Dag dames, Ik stel deze vraag voor een collega van me. Haar zoontje van 2,5 jr "spookt" 's nachts: hij klimt 5x per nacht uit zijn ledikant en gaat dan naar haar kamer of begint te spelen. Hebben jullie dit ook meegemaakt en indien zo heeft er iemand de gouden tip om dit probleem op te lossen? Ze slaapt natuurlijk niet meer op deze manier. Berispen haalt tot nu niets uit. Het probleem is dat haar zoontje van 4 ook op die kamer slaapt en ze hem liefst niet wil wekken natuurlijk. Groetjes,
Hmm, het maakt het wel lastig dat hij een kamer deelt met zn broertje. Op deze manier moet ze natuurlijk veel sneller in actie komen dan wanneer hij alleen op een kamer zou slapen. Vanaf het moment dat mijn dochter goed kon luisteren en praten ben ik 's nachts nauwelijks mn bed nog uitgekomen. De regel was dat als ze ziek of bang was of als er iets anders dringends was zij ons mocht roepen, maar we anders gewoon niet zouden komen- hoe hard ze ook zou brullen. Dit hebben we overdag regelmatig heel duidelijk besproken en was voor haar ook duidelijk. Als er echt iets was kon ze dat gewoon door de babyfoon vertellen, was er niets dan lieten we haar huilen. We zijn hier altijd super consequent in geweest, maar wat wel hielp was dat zij zelf haar kamer niet uit kon (deurklink zat te hoog) en ze de kamer niet hoefde te delen met iemand die wel wilde slapen . In het geval van het zoontje van je collega, zou ik misschien een beloningssysteem opzetten, waarbij hij elke nacht dat hij niet uit bed gekomen is iets leuks, kleins krijgt zoals een stickertje ofzo en na een aantal dagen iets groters. Ze kan dan even nagaan wat hij écht graag wil en wat hem zou kunnen motiveren en hem dan zo "chanteren" . Hopelijk is hij er op een gegeven moment aan gewend en zijn de beloningen niet meer nodig. Misschien is een ander handig hulpmiddel om ervoor te zorgen dat hij zelf het licht niet meer aan kan doen. Zo kan hij in ieder geval z'n broertje niet meer wakker maken met licht, wanneer hij gaat zitten spelen.