We zijn er hier nog niet helemaal aan toe maar het zal niet meer zo lang duren. Dus vroeg ik me af. Wat hebben jullie je kindje als eerste te eten gegeven? groente of fruit? En had je dit hapje zelf vers gemaakt of kwam het uit een potje, en waarom heb je daarvoor gekozen.
Niet helemaal vergelijkbaar omdat wij rapley doen, maar ook als ik dat niet zou doen. Ik zou zeker niet met een potje beginnen maar gewoon lekker zelf maken. De smaken zijn dan veel puurder. Verder zijn wij begonnen met groente, dit leek mij wat milder en ook fijn dat ze dit in ieder geval leerde kennen.
De allereerste hapjes kwamen bij ons uit een potje, omdat dat zo fijn en zacht is. Na twee dagen ben ik naar de groenteboer gegaan en heb ik alles gekocht wat ze mocht en ben ik het op een koken, blenden, staafmixeren gaan zetten... Bakjes gekocht bij de blokker (wit met blauw, 200gr) en bakjes van de xenos (100gr). Nu eet ze af en toe een potje, maar bijna niet. (maar zijn wel makkelijk voor erbij) Ik ben begonnen met fruit en na een maandje groente erbij, maar alles wat groen was at ze niet. Het ene cb zegt beginnen met fruit, de andee met groenten....
Bij onze dochter (5 maanden en 3 weken) begonnen met een potje, maar al snel mee gestopt omdat haar reflux in alle heftigheid terug kwam. Na een paar weken weer begonnen en toen alleen stukjes aangeboden. Bij ons zoontje ook begonnen met potjes (4 maanden), maar met 6 maanden al snel overgestapt op stukjes.
Hier vers, omdat ze er maar zo weinig van eten vaak vond ik het zonde een heel potje te openen. Ik heb een voorraadje gemaakt met zo'n ijsblokjes vorm. Maar mijn jongste weigerde te eten. Die bood ik elke dag zo'n blokje aan, en pas bij 7 maand begon hij opeens te eten (en goed ook). Ook wel potjes geprobeerd, maar die ging er net zo min in. Dus die 3 happen en dan weggooien.. Zonde
Hier begonnen met vers fruit. Banaan en peer vooral, omdat dat makkelijk fijn te maken is. Punt is dat de potjes vanaf 4 maanden voornamelijk die smaken zijn... veel variatie is er dan dus nog niet. Hebben hier 1x de wortel+appel geprobeerd maar dat viel niet in de smaak. Heb het zelf geproefd en ik vond het ook vreselijk smerig... dus dat hoefde ze niet meer te eten Moeten nu van het cb ook met groenten beginnen dus eens even zoeken wat ze mag hebben. Ik vind vers wel beter, maar niet alles is makkelijk fijn te maken of makkelijk klaar te maken dus misschien dat ik straks wel wat uit potjes ga geven. Maar toch ook wel verse dingen aanbieden zodat ze ook gewoon straks met de pot mee kan eten.
Hier 's morgens 2 stuks vers fruit en 's avonds een potje groente van olvarit. Hij vind alles een groot succes! Hij grijpt ook weleens wat brood of groente van mijn eigen bord maar brengt het nog niet naar zijn mond. Ik laat hem ermee spelen.
Verse groenten omdat: - puurdere smaken (groenten: milder dan fruit en daarbij.. zoet kennen ze al) - goedkoper - lekkerder (denk ik) - niet zo enorm glad gepureerd (wilde wel graag dat het eten was en niet drinken van een lepel) maar het maakt volgens mij allemaal niet zoveel uit.
In het begin altijd vers, daarna sporadisch weleens een potje. Makkelijk soms en ik vergelijk dat dan met ons afhaal eten.
Hier nog niet begonnen, maar dat zal niet lang meer duren. Wij gaat het vers maken en beginnen met groenten.
Wij gaan binnenkort beginnen met groente. Ik start met een potje, omdat ik die nog uit de diverse babydozen heb staan. Als die op zijn gaan we over op versgemaakt.
wij zijn met vers fruit begonnen (af en toe). Afgelopen week bloemkool geprobeerd, maar dat vond ze maar niets. Als jullie groenten maken, maken jullie dan alleen groenten of doe je er ook aardappel oid doorheen?
ik geef alles los, voor de pure smaken.. ik doe alleen aardappel erbij, wanneer het een bestaand gerecht is, ( stamppot dingen dus, wortel met aardappel a la hutspot of andijvie ed)
Aardappel hoort ook gewoon bij groente , en is daarnaast best mild en vol vitamines en bouwstoffen. En net zo belangrijk: aardappel mogen ze vrij snel hebben. Dus ja, ik prakte aardappel vrij snel bij de groente. Je krijgt dan ook een echte maaltijd, vooral bij gepureerd groente. Want zoals Cygnet al zei: bijvoeding hoort vaste voeding te zijn en geen soep/ vocht van een lepel.
Verse groente, want: -dat kunnen ze zelf oppakken en naar de mond brengen -echte smaak -pure groente, potjes bevatten veel te veel hulpstoffen (je betaalt voor gebonden water) -groente smaakt milder -groente is minder allergeen -groente is niet zoet -met vers heb je veel meer keuze en variatie
Vers! Ik heb net met de Avent blender en stomer in één alvast bloemkool, wortel en sperziebonen gemaakt en in de vriezer gezet...