Misschien een stomme vraag, een hond hapte net in mijn gezicht, ik heb nu een klein schrammetje, stelt niet zo heel veel voor, maar het bloed wel een beetje,moet ik nu een tetanus prik? Of is dit overdreven? Ik heb er geen ervaring mee, dus vandaar mijn twijfels.
Het bloed, dus is het door de huid heen. Dat betekend dat je een tetanusprik moet halen. Ik zou dus even de huisartsenpost bellen met deze vraag, want weet niet in hoeverre het spoed is of dat het maandag kan bij jouw eigen huisarts.
Ligt er aan wanneer je deze voor het laatst hebt gehad. Volgens mij als het langer dan 7 jaar geleden is, moet je er weer eentje gaan halen nu ja.
10 jaar zijn ze geldig. Je krijgt er standaard een als je 10 bent. Na je 20ste moet je deze herhalen.. Ik zou hem wel ff ophalen, kan gewoon bij de dokter!
Een wond die zeer diep is en geen zuurstof krijgt en niet bloedt(!!!) heeft een kans op tetanus. Is dit niet het geval dan hoef je je geen zorgen te maken. Echt ik heb het volledig uitgezocht, maar mocht je je zorgen maken, dan meteen gaan want je lichaam is nu al bezig met antistoffen aan te maken tegen wat dan ook. Een dag later heeft weinig zin...
Vaak is het wel verstandig om een tetanus prik te halen. Dit moet het liefste zsm na de beet. Hiervoor mag je de hap bellen want als je wacht tot maandag bij je eigen ha dan heeft het geen zin meer. Daarnaast wordt er vaak bij beten in het gezicht ook antibiotica gegeven.
Ik was een keer gebeten door 1 van m'n prairiehondjes, was niet diep maar bloedde wel. Had voor de zekerheid de ha gebeld en ik heb toen een prik moeten halen omdat het inderdaad al langer geleden was dan 10 jaar.
Ik heb net toch maar ff gebeld, maar ze vonden het niet nodig dat ik kwam, het is ook niet diep, een soort winkelhaakhe, maar dan oppervlakkig. Mocht het de komende dagen gaan ontsteken dan moet ik naar mijn eigen ha, maar dat had ik zelf ook al bedacht. Ik heb er maar wat sterilon opgedaan. Mijn laatste spuit is zo'n 23 jaar geleden schat ik.
Hmm, dat is raar Voor een bijtwond moet je altijd een prik en antibiotica.. Op de tanden zitten namelijk zoveel bacteriën dat (hoe ondiep het ook is) het echt te gevaarlijk is om het risico te nemen om geen prik te halen.
Ik vind het ook een raar advies. Tetanus is niet zo maar iets en vooral met een beet is er grotere kans op.
Als het oppervlakkig is loopt het zon vaart niet. Antibiotica hoeft niet standaard hoor bij een beet. Is toch lastig he op internet is zoveel te vinden en ook hier verschillende ervaringen en meningen. Bij de HAP hebben ze echt een uitgebreide opleiding gehad en neem aan dat ze niet zomaar wat zeggen. Je zou nog eens kunnen bellen omdat je twijfelt dan kunnen ze het misschien nog eens uitleggen of je toch wven laten komen. Succes ermee!
Het moet binnen 72 uur geloof ik en het liefst binnen 48, maar als het echt oppervlakkig is en het een schrammetje is denk ik dat het niet nodig is, maar dat dénk ik, ik ben geen HA. Wat ik heb begrepen is dat het inderdaad zoals iemand hiervoor al zei echt risico is wanneer het een wond is waarbij geen zuurstof meer bij kan, want dan gaat tetanus zich ontwikkelen. Dus als je in een roestige spijker trapt ofzo. Ik denk dat je best op de HA mag vertrouwen, hou het goed schoon en zorg dat het aan de lucht blijft drogen. Mocht je twijfelen, zou ik gewoon nog een keer bellen hoor, jij moet je er gerust bij voelen.
Om je gerust te stellen: ik ben twee dagen geleden flink gepakt door m'n kat. Vreemd want dat doet ze nooit maar waarschijnlijk schrok ze ergens van...echt flink diepe krabben en beet. Een hondenbeet is minder 'gevaarlijk' dan van een kat gek genoeg! Dat s bewezen. Mijn onderarm was behoorlijk opgezet terwijl ik alles goed heb uitgespoeld en gewassen, ontsmet etc. Gisteren heb ik een soda badje gedaan en er kwam wat vuil uit de wondjes. Nu is het nauwelijks nog opgezwollen. Tetanusprik was niet nodig...
Ik vind het ook een raar advies. Ik heb zelf geleerd bij beten van dier en mens altijd antibiotica en tetanus (indien niet <10 jaar geleden gevaccineerd).
Ik moest ook een prik halen. Er was een heel grote hond tegen me aangesprongen die speelt naar mijn borst hapte, oeps.. Deed erg pijn en had een bloedende lijn van enkele cm's.. Heb een dag later een prik gehaald.
Ik ben een keer met een oppervlakkig schrammetje weggestuurd bij de HA. Die vond een tetanus prik bij zo'n "wondje" niet nodig. Maar ik weet natuurlijk niet hoe oppervlakkig jouw schrammetje is.
Ik ben een aantal jaar terug gebeten door een hond, leek niet door, dag erna was het ineens een gaatje en toen moest ik echt een spuit halen. Dat wondje was echt heel klein. Ik vond het overdreven maar mijn manager wilde het perse. Als ik niet lastig had gelopen (hond beet in mijn knie) had ze het geeneens geweten. dus als jij zegt dat het bloed is het zeker door dan zou je denken dat je er ook een moet halen. Ik heb de spuit wel pas maandag gehaald en ik was zaterdags gebeten.