Gister heb ik de 20 weken echo gehad, ik was toen 19 weken en 6 dagen zwanger. Alles zag er perfect uit, behalve de breedte van het schedeltje, dit was BPD = 43,0 mm, en de kleine hersenen Transcerebellaire diameter = 18,3mm. Beide waren te klein en <p5. De hoofdomtrek was wel goed: HC= 163,4. De baby heeft dus een erg ovaal hoofdje. Het beentje en het buikje waren ietsje beneden gemiddeld maar nog goed op de lijn. De echoscopiste zei dat ik me niet druk moest maken, elk kindje heeft een ander hoofd. Maar ze zou me toch doorverwijzen naar de gyneacoloog omdat dat nou eenmaal de procedure is als er <p5 wordt gevonden. Nou kreeg ik gister bericht van het ziekenhuis dat ik niet hoef te komen want het valt nog wel binnen hun marges. Nou ben ik vreselijk ongerust, ik maak me er zo druk om dat er iets aan de hand is met dit kindje. Hoezo kan het eerst afwijkend zijn en daarna niet meer? Maar belangrijker: wat kan dit betekenen? Wat betekent een erg smal hoofd? Wat betekent het dat de kleine hersenen te klein zijn? Ik heb de verloskundige gebeld vandaag en kreeg iemand in opleiding te spreken die zei: blijkbaar ben je voor niks doorverwezen als het toch binnen de marge valt. Maar op mijn papier staat toch heel erg duidelijk dat de metingen van de BPD en en cerebellum buiten de 2 Standaarddeviaties vallen. Argh, ik weet dat ik me er TE druk om maak maar kan er gewoon niet meer van slapen omdat ik zo bang ben dat dit wijst op een bepaalde afwijking! Ik heb trouwens een zoontje van bijna 2 die altijd erg groot was op de echo's. Ik hoop zo dat jullie mij iets meer kunnen vertellen op wat deze meting kan betekenen. Alvast heel erg bedankt!!
hoi tja, dit is wel een beetje lastig. Er wordt gewerkt met verschillende referentietabellen. Het is zeker niet per se nodig om een vervolgecho te maken. Maar als jij nu super ongerust bent zou ik het nogmaals vragen aan je eigen verloskundige, als het jou gerust kan stellen, is het misschien handig om in elk geval met haar te bespreken. Mirjam
Hoi Mirjam, Bedankt voor je antwoord! Ik had mijn verloskundige nog gebeld, kreeg iemand aan de lijn die vk en echoscopiste is. Zij zei dat het er bij t cerebellum vooral om gaat dat de vorm goed is en de structuur en dat was goed. Ovaal hoofd is niet erg zei ze. Pff, ik heb ook veels te veel op t internet zitten kijken en dan kom je van die enge dingen tegen.. Ter geruststelling belt de echoscopiste me vandaag nog die de echo heeft gedaan. Ik voel me zo'n zeur maar het liefst heb ik nog wel een groeiecho omdat het hoofdje toch wel een stukje onder normaal is. En ik wil weten of de groei weer corrigeert. Is dat raar en zeurderig om te vragen? Het kindje is ontzettend bewegelijk, ik voel haar de hele dag door dus dat lijkt me een goed teken
hoi goed dat je gebeld hebt, je bent echt geen zeur! Inderdaad, de vorm van het hoofdje is normaal. Als je graag een groei echo wilt mag je dat zeker aankaarten. In sommige praktijken zijn ze terughoudend, in andere praktijken gebeurt het standaard bij 30 weken, bespreek het in elk geval! Mirjam