Het hangt er maar van af wat voor type je bent. Ik heb geen cursus gedaan, had ik helemaal geen zin in of behoefte aan. Sociale contacten genoeg, ik deed (bij de eerste dan) nog volop aan sport en alles wat ik wilde weten, haalde ik uit boeken. Die boeken heb ik wel echt verslonden, ik las alles wat er maar te vinden was (en wat me aansprak). Voor mij is veel informatie verzamelen een goede manier om me voor te bereiden. Door een beetje te weten wat me te wachten staat, kan ik het juist goed loslaten op het moment dat het allemaal gebeurt. Is mij (twee keer) goed bevallen! Me er druk over maken heb ik nooit gedaan; past ook niet zo bij me. En dat sommige vrouwen er iets héél aparts van maken, vind ik ook niet zo gek. Voor de meesten is dit iets wat ze maar één of twee keer in hun leven meemaken, en het kan een nogal heftige ervaring zijn, het op de wereld zetten van je kind.
Ik heb wel een cursus gedaan, omdat het gezellig is, je goede tips krijgt en je een beetje weet hoe je je kan voorbereiden door middel van ademhalingsoefeningen enzo... Tuurlijk, iedereen kan kinderen krijgen, maar als je van te voren een beetje weet hoe je door een wee heen kan ademen, dan lijkt dat me wel fijn!
Ohhhh ik werd er zooo gek van... ik maakte me niet druk...maar heb me uberhaupt ook nooit druk gemaakt.. Tijdens mn zwangerschap sprak ik wel es kinderloze mensen...die dan gelijk riepen te gillen, hoe pijn een bevalling hun leek en hoe erg dit en dat... Dat heb ik dus nooit gehad...ik heb altijd het gevoel gehad van "ach ik kan dat wel..heb geen curcussen nodig" et voila..binnen 3,5 uur 10 cm ontsluiting...half uurtje persen zonder inknippen oid.. gewoon de pijn "genomen"...geconcentreerd liggen puffen en goed persen...volgende dag riep ik al...oh dat doe ik zo weer! oh en niet in paniek raken..that's all
Moosey Over je bevalling vertellen: volgens mij wil iedere vrouw na de bevalling erover vertellen. Ik had een prima bevalling (achteraf) maar wil er ook nog steeds graag over vertellen. Weet niet wat dat is. Verreweg de meeste vrouwen hebben dat. Denk dat je dat wel mee moet maken. Was ook zo verdomde trots op mezelf! Cursussen/Boeken Je hebt ze niet nodig. Maar als je onzeker bent wil je je graag voorbereiden. Het kan dan wel kort duren maar voor de meeste vrouwen is het het heftigste dat ze ooit in hun leven hebben meegemaakt. Theekransje Wilde bij mijn eerste zwangerschap ook niet in een aambeien-clubje terecht komen, dus heb geen cursus gedaan. Ga ik nu wel doen. Heerlijk om over aambeien en andere kwaaltjes te ouwehoeren Vind het bovendien fijn om een uurtje per week echt te reserveren voor mij en mijn meisje in mijn buik. Die buiten mijn buik slokt de rest van de week op qua aandacht. Verhalen Een collega van mij vertelde dat ze tijdens de bevalling pas snepte dat sommige vrouwen sterven inhet kraambed.... Die opmerking heb ik wel meegenomen richting de bevalling...schrok ik een beetje van. Maar tijdens de bevalling heb ik echt nergens meer aan gedacht... Beatrix Smulders Wat een horrorboek!!! Vreselijk! Vriendin van mij durfde spontaan niet meer te bevallen. Ga naar de pijn toe....jaja, je kunt me wat Bea! Puffen Binnen 10 seconde geleerd van de verpleegster in de verloskamer.
Ik ben wel naar een cursus gegaan (Samen Bevallen), dat was vooral heel gezellig en we hebben toch zeker wat opgestoken. Namelijk hoe je het beste je rug kan masseren (je man dan, heel handig als je last hebt tijdens weeën) en tijdens de bevalling heb ik er ook veel aan gehad. Ik ben nl. ingeleid en er is veel poespas aan te pas gekomen, maar door de cursus wist ik tenminste waar het allemaal goed voor was en wat ze gingen doen. Bij een volgende zwangerschap ga ik lekker weer op cursus, maar dan vooral voor de leuke contacten.
