Borstvoeding versus kunstvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Cabrimon, 22 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cabrimon

Cabrimon Lid

22 sep 2012
    14
    0
    0
    Mijn dochter is 2,5 week oud en krijgt borstvoeding met de fles. Helaas wilde zij van het eerste moment al niet aan de borst. Het ziekenhuis en de kraamzorg heeft veel geprobeerd om haar toch aan de borst te leggen, zonder succes. De Kraamverzorgster heeft zelf ook eens een lactatiekundige nodig gehad en heeft mij veel advies en trucjes gegeven, ook dit mocht niet baten.

Nu kolf ik ('s nachts niet op advies van KZ) en geef BV met de fles (en speen). De eerste week sliep ze aardig door, maar nu eet ze vaker en minder voeding. Nu wordt ze 's nachts wakker en geven we haar BV, maar vervolgens slaapt ze niet meer. Ik overweeg nu om de late voeding KV te geven?

Heeft iemand hier ervaring mee of advies?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is iets wat je echt voor jezelf moet bepalen. Het hangt er ook van af hoe je zelf verder wilt.

Wil je je kind weer aan de borst krijgen? Wil je blijven kolven? Wil je afbouwen?

Als je een borstvoeding of gekolfde voeding gaat vervangen door kunstvoeding, dan ben je in feite aan het afbouwen. Prima als dat is wat je wilt, maar als je eigenlijk door wilt gaan met voeden of kolven dan moet je dat wel in de gaten houden.

Op zich, voor een kindje van deze leeftijd zijn nachtvoedingen natuurlijk heel normaal! Daarnaast zie je rond deze periode vaak dat ze gaan regelen (en dus vaak koen en snel weer wakker zijn) of willen clusteren (dat betekent dat ze in de avond heel vaak korte willen drinken, even slapen, weer wakker worden, etc. - op die manier tanken ze zichzelf vol om de nacht in te gaan).

Persoonlijk denk ik dat jij nu zelf het meeste baat kunt hebben bij een persoonlijk consult bij een goede lactatiekundige. Ik geloof niet dat je op dit punt echt veel aan je kraamzorg gehad hebt.
    Het is echt niet onmogelijk om nu je kind nog aan de borst te krijgen (als je dat wilt) en het kan geen kwaad om iets meer te horen over wat normaal drinkgedrag is bij een baby'tje, en eens te kijken wat er bij jullie allemaal nog kan.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@TS en Dirksmama .... dit is het beste advies wat je kunt krijgen / geven!

4. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    hier ook een mannetje bij wie de borst niet lukte, lactatie kundige hier gehad. Eerste twee en en halve week heeft hij volledig afgekolfde melk gehad (kolf ook alleen overdag). Daarna kon ik hem niet meer bijhouden omdat hij ook meer ging drinken, nu krijgt hij de helft van de voedingen gekolfde melk en de rest van de voedingen krijgt hij kunstvoeding.

Op de kunstvoeding "doet" hij het niet langer als de borstvoeding.

5. Cabrimon

Cabrimon Lid

22 sep 2012
    14
    0
    0
    @Dirksmama en Kersje: Bedankt voor jullie advies.

@ Dirksmama: Het consultatiebureau heeft voor ons het e.e.a. nagevraagd bij een lactatiekundige (o.a. wat zij in dit stadium voor ons kan betekenen). Wij hebben