Teveel bemoeien met peuter tijdens spelen?..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lentedag, 9 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmo

Elmo Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk.

Snap ook niet waarom ze er over vallen 27 maanden begreep meteen dat het kindje dan net 2 geweest is. Na een jaar of 2.5 zeg je dat niet meer zo snel maar als je op verpakkingen kijkt voor onder drie staat er vaak niet geschikt voor kinderen onder de 36 maanden. Dus zo raar ben je niet.

;) En trek je niks aan van betweters.. Gelukkig heb je ook zeker nuttige adviezen gekregen.;)

2. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ik probeer het meestal te laten gaan, maar soms "help" ik mijn zoon om te laten zien hoe het ook kan. Als iemand iets afpakt zeg ik tegen hem dat hij het terug kan vragen en zeggen dat hij er mee aan het spelen was. Indirect zeg ik dit dus ook tegen dat andere kindje. Maar dit is niet constant, en zolang er niemand begint te brullen laat ik het vooral lekker gaan..

3. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik herken het gevoel wel dat je denkt er teveel bovenop te zitten, maar dat is dan vaak meer omdat ik de indruk heb (al dan niet terecht) dat veel anderen dat niet doen. Ik vind manieren belangrijk en ik vind dat mijn kind moet leren zich zo te gedragen dat ze anderen niet tot last is, maar waar trek je de grens?
    Ze is best assertief en als iemand probeert haar speelgoed af te pakken maakt ze goed duidelijk dat ze dat niet wil, maar als het andere kind net zo lang gaat staan trekken tot hij het los heeft grijp ik wel in. Dat gedrag zou ik absoluut niet van mijn eigen kind accepteren. Het is wat anders met speelgoed 'van iedereen' zoals in het voorbeeld van het zwembad; als ze dat heeft weggelegd en een ander kind pakt het en ze zet het op een brullen dan heeft ze pech gehad.
    Speelgoed afpakken is normaal gedrag voor een peuter maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt/moet bijsturen: tenslotte is in de broek plassen ook normaal gedrag maar je probeert het kind wel zindelijk te krijgen nietwaar?

4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat ik opvallend vind is dat de titel gaat over het bemoeien in de spel van peuters (wat ook terug komt in de voorbeelden), maar dat iedereen het maar heeft over afpakken van speelgoed.

Wat verstaan jullie dan over het bemoeien tijdens het spelen? Want dat zie ik juist heel erg vaak, en meestal hebben deze kindjes heel weinig weerbaarheid omdat ze geleerd hebben om constant begeleid te worden in hun spel.

5. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Bedoel je kinderen die zichzelf niet kunnen bezighouden omdat iemand steeds maar met ze bezig is, zullen we hiermee spelen, zullen we dit doen, in plaats van ze gewoon lekker hun gang te laten gaan?
    Want dat vind ik ook enorm irritant!

Deel Deze Pagina