Hoi Ik ben mama van een prachtig zoontje, nu waren we gisteren bij het consultatie bureau en heb ik wat vragen. Onze zoon is met 36 weken en 2 dagen geboren dmv een keizersnede, hij woog bij de geboorte 3250 . Flinke jongen dus voor een randprematuurtje. Borstvoeding ging eigenlijk meteen redelijk goed hij dronk om de 3 uurtjes ongeveer. Hij groeide er ook ontzettend goed op en heb nooit hoeven bijvoeden. Nu is mijn mannetje 4 maanden en 1 week oud en weegt 8,9 kilo Hij krijgt momenteel om de 4 uur een voeding soms om de 3 uur. In de nacht laat hij er wel eens 6 uur tussen. Nu zegt het CB dat hij dus teveel eten krijgt ( hoe zit het met je kan nooit teveel borstvoeding geven dan). Ik moet hem om de 5 uur een voeding geven, waarvan ik 1 voeding al moet laten vervallen en aan hapjes beginnen ( ik dacht dat dat pas na 6 maanden mocht, nu is het meer proeven) Wij zijn nog niet eens aan proeven begonnen. Dus m.a.w. laat hem maar 1 uur huilen ofzo, als hij na 4 uurtjes alweer komt. Ze vond ook dat hij in de nacht geen voeding moet krijgen maar proberen stil te krijgen met het speentje. Hij is pas 4 maanden doorslapen lijkt me meer een uitzondering toch? Verder drinkt hij s nacht gewoon aan beide kanten. Kan je me misschien adviseren wat ik moet doen? x
Ja, ik kan je adviseren wat te doen: gewoon lekker doorgaan zoals je deed, want dat deed je heel goed! Kindjes slapen NIET door. Kindjes eten niet op de klok maar naar behoefte. Kindjes overeten zich niet, dat zullen wij veel eerder doen. Kindjes laten zich niet foppen met een speen als ze mamamelk en mamalijf nodig hebben. (of dat nu overdag of 's nachts is) Kindjes hebben nog geen hapjes nodig voor 6 maanden. Ook niet om te proeven. Tot 6 mnd. borstvoeding 6-9 maanden oefenen met motoriek, smaak en structuur. 9-12 mnd overgang van hapjes naast borstvoeding naar met de pot mee eten naast borstvoeding. Je doet het prima. Heel jammer van een dergelijk advies. Geniet van je mannetje die het zo goed doet!