Op zich lijkt een cursus mij wel fijn omdat je van tevoren een beetje weet waar je aan toe bent. Maar moet dat echt 6x1,5 uur duren??! Daar heb ik dus geen zin in. Kan zoiets niet in 2 uurtjes totaal ?!
Ja dat ben ik met je eens, ik heb zelf geen horrorbevalling gehad gelukkig. Maar als ik dat wel gehad zou hebben zou ik het niet tegen een zwangere vertellen, of ze moet vragen hoe het precies gegaan is..
Er komt meer informatie bij te kijken dan je denkt hoor. Bij ons is alles echt heel goed en mooi uitgelegd + je hebt het elke week over hoe het met iedereen gaat, VK bezoeken, echo's bespreken etc. Het klinkt misschien heel mutserig, maar het was heel gezellig.
Mijn vk-praktijk gaf een voorlichtingsavond over de bevalling, is niet echt cursus (je gaat geen oefeningen doen of puffen of zo) maar een slideshow met hoe de bevalling in zijn werk gaat en hoe zij omgaan met dingen als pijnbestrijding en doorverwijzen naar zkh. Was je ook in 2 uurtjes klaar!
@Puck: Klinkt inderdaad heel mutserig haha! Maar goed, ik heb al ontdekt wat zwangerschapshormonen met je kunnen doen dus misschien vind ik het wel helemaal geweldig . @Bri: Ja zoiets lijkt mij ideaal. Helaas doet onze vk dat niet.
Ik ben 1x naar een cursus geweest omdat mijn vk zei dat ik daar heel veel aan zou hebben, maar ben meteen gillend weg gerend.. Wat een zeik wijven zaten daar No offense naar andere mensen maar ik snap gewoon niet zo goed waarom er altijd zoveel gezeurd moet worden.. Nee bevallen leek mij toen ook al niet zo leuk, maar om daar nou zo dramatisch over te doen... Kijk ik kan me voorstellen als je al een keer bevallen bent, je weet hoe t voelt en het ging allemaal k*t dat je er dan tegenopziet en dat je er bang voor bent.. Maar als je voor de eerste keer gaat bevallen snap ik niet waar je je druk om maakt.. Je kindje moet er toch uit, en het komt er hoe dan ook uit.. En mijn ervaring tijdens die ene curcus was dat iedereen elkaar alleen maar liep op te fokken.. Maarja misschien had ik dan ook wel net pech en zat ik echt in een verkeerd groepje
@MamaR: Zo denk ik er dus ook over. Ik ben nu helemaal niet angstig en misschien word ik dat wel door alle verhalen! Maar goed, misschien heb ik een leuk groepje. Hoop het!
Ik heb ook geen cursus gehad. Toen in het ziekenhuis de weeën een beetje op gang kwamen was er een hele lieve verpleegster die me vertelde hoe ik het beste kon puffen. Dat was mijn snelpufcursus in 30seconden, haha. Ik heb haar pufje de hele tijd onthouden en de hele bevalling is goed gegaan en ik vond het uiteindelijk heel erg meevallen.
@ moosey, ja indd.. Je kan er altijd een keer naar toe gaan, en als je het niks vind gewoon weg gaan..
Ik was ook naar een zwangerschapscursus gegaan. Maar al snel in mijn zwangerschap was bekend dat ik een keizersnede zou krijgen en in de cursus kwam de hele keizersnede niet naar voren. Dus ik ben er snel mee gestopt. Toen ben ik naar een bijeenkomst in het ZH gegaan over keizersnede. Sneller en meer van toepassing op mij.
