, omdat er geen belemmeringen meer zijn. Maar 9 van de 10 vrouwen meteen daarna zwanger, lijkt me lichtelijk wat overdreven... :rolleyes:

9. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Dat is ook lichtelijk overdreven. Bij ons zeiden ze dat er een toename van 40% zwangerschappen was na een HSG.

Ik vond het best te doen. Ze plaatsen een cupje op je baarmoedermond en zuigen hem dan vacuüm. Dat krampt een beetje en voelt raar, maar doet niet echt zeer. Dan gaan ze de contrastvloeistof erdoorheen spuiten. Ook dit krampt een beetje, maar als het niks geblokkeerd is, doet ook dit niet echt gek pijn. Bij mij was mijn linker eileider een beetje verstopt en moest ze wat meer druk zetten. Dat deed wel even pijn, maar dat is ook zo weer over. Ik weet dat de kreet "probeer je te ontspannen" zinloos lijkt, maar het werkt inderdaad echt. Probeer diep adem te halen, dat helpt vaak wel om te ontspannen. Het is gelukkig een eenmalig iets en het is voor het goede doel. ;)

10. Chelleke

Chelleke Fanatiek lid

27 apr 2006
    3.565
    0
    0
    Mama
    Uden
    Ook al goed

11. Linda2068

Linda2068 Lid

20 feb 2009
    11
    0
    0
    Budel
    Thanks dames voor jullie reacties.
    Ik zal proberen me over mn schrik heen te zetten.
    Maar de reactie van dat je daarna meer kans hebt om zwanger te raken, geeft wel een goed gevoel.
    Ik moet maar zo denken, morgen rond deze tijd is het alweer voorbij.
    Hopen maar op een goede afloop.
    En ik zal laten weten wat ik van vond.

12. Chelleke

Chelleke Fanatiek lid

27 apr 2006
    3.565
    0
    0
    Mama
    Uden
    Heel veel suc6 morgen, gaat helemaal goed komen!!

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Heel veel succes, ik hoop dat het je gaat meevallen!

14. Ingiemoppie

Ingiemoppie Niet meer actief

Ik heb vorig jaar een hsg onderzoek gehad. Het was iets pijnlijk.. maar met dat verhaal zal ik je niet vermoeien.

Het was heel goed uit te houden vanaf het moment, dat ik op het beeldscherm kon vervolgen hoe de vloeistof de weg in mijn baarmoeder vond. En ik vond het geweldig om te zien hoe het vervolgens richting eileiders stroomde. Zodoende kon ik ook zien dat mijn linker eileider iets vernauwd is en de rechter leek wel op een mooi rivier..... zo vol met blauw....

Dat te hebben gezien liet mij verder alles vergeten....

Heel veel succes morgen!!

15. Linda2068

Linda2068 Lid

20 feb 2009
    11
    0
    0
    Budel
    Nou het is gebeurd.
    Het viel opzich wel mee.
    Het was niet het fijnste onderzoek. Maar het is minder erg dan ik van te voren dacht.
    Alleen de vloeistof inspuiten deed even pijn. Maar dat was eigenlijk meer een pijn net als je ongesteld bent.
    Maar tot nu toe zag er alles goed uit. Over 3 weken hebben we een evaluatie gesprek met de gyn.

16. Chelleke

Chelleke Fanatiek lid

27 apr 2006
    3.565
    0
    0
    Mama
    Uden
    Fijn dat het mee viel!

17. naomi33

naomi33 Bekend lid

18 aug 2006
    835
    0
    0
    tuinbouw
    emmen
    zo vanmiddag het hsg onderzoek gehad
    het viel op zich mee alleen met het vloeistof was niet fijn dat heeft ze 2 keer gedaan :(
    morgen controle foto en 26 mei gesprek bij de arts

Deel Deze Pagina