Hallo, Ik had afgelopen dinsdag de 20 weken echo en alles was goed alleen zag de echoscopiste dat ik een laagliggende placenta heb! Met 32 weken krijg ik nog een echo om te kijken of die omhoog is getrokken, maar kan ik nu nog wel blijven sporten ed? Ik hoorde laast dat je bij een voorliggende placenta niet alles meer mocht doen, en nu is een laagliggende placenta toch ook aan de voorkant? Groetjes Minnie
Hoi Minnie, je moet onderscheid maken in een vooliggende placenta, die dus voor de uitgang ligt en een laagliggende placenta aan de voorwand, dus tegen de kant van je buik. Dat heeft dus niets met voorliggend te maken. Een laagliggende placenta zou wel een klein stukje voor de uitgang kunnen liggen en dat kan nadelig zijn voor een evt vaginale bevalling, maar het komt veel vaker voor dat we bij 20 weken een laagliggende zien, die als we het bij 32 weken controleren een stukje met de baarmoeder omhoog is gegroeid en dan prima ligt. Dus geen zorgen maken, meestal is zo´n controle bij 32 weken prima. Groetjes Brigitte