Teveel gedoe rondom bevalling?!

Discussie in 'De bevalling' gestart door Moosey, 13 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moosey

Moosey Fanatiek lid

22 apr 2010
    1.488
    1
    38
    Brabant
    Ben ik nou de enige die zich niet zo druk maakt om de bevalling?! Als ik zo lees hoeveel boeken er over zijn en wat voor cursussen er allemaal bestaan, vraag ik mij af of het allemaal niet te overdreven is.
    Zwanger ben je 9 maanden, dus ik begrijp dat daar veel info over is maar de bevalling duurt maar 1 of 2 dagen! Ook krijg je tijdens de bevalling aanwijzingen.
    Het kan aan mij liggen maar heb ik daar een 8-delige cursus voor nodig?!
    Nu heb ik nog nooit een bevalling meegemaakt, dus misschien neem ik mijn woorden heel hard terug als ik het wel heb meegemaakt :D maar waarom is er zoveel te doen om iets wat relatief zo kort duurt?!
    Heb ook het idee dat vrouwen met een horrorbevalling maar al te graag hun verhaal doen, terwijl in mijn omgeving bijna alle bevallingen goed verlopen.
    Ik wil absoluut niemand aanvallen maar vroeg mij gewoon af of er meer vrouwen zo denken!!

2. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik heb ook geen cursus gedaan, boeken gelezen of wat dan ook en ben gewoon bevallen ;). Het gaat eigenlijk vanzelf en anders zegt de vk/gyn wel wat je wel of niet moet doen.

En ik denk dat mensen met horrorbevallingen hun verhaal vertellen om het te verwerken. Ik vond het ook prettig om over mijn bevalling te praten, het is niet niks hoor!

3. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Hier ook geen cursus gedaan,ik neem aan dat het allemaal goed komt,ook al ben ik een beetje bang :p
    Ik denk dat de cursus je meer zelfvertrouwen geeft maar als je aan bevallen ben dat je alles vergeten bent!

4. Moosey

Moosey Fanatiek lid

22 apr 2010
    1.488
    1
    38
    Brabant
    @Flutterby: Ik geloof ook zeker dat het niet niks is en ik snap dat mensen hier hun verhaal willen doen. Alleen snap ik vrouwen niet die hun horrorverhaal tegen zwangere vrouwen vertellen. Hou dat lekker even voor je denk ik dan. Nu ben ik daar niet zo vatbaar voor maar er zullen er genoeg zijn die dat wel zijn denk ik.

5. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    Ik heb bij mijn vorige zwangerschappen wel zwangerschapsgym gedaan maar dat was meer voor de gezelligheid, verder heb ik er niet zoveel aan gehad.

Bij mij was het idd zo dat zodra de bevalling begon ik alles vergeten was, gelukkig is de vk er nog die helpt je er wel doorheen.

Horrorverhalen heb ik niet, ik heb 2 super bevallingen gehad:)

6. paloe

paloe VIP lid

13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    eerste keer zonder cursus bevallen en nu weer:)
    Het is alleen even vreemd als de vk zegt dat je moet puffen en jij zegt terug: Goed, en hoe moet dat dan?;)

Deze keer wilde ik het eigenlijk wel, een cursus, maar dan vooral om andere zwangere dames te ontmoeten. Helaas niet gelukt door tijdgebrek:)

7. Moosey

Moosey Fanatiek lid

22 apr 2010
    1.488
    1
    38
    Brabant
    Ik ga wel een cursus volgen haha! Maar dat is omdat het hier via de gemeente gratis is. Dus ik kan altijd stoppen als het niks is. Ik ben gewoon zo bang dat zo'n cursus zo theekransjes-achtig wordt met vrouwen die het alleen maar over hun aambeien enzo hebben. Daar heb ik dus geen zin in :).
    En net als wat Rijswijkse zegt heb ik het idee dat je een hoop van je cursus bent vergeten tijdens je bevalling.

8. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Hier geen boek gelezen, of cursus of wat dan ook gedaan. Ik heb zoiets van go with the flow en we zien wel.
    Ben door allebei de zwangerschappen en bevallingen heengevlogen, en ik denk ook dat het zo makkelijk gaat bij mij omdat ik er zo luchtig over denk. Mijn bevallingen duurde namelijk maar (eerste) 4 uur en (tweede) 2 uur.

Ik ben ook van mening deze regel echt werkt:
    ONTSPANNEN BOVEN = ONTSPANNEN BENEDEN.

9. michele25

michele25 Fanatiek lid

5 apr 2010
    4.657
    1.778
    113
    Vrouw
    hier heb ik ook nooit een cursus gedaan. wel wat gelezen over hoe en wat. maar niet teveel naar horrorbevallingen geluisterd. bij iedereen gaat het anders. ik heb dan ook niks te klagen over mn bevallingen. maar schat het ook niet te weinig in. als je 2dg doet over een bevalling ben je echt finaal kapot.

waarom er zoveel informatie is is het feit dat er best welleens trauma's kunnen ontstaan als het eens een keer niet zo goed gaat. je kunt er niks over speculeren van tevoren.
    mijn optie is dan ook ik zie het wel, en probeer ontspannen mogelijk te zijn. meer kun je niet doen. dr is nog nooit een kindje blijven zitten haha.