Maar dat ligt er maar nét aan wat er in behandeld wordt. Wil je puur info over wat er gebeurd tijdens de bevalling, dan kun je dat ook prima uit een boek halen -of dus uit een 'lesje' van 1,5 uur. Verder een lesje 'massage' voor de partner -ook érg prettig tijdens het opvangen van de weeen -goede tips gehad . lesje babymassage voor naderhand alvast oke, lesje kennismaken lesje: klachten, welke heb je -maar belangrijker nog: wat kun je er aan doen (maar kun je ook van het internet afhalen natuurlijk) - oefeningen voor kuitkramp, tot middeltjes voor aambeien, maagzuur, obstipatie etc verder: training van de bekkenbodem spieren -wat we iedere les even deden . Maar oke: over het 1e.. waarom zoveel over iets wat eigenlijk maar zo kort duurt... tja, duur zegt niets over de impact denk ik. En iedereen gaat er verschillend mee om, maar daarom zijn er dus ook diverse manieren, zodat er voor iedereen wel een manier te vinden is....
Tsja... mijn bevalling ging in mijn ogen gewoon lekker, maar praat er nog steeds erg graag over. Vind het ook leuk om over andere bevallingen te horen, hoe erg ook. Ik trek me daar verder niks van aan. Het is voor mij gewoon een stukje persoonlijke informatie waardoor ik die persoon beter leer kennen. In mijn werk krijg ik natuurlijk ook genoeg bevallingsverhalen te horen (kraamverzorgster) sinds kort. Bij mijn eerste heb ik geen cursus gedaan, en heb ook niet het idee dat dat de boel beter had laten werken (dat ik meer ontspannen zou zijn, zodat de ontsluiting wel op gang kwam). Ik had wel dat Zwangerschapsboek. Heb gewoon elke week gelezen wat ik kon verwachten, maar heb daar verder niks mee gedaan. Bij de tweede ga ik, denk ik, wel een cursus ofzo doen, maar alleen voor de gezelligheid, sociale contacten, verder niet.
Ik maak me nu nog totaal niet druk om de bevalling en word ook niet bang van alle verhalen. Maar ga toch een cursus doen. Toch wel handig lijkt me. Misschien zelfs wel gezellig Maar ik hoop dus écht dat ik niet in een groep serieuze zeikerts terecht kom. Van die vrouwen die je raar aan kijken als je een grapje maakt over inscheuren ofzo...
Hier ook geen cursus of iets hoor. Had ook niet echt zin in een "gezellig groepje" te praten over je kwalen. Ben wellicht te nuchter voor. Heb van mijn Cesar-therapeut wel tips voor puffen en opvangen weeen gekregen. Maar ik moet zeggen, op het moment supreme gaat het je toch wel lukken, tenminste zo is het bij mij gegaan en kijk terug op een heel bijzondere ervaring. (Pijn, tuurlijk, maar ja dat hoort erbij. Het gaat er lachend in...)
Meid, groot gelijk heb je, je moet er niet teveel een 'ding' van maken. De een heeft natuurlijk wel meer behoefte aan een voorbereiding dan een ander. Ik was zelf helemaal niet bang voor de bevalling, ik had er gewoon zin in dat mijn kind geboren zou worden. Ik heb wel de cursus Samen Bevallen gedaan, ook voor mijn man zodat ie zou weten hoe ie kon helpen. Toen de bevalling begon was ik dan ook hartstikke ontspannen, dus dat "ontspannen van boven, ontspannen van onder" klopt bij mij echt voor geen meter want ik heb wel een zogenaamde horrorbevalling gehad. Maar dat aan 1st time pregnant vrouwen in geuren en kleuren vertellen vind ik wel een beetje gemeen. Het enige wat ik zou adviseren is, denk na hoe je het ongeveer wilt. Wat voor houding lijkt je prettig? Als je bijvoorbeeld in een bad wilt bevallen moet je dat al lang vantevoren bestellen. En als de bevalling heel lang duurt en je het niet meer aan kunt, vraag je dan om pijnbestrijding? Wil je die optie uberhaupt hebben, dan moet je wel tijdig in het ziekenhuis zijn. Je hoort zoveel vrouwen die geen ruggenprik meer kregen omdat ze al te veel ontsluiting hadden. Etc. trouwens ik heb me wel kapot gelachen tijdens die cursus, hoeveel flauwe woordgrappen je over bevallen kunt maken haha. Er was 1 vrouw bij die haar achternaam was Knip . Of, ja vruchtwater heeft een beetje een WEEig geurtje.