Dat hebben wij nu met de broeken van de oudste. De maat ervoor had hij heel veel ongelukjes en dat hield precies op bij de nieuwe maat. Omdat ze er nog als nieuw uit zien, en ik 2 keer per week de blauwe was doe laat ik die met het kaartje eraan nog in de kast. In eerste instantie om door te schuiven naar de jongste. Maar als die er niet aan toe komt kan ik de volgende of andere kindjes er blij mee maken. Ik heb niet zo veel problemen met teveel kleren. Zolang er maar geen goede kleren weg gegooid worden. En bij het door geven is het voor andere mensen ook leuk als het nog helemaal nieuw is.
De aankopen worden duurder maar ook een stuk minder. Ze zitten nu veel langer in een maat en mijn oudste past al zijn bovenkleding nog van vorige winter. Voor de jongste het zelfde. De basis blijft elke seizoen gelijk. Stuk of 7 goede broeken en zeker het dubbele aan shirts. Anders dan dat dragen ze ook niet. Tussendoor koop ik wat ze nodig hebben. Maar het loopt idd zo op. Wat hier veel gekocht wordt zijn voetbalkleren men, dat tikt aan!
Ik koop niet eens superveel voor onze zoon maar ik vind het toch in de papieren lopen elk seizoen. Ik kijk niet echt naar merken maar inmiddels weet ik wel wat kwalitatief goed is en wat hem goed past (hij is erg smal). Hema is hem bijvoorbeeld altijd veel te breed en H&M veel te groot. Voor een paar schoenen ben je al snel 65 euro kwijt en voor een setje kleding zo’n 30 a 40 euro. En dat is vaak nog in de sale. Ik koop veel Noppies en Sturdy maar ook Prenatal huismerk. Die kinderbijslag gaat wel twee keer over de kop. Gelukkig doet hij lang met zijn kleren. Nadeel daarvan is dat hij het ook echt afdraagt zodat doorgeven naar nummer twee vanaf maat 68 eigenlijk niet meer mogelijk is. Hij heeft geen kleding die hij nooit draagt en ook geen belachelijke hoeveelheden. Ik heb liever dat hij wat duurdere, goed zittende kleding heeft die hij vaak draagt dan dat zijn kast vol ligt omdat zijn moeder zich niet in de hand heeft (ook al vind ik het echt leuk om spullen voor hem te kopen). Ook met cadeaus gaan we redelijk bewust om. Ik kijk niet op een paar euro met zijn verjaardag of Sinterklaas maar tussendoor krijgt hij niet veel, of het moet voor zijn ontwikkeling nodig zijn, zoals toen hij een loopfiets kreeg. Daar was hij echt aan toe maar zowel Sinterklaas als zijn verjaardag duurde nog erg lang. Maar dat ding heeft zijn nut allang bewezen.
Ik denk dat ik het na 5 jaar onder controle had . Tot die tijd had ze inderdaad teveel kleding, sommige spullen gingen weinig-gedragen door naar mijn nichtje. Teveel schoenen, teveel jurkjes... Nu heb ik ook voor het eerst in de uitverkoop vooruitgekocht. Ik denk in vergelijking met anderen dat ze nog wel veel zal hebben.
Vandaag weer heerlijk geshopt in Utrecht voor beide kids. Mooie jas in de sale, broeken in de sale. En dit keer hadden vooral de jongste het écht nodig, vooral de broeken. Denk je dat je kind een lade vol broeken heeft, blijkt dat bijna alles te klein was Dus ja, opnieuw “teveel” geld uitgegeven...