Ik was daarstraks zoals zo vaak groenten aan het bereiden in de oven met olijfolie en kruiden. Deze keer 2 bakplaten vol en de bovenste begon te roken op een bepaald moment. Ik weet dat olijfolie niet hoort te roken. Zouden jullie het nog opeten? Of is het zo schadelijk dat het niet meer eetbaar is? Welke vetstof gebruiken jullie trouwens om eten te bereiden? Alvast bedankt voor jullie reacties
Extra virgin olijfolie heeft een heel laag rookpunt, geloof iets van 170 of 180 graden. Sowieso heeft olijfolie een laag rookpunt maar extra virgin nog lager.
Extra virgin gaat bij mij op 220 gewoon prima in de oven. Gaat niet roken. Ik gebruik dus meestal extra virgin olijfolie voor m'n aardappels en groente. Maar als het niet aangebrand is kun je het toch gewoon eten?
Het wordt afgeraden om te bakken/braden met extra vierge olijfolie omdat bij hoge temperaturen schadelijke stoffen kunnen onstaan. Zie de uitleg van het Voedingscentrum:
Ik heb olijfolie die geschikt is voor bakken en braden. En ook een spray van bertollie. Het gaat bij mij nooit roken. Maar je zegt ‘de bovenste bakplaat’, dus die was misschien te dicht bij de verwarmingselementen.
Ik denk idd te dicht bij het verwarmingselement. Het was de 1e keer dat ik 2 ovenschalen tegelijk in de oven stak. Ben tegenwoordig namelijk nogal van het meal preppen. Dus hoe meer in 1 keer hoe beter Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!