Hoi meiden, Ik heb een raar vraagje, maar weet iemand hoelang sperma erover doet om bij je eitje te komen? Is dat een kwestie van minuten, uren of duurt dat een dag? Liefs, MissQ.
Hoi MissQ, Volgens mij doet het sperma er ca 30 minuten over om bij de eierstokken te komen. Hierna blijft het hier enkele uren en ondergaat dan een metamorfose (duurt totaal ca 7 uur) waarna het de eicel kan bevruchten. Groetjes Lotte
Dus het is niet zo dat het zaadje in 30 minuten je eitje kan bevruchten? Het "wacht" daar dan eerst nog een tijd voordat het iets kan doen??
Huh??? Sperma kan toch 2 dagen in je lichaam overleven,. dus dan heeft hij er toch ook 2 dagen voor om een eitje te bevruchten???
Nee, het kan inderdaad 2 dagen overleven, maar het ondergaat o.a onder invloed van het "slijm" van de vrouw een transformatie, daarna blijft het nog in leven.
Ja zeker!!! Het is bekend dat het 2-7 dagen (gemiddeld 5) in leven is en dus gedurende die dagen een eicel kan bevruchten. Het is wel zo dat als je pas tijdens ovulatie gaat klussen dat je een grotere kans loopt dat het mis gaat omdat het zaad nog even nodig heeft voordat het de eicel kan bevruchten. En dan heb je al weer de kans dat de eicel al niet meer te bevruchten is . Het is een ingewikkeld proces en de tijden varieren heel sterk per persoon. Dat maakt het zwanger worden vaak zo lastig. Er zijn veel factoren die bij deze processen een rol spelen. groetjes Lotte
En stel nou dat als je in de ochtend sex hebt gehad en aan het eind van de middag (een uurtje of 6 à 7 na de sex) een behoorlijke inwendige douche hebt genomen.. spoel je dan al die zaadjes eruit of zijn die dan al in zo'n ver stadium dat ze wel blijven zitten....
Dat hangt er vanaf in welk stadium je zit van je cyclus. Als je in je vruchtbare dagen bent is het cervixslijm goed doordringbaar voor de zaadcellen en zullen ze direct doorgaan naar je baarmoeder en dus eileider. Maar als je slijmvlies nog niet goed doordringbaar is blijven ze zitten bij je baarmoedermond. En kan je ze denk ik wegspoelen. Ik had ergens gelezen dat ze het je afraden om (als je zwanger wilt worden) rond je vruchtbare dagen vaginale douches te nemen, ook omdat het sperma het "vocht en slijm" nodig heeft...
Ik heb (achteraf) uitgerekend dat ik toen ongeveer in mijn vruchtbare periode moest zitten. We zijn op vakantie geweest, en normaal gesproken zou ik een inlegkruisje hebben gebruikt aangezien we weer naar de eetzaal gingen, helaas vergeten om die mee te nemen, dus een inwendige douche leek mij toen de beste oplossing om eventueel "lekken" te voorkomen. Stel dat het sperma wel al doorgedrongen zou zijn, zou het dan ook nog weggespoeld kunnen worden? Ik moet zeggen dat het een behoorlijke inwendige douche was, sorrie voor de beeldvorming, maar had hiervoor de douchekop gebruikt met turbo straal....
Hoi Missq Ik zou niet zo goed weten of alles dan is weggespoeld, denk het zelf niet anders was het wel een mooi voorbehoedsmiddel Het is alleen niet de meest gunstigste omstandigheid, maar als het dan weer uren later was... Ik ga er vanuit dat je zwanger wilt worden en ik zou me er niet te druk om maken. Dan zaten ze denk ik al wel diep in je baarmoeder en die kan je niet douchen liefs Lotte
Dat hoop ik dan maar.... Het is natuurlijk altijd de vraag of het goed gaat, we zijn nu al zo lang bezig voor een tweede en bij thuiskomst ging ik maar weer eens aan het rekenen. Schrok een beetje toen ik erachter kwam hoever ik zat in mijn cyclus. Ik heb een hele korte cyclus (tussen de 22 en 24 dagen) en dit was op dag 8 van mijn cyclus. Dit zou dan toch mijn vruchtbaarste dag moeten zijn?
Meestal is het volgens mij inderdaad 14 dagen voor je verwachte menstruatie, maar dit kan erg wisselen per individu... Als je een hele korte cyclus hebt kan dit komen door of een korte folliculaire fase (dag 1-ovulatie) of korte luteale fase (ovulatie tot menstruatie). Heb je weleens ovulatietesten gebruikt? Want misschien heb je wel een korte luteale fase van bijv 11 dagen en was je vruchtbare dag op dag 13... Dat kan ook verklaring zijn dat je al lang bezig bent, dat je op verkeerde dagen "klust"
Ik heb vorig jaar idd 2 x ovulatietesten gebruikt (weet zo even niet meer op welke dagen ik toen vrichtbaar was), helaas is dat 2 x uitgelopen op een miskraam, vandaar dat ik ze naderhand niet meer heb durven gebruiken. Ik heb er vanmorgen eentje gedaan (puur uit nieuwschierugheid) en zag een heel licht streepje staan. Maar dat zegt nu natuurlijk nog niets. Weet niet of dit vòòr of ná de ovulatie is.
Op welke dag zit je nu in je cyclus dan? Ovutesten zijn volgens mij vooral betrouwbaar als je ze gebruikt als je weet op hoeveel dagen je ongeveer zit, ze kunnen hele lichte streepjes geven op momenten dat je niet rond LH-piek zit, ze worden alleen steeds duidelijker als je LH-piek komt (je kan nl ook wel wat LH normaal uitplassen waar te test op reageert). Trouwens kan deze soms ook positief zijn als je zwanger bent (reageert ook op hcg).
Nou dan heb ik het goed gedaan denk ik Want ehm... Ik heb vanaf zaterdag tot eergisteren elke dag seks gehad... En gisteren was me vruchtbaarste dag, maar hubbie was er niet. Dus het zou raak kunnen zijn ?? Omdat het zolang blijft leven?? Voel ook van alles in me buik nu hoor
Hoever schiet een man dan? Want ik heb het idee dat alles er bij mij weer uitloopt na de seks???? Spuit een man zoveel dan?? Heb namelijk echt een handdoekje nodig voor tussen me benen dan (sorry voor me taalgebruik).
29 mei was mijn eerste dag van de laatste menstruatie, zit nu dan op dag 15 van mijn cyclus. Ik zal morgen rond 12 uur nog eens een ovu test doen om te kijken of het streepje lichter of donkerder wordt.