10. michele25

michele25 Fanatiek lid

5 apr 2010
    4.657
    1.778
    113
    Vrouw
    idd teigetje, die regel werkt echt. niks samenkrampen uit angst van onder. dat werkt tegen. ontspannen zijn en over je heen laten komen werkt het beste voor jou en voor je kind

11. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    cursus?? wat is dat nou voor vies woord!! :D
    Hier ook geen cursussen gedaan hoor hahaha het komt zoals het komt en het zal heus niet blijven zitten!

12. Aylin16

Aylin16 Fanatiek lid

19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Ik heb ook geen cursus gehad. Mijn eerste bevalling was echt een hel en een cursus had me daar niet bij geholpen. Mijn tweede bevalling was echt appeltje eitje. Natuurlijk doet bevallen pijn maar al zoveel vrouwen zijn je voor gegaan. Dus een cursus vond ik ook overbodig.

13. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Ik begin volgende week met zwangerschapsyoga. Ik heb niet de illussie dat het de bevalling makkelijker gaat maken oid, maar doe het puur voor de gezelligheid en het bewust bezig zijn met mijn zwangere lijf en natuurlijk met mijn kindje.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb ook nooit een cursus gedaan, eerste bevalling was echt redelijk k.t, maar net zoals Aylin denk ik niet dat een cursus hierbij geholpen zou kunnen helpen.

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Zo'n cursus is vooral gewoon erg gezellig. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit topic is geopend. Wat maakt het nou uit dat er vrouwen zijn die zo'n cursus doen? Je bent het toch niet verplicht? En dat er veel boeken zijn, tsja, er valt nou eenmaal veel te vertellen over de bevalling. Niets raars aan lijkt mij.

16. kappiegirl

kappiegirl Bekend lid

5 jan 2010
    523
    0
    0
    Hier wel geteld 2x naar zo´n cursus gegaan maar heb alleen geleerd hoe je op een yoga bal moet zitten en kletsen dus was er snel klaar mee. Heb het boek van Beatreis smulders gelezen en had daar veel meer aan werd beschreven wat je kunt verwachten enz en hoe je bepaalde dingen kunt proberen zodat het voor jezelf zo makkelijk en fijn mogelijk gaat maar aan de vk gyn had ik nog veel meer. Die heeft me alles geleerd wat ik nodig had en dat was hoe je moest puffen.
    De 2de keer geen cursus gedaan heeft mijn vriend me goed geholpen het puffen weer onder de knie te krijgen toen ik het eindelijk onder de knie had moest ik persen haha dus voor mij geen cursus ook dit keer, blaader nog een keer dat boek door voor tips en om even mijn geheugen op te frissen en dan vind ik het wel weer goed.

17. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik heb ook geen cursus gevolgd en me er niet teveel in verdiept. Meer een instelling van "ik laat het maar op me afkomen". Had het me wel pijnlijk voorgesteld, maar het viel me toch nog vies tegen :p

Het is zeker niet niets (in de meeste gevallen) en erover praten is het verwerken. Bij mij liep de bevalling redelijk voorspoedig, maar nog vond ik het heftig.

Bij een evt. volgende zwangerschap zal ik ook geen cursus o.i.d. volgen.

Maar dat vrouwen erover willen praten is normaal en vaak is dat als iemand vraagt hoe het was ;) Dan moet het maar niet gevraagd worden of ter sprake worden gebracht ;)

18. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    ik denk dat je moet doen waar jij je goed bij voelt.
    Ik heb wel eeen "puf"cursus gedaan en ik heb er heel veel aan gehad...maar denk dat dat voor iedereen anders is!
    succes iig!

19. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Ik ben wel met je eens dat het wel een big issue is, dat hele bevallen. Tuurlijk het is niet niks, echt niet, maar sommigen maken er wel iets heel aparts van.
    Ik heb wel yoga en gym gevolgd, harstikke leuk. Echt even een moment van stilstaan bij de baby en de ontwikkeling die hij/zij doormaakte. Daarbij deden wij oefeningen waarop de lerares dan zei, waarschijnlijk gaat de baby nu dit of dit. Super natuurlijk als dat ook zo is. En het was heel gezellig, 3 jaar na dato zitten we nog steeds te koffieleuten.

20. Moosey

Moosey Fanatiek lid

22 apr 2010
    1.488
    1
    38
    Brabant
    @Yukl: Het gaat mij er niet om of vrouwen wel of geen cursus doen (moet iedereen zelf weten natuurlijk) maar ik vroeg mij gewoon af of er meer vrouwen zijn die zich niet zo druk maken over de bevalling. Dat van een cursus kwam terloops ter sprake.

Deel Deze Pagina