Leerkracht positief getest

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door SydneyGirl, 17 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Ik vroeg me af wat bij jullie het beleid is wanneer een leerkracht positief is getest?

Hier is de hele klas voor een week naar huis gestuurd, ondanks dat ze de helft van de week een andere juf hebben en ondanks dat er onder leerlingen geen besmettingen nog zijn gemeld. Het betreft overigens wel een kleuterklas, dat kan verklaren waarom er wellicht minder wordt getest; die lopen zo’n beetje permanent met een snotneus in de winter.

Bij navraag gaf de directrice aan dat de GGD kennelijk ineens geen duidelijke instructie had gegeven of beleid hierover voert en dat de overkoepelende organisatie op eigen initiatief tot dit strengere beleid dan voor besmette leerlingen is gekomen. Argumentatie is dat er nog leerlingen besmet gemeld kunnen worden. Maar dit is toch niet anders wanneer 1 leerling besmet is en de rest vooralsnog wel gewoon naar school gaat?

2. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Bij ons ook een juf besmet. Groep 4. De klas is voor een week naar huis gestuurd. Meeste kinderen getest.. de laatste stand was 6 van de 18 besmet en daarna ook ouders maar dat is nog van vrijdag.. geen idee of er meer bij zijn gekomen.

3. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    bij ons was het dat bij de 3de positieve de klas naar huis moest of het nu juf/meester of kinderen waren maakte niet uit

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij ons zijn er gewoon geen invallers meer , dus als een leerkracht naar huis moet, moet de hele klas naar huis. Staat verder los van wat de Ggd ervan vindt

nizzie86, Dubbelgeluk en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.053
    2.554
    113
    Limburg
    Hier mogen de kinderen die geen klachten hebben dan gewoon naar school. Bij klachten, al is het een snotneus, moeten ze thuisblijven en evt testen.

6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    #6 Adje, 17 nov 2021
    Laatst bewerkt: 17 nov 2021
    Nou, ik zou me bij mijn zoon goed voor kunnen stellen dat de klas ook naar huis wordt gestuurd.
    Hij heeft ook 2 juffen, maar die werken dus ook nauw samen. Als dan de ene positief test, zal de ander waarschijnlijk in quarantaine moeten. En dan moet je maar hopen dat er vervanging is.
    Dus zo gek vind ik het nog niet.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    In een kleuterklas begrijp ik dat wel.
    Juffen zullen nauw samenwerken en de kleuters hebben veel fysiek contact met de juf.

Mapje vindt dit leuk.
  8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Ik kan het mij ook wel voorstellen, bij ons hebben ze ook aangegeven dat de vervangers gewoon op zijn.

cowgirl80 en Mississippi vinden dit leuk.
  9. MissXray

MissXray Niet meer actief

Dit…de hele invalpool is leeg. Overigens hebben mijn kinderen buiten de scholensluiting om tot nu toe nauwelijks thuis gezeten in deze pandemie. Dochter 2 dagen en zoon 1 dag. Nog steeds de dans ontsprongen dus, maar het is wachten tot onze school aan de beurt is natuurlijk.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier was de Juf ook positief getest evenals 8 kinderen. Hier mochten de kinderen zonder klachten blijven komen dus niet naar huis gestuurd. Hier hebben ze een invaller die haar 2 dagen opvult

11. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Ook hier weer een heel wisselend beeld dus hoe scholen/GGD individueel daarmee omgaan.

Van inval is geen sprake want er is een andere juf die voor zover ik begrijp niet in quarantaine is. Daarom zie ik persoonlijk het verschil niet zo tussen een besmette leerling of een besmette leerkracht in dit scenario.

De nogal wisselende en last minute communicatie vanuit school hierover hielp qua verwachtingsmanagement ook niet zo denk ik. Maandagochtend onderweg naar school bericht van besmetting van de juf met mededeling dat er (begrijpelijk) geen inval is en er overleg zou zijn met de GGD die dag, dus kleuters vooralsnog thuis. Gister bericht dat er overleg was geweest en dat ze donderdag en vrijdag naar school mochten naar de andere juf mits klachtenvrij. En nu einde middag ineens de mededeling dat overkoepelend bestuur toch anders heeft besloten en iedereen alsnog weer thuis moet blijven want mogelijk openbaren zich nog meer besmettingen.

En dat laatste is waar ik - zeker bij kleuters die überhaupt altijd wel nauw contact met elkaar hebben - de logica even niet zie. Als het 1 leerling was geweest hadden ze wel gemogen maar ook dan kunnen zich nog meer besmettingen openbaren daarna toch?

Sorry! Beetje Corona gefrustreerd geloof ik. Merk dat werkgever z’n begrip ook hard minder is in verhouding tot 1,5 jaar geleden en de kinderen hebben al zoveel les gemist door Corona en omdat ze aldoor geen tweede juf konden vinden nadat een ander eerder dit jaar met pensioen ging. Vooral dat geen les vind ik echt een slechte zaak (zelf tijdens de laatste lockdown online lesgegeven op het MBO, echt die arme leerlingen) en zou wat mij betreft niet onnodig nog verder ingeperkt moeten worden door strenger op te treden dan wat voor nu het beleid is.

Deel Deze Pagina