hallo dames ! ik heb een vraag; wij zijn bezig zwanger te worden, maar wat als ik voor dec al zwanger bent en ik ben niet verzekerd voor de verloskundige enzo, hoe zit dat precies? gezien je pas 1 januari 2012 je nieuwe zorgverzekering in kan laten gaan..
Je bent toch altijd verzekerd voor de verloskundige? Volgens mij zit dit in het basispakket. Alleen als jij uit eigen keuze in het ziekenhuis wilt bevallen, dus poliklinisch, dan hangt het vanaf hoe jij verzekerd bent of je een deel zelf moet betalen. En thuis bevallen kost ook niets extra's. Je kan wel een eigen bijdrage hebben voor kraamzorg, ook weer afhankelijk hoe je aanvullend verzekerd bent.
ja maar ik wil vanaf volgend jaar wel een andere verzekering nemen hoor ! vanaf 1 januari 2011... ik heb een jongeren verzekering bij CZ... ik ben 22 jaar...
In de basisverzekering zit: verloskundige, dus ook je thuisbevalling. Ziekenhuisbevalling op medische indicatie is ook vergoed, deze indicatie kan je ook achteraf krijgen. Als je bijvoorbeeld zelf in het zh wilt bevallen zonder medische indicatie vooraf, dan heb je per dag een eigen bijdrage. Als je dan toch een vacuüm ofzo nodig blijkt te hebben, vervalt die bijdrage weer. Kraamzorg zit ook in de basisverzekering, kan je wel een eigen bijdrage voor moeten betalen. Lees even de vergoedingen na op de website van je verzekering. Trouwens, lees net dat je nog bezig bent met zwanger worden, dus als het dit jaar nog lukt (hoop het natuurlijk voor jullie) dan is je bevalling natuurlijk pas in 2012 en kan je mooi voor die tijd een goeie verzekering uitzoeken. Verloskundige die je voor die tijd wel nodig hebt, is dus gewoon verzekerd. Sommige verzekeringen hebben speciale jonge gezinnen pakket (of iets soortgelijks met een andere naam) zoals bijvoorbeeld VGZ en hierin zitten dan vaak dingen als je bevalling in het zh zonder medische indicatie, extra kraamzorg, kraamhotel, lactatiekundige etc.
OW en de kosten van je geboorte enz vallen in 2012 dan als je dan bent uitgerekend. Als je minimaal 3 maanden in het pakket zit dan heb je er recht op. Dus als je in januari je pakket veranderd heb je recht op de aanvullingen vanaf 1 april. Als je erna bevalt dan is dat gewoon geregeld.Ervoor dan idd even uitvragen.Sommige verzekeraars doen neit moeilijk en die vna mij meot je dus 3 maanden in het jaar zitten om er recht op te hebben.
zoals gezegd: Verloskundige hulp zit gewoon in het basispakket, ook bij een jongerenverzekering volgens mij! Dus don't worry! Ik ben ook zo'n miep die daar zich druk over zat te maken, terwijl ik nog een uitgebreide aanvullende verzekering heb ook. Allemaal drukte om niks, dus.