Sorry voor het lange verhaal.... Mijn dochter is al een jaar zindelijk wat betref plassen, en gaat dus altijd alleen naar de wc. Alleen als het donker is, moeten wij de lamp aan doen omdat ze daar niet bij kan. Het poepen was moeilijker, maar sinds 2 maanden gaat ook dit goed! Zo opgelucht was ik dat het net voor de basisschool toch goed ging. Maar nu... Het ging eigenlijk altijd goed, 's avonds na het eten geen drinken meer en dan de hele nacht slapen en pas de volgende ochtend plassen. Nu heeft ze heel vaak 's nachts een nat bed. Dus haal ik haar er rond middernacht of later (afhankelijk van wanneer mijn zoontje wakker is) eraf om even te plassen, dan gaat het meestal wel goed. Maar gisteren heeft ze 3 keer in haar broek geplast. Gewoon thuis of bij opa en oma. Ze zei dan dat ze het niet meer op kon houden. Ze moest ook naar de PSZ waar ze normaal 1 keer met de kids gaan plassen sowieso maar ik heb gezegd dat ze haar maar een keer extra moesten sturen, om broekplassen te voorkomen. Ze is dan ook 3 keer geweest en ging daardoor goed. Later bij oma dus weer in de broek. En afgelopen nacht, ondanks dat ik haar om 00:00 heb laten plassen, om vijf uur toch een nat bed... Kan dit van de spanning komen? Ze is vorige week voor het eerst wezen wennen op de basisschool en gaat morgen weer. Maar we hebben ook veel strijd thuis (ruzie) omdat ze zo slecht luisterd. Ik kan daar heel slecht tegen en gisterochtend was het weer raak. Uit wanhoop zat ik zelf in de keuken te huilen terwijl de kids in de kamer aan tafel zaten. Moet ik niet doen, zegt mijn man, niet laten blijken dat het mij zo raakt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien dat ze hierdoor gisteren extra veel last had... Vorige week dus voor het eerst wennen. Heb tegen de juf gezegd dat ze goed zindelijk is maar dat ik wel reservekleren mee had voor het geval dat (maar dat willen we echt niet!'' zei ze). Ik zei dat ik me kon voorstellen dat ze vergat om naar de wc te gaan omdat het zo spannend was (zij is er nog gevoeliger voor dan andere kinderen) en dat ze haar misschien een paar keer moest sturen naar de wc. Bij het ophalen hoorde ik dat het hardstikke goed gegaan was, alleen een plasincident. Ze had naast de wc geplast en dat was best een bende en had de juf veel werk van gehad. Ik moest thuis maar met haar oefenen (?) Ik heb gezegd dat ze al een jaar alleen op de wc plast dus dat oefenen niet nodig is, maar dat ik denk dat ze net te laat was. Er was een ouder kindje mee gegaan in opdracht van de juf maar nog een extra kind, was niet de bedoeling en daardoor missschien van slag zei ze. Maar ook net een opstootje in de klas waardoor de juf zelf afgeleid was (lijkt me pittig, 1 juf voor zoveel kleuters!). 's avonds zei mijn dochter dat de juf boos was geweest... Ik neem aan dat de juf gezegd heeft ''je moet op de wc plassen en niet ernaast'' op een toontje misschien? Ik til er niet te zwaar aan. Maar wat nou morgen? Nu ze net gister zo'n dag had van steeds in de broek plassen... Ik geef toch maar weer reservekleding mee (ik had het idee dat dit niet gebruikelijk was..) en nog maar een keer aangeven dat ze haar zeker 3 keer moet sturen? Op de PSZ is ze gisteren 3 keer geweest in 2,5 uur. de basisschool morgen is 4 uur. Thuis houdt ze het soms wel 6 uur vol zonder plassen, maar ik denk echt dat dit spanning is? Wie heeft hier ervaring mee en hoe lang kan zoiets duren? Is er iets aan te doen of gewoon maar afwachten?
Onze dochter had dat ook toen ze naar school ging. Ze zat al op school in de 3+-groep en dat ging prima, maar toen ze écht naar school ging, kreeg ze ook reservekleding mee. Daar is ook wel een laar keer gebruik van gemaakt het eerste halfjaar. Niet heel vaak, een keer of vijf, denk ik, maar de wenperiode was bij haar dus best lang. Naar is dat, hè? Zeker als het als een probleem wordt gezien. Hier waren ze gelukkig heel relaxt.
Enige terugval in zindelijkheid is heel normaal als er (veel) spanningen zijn. En beginnen aan school is rete-spannend! Mijn dochter was nog niet zo heel lang zindelijk voor ze naar school ging, maar plaste met enige regelmaat in haar broek op school, terwijl het thuis/bij ons nooit fout ging. Op school zijn zoveel prikkels, zoveel afleiding... Ze heeft tot ze naar groep 2 ging reservekleren in haar tasje gehad. Juffen hebben er nooit moeilijk over gedaan, hebben haar een tijdje geholpen door haar op tijd naar WC te sturen (bijvoorbeeld voor ze naar buiten gingen). Hoe langer ze op school zat, hoe minder ongelukjes. En op een dag kwam het moment dat ik besefte dat het al heel lang geleden was dat ze in haar reservekleren uit school kwam . Geen drama van maken, vooral uitstralen naar je kind dat het niet erg is, ongelukjes gebeuren en, als je kind erg gevoelig is, het ook even bespreken met de kleuterjuf hoe ze haar kunnen helpen droog te blijven. En dan gewoon geduld hebben. Komt goed.
Kinderen voelen hun ouders prima aan. Ook als jij niet lekker in je vel zit door al het mopperen. Je zou misschien een beloningssysteem kunnen maken waarbij ze weer leert om goed te luisteren. Dan buig je het weer om naar het positieve. De juf zou ik wat instructies mee geven dat je wilt dat ze jouw kind om de zoveel uur even naar de wc stuurt. Er is vaak op scholen reserve kleding aanwezig. Je kindje is heus de enigste niet die wel eens een ongelukje heeft en zeker niet als ze net op school is.
Mijn zoontje plast ook weer vaker in bed vanwege de komst van mijn tweede zoontje. Ook voelt hij goed aan als ik niet lekker in mn vel zit. Vind het erg jammer van je man dat hij zegt dat je niet even stiekem in de keuken mag gaan huilen. Ik zelf doe dit namelijk ook wel eens als mijn zoontje weer erg dwars is. Ik denk dat het iig grotendeels spanning van de basisschool is. Wij hebben bij mijn zoontje idd stickers plakken gedaan. en het is nu al weer 5 nachten achter elkaar goed gegaan. haal hem er wel rond tien uur uit om ff te plassen. Mijn zoontje is vandaag gaan wennen en daar zeiden ze dat schone kleren niet perse hoeven want ze hebben genoeg hangen voor als er een ongelukje gebeurt. VInd het trouwens wel fout van de juf om boos te reageren!
Vanmorgen na een nat bed (waar ik nooit boos over ben en altijd zeg "kan gebeuren" zei ik "nog een uurtje slapen dan mag je weer fijn naar school" en ze antwoordde "ik wil naar mijn eigen school" (psz) Ik zal benadrukken dat ze haar vaak naar de wc sturen en niet boos worden als het fout gaat. Dat zal averechts werken vrees ik. Ze zal er daar opnieuw vertrouwen in moeten krijgen en dat zal bij het ene kind meer tijd kosten dan bij het andere denk ik. Als er echt problemen zijn moeten ze mij maar bellen maar hoop echt dat het niet gebeurd.....
Onze meid plaste niet in haar broek, maar moest wel elk halfuur naar de wc, toen ze net naar school ging. Normaliter gaat ze één keer in de vijf-zes uur, dus het viel echt op. We hebben haar urine na laten kijken op blaasontsteking, maar er was niks aan de hand. Hier kwam het dus ook puur door de spanning van het naar school gaan. Het heeft een week of twee geduurd en daarna was het over.
Ik heb voor het 14e jaar een kleutergroep. Het komt echt regelmatig voor dat kinderen wat ongelukjes hebben als ze net op school zitten. Ze weten niet wanneer ze mogen. Er zit iemand anders op en dan? Met het buitenspelen last van de kou. Gewoon geen tijd of uit onzekerheid. Dit komt komt over het algemeen wel goed. Ze moet gewoon wennen. Als ze het fijn vindt om eigen kleding aan te kunnen trekken of vertrouwen krijgt van eigen reservekleding dan moet je het haar lekker meegeven. Geef haar de tijd.
Heel goed gegaan (al wilde ze weer niet dat ik wegging vanmorgen). Eerst bij het brengen zelf nog even met haar naar de wc geweest. En daarna 2 X met een "maatje", helemaal goed gegaan. Ze zegt er nog niks (heeft op de Psz wel een half haar geduurd) maar speelt goed mee. Vooral net gym en had een meisje waar ze de hele tijd mee speelde. Toen we naar huis zouden rende ze naar het klimrek om daar in te klimmen. Goed teken! De juf denkt dat ze trouwens bedoelde dat ze boos was op een ander kindje vorige week. Om plas ongelukjes is ze nooit boos zei ze. En ik zag nu dat alle kindjes gewoon een rugtas mee hebben dus helemaal goed. We moeten beide even wennen op deze nieuwe school. Ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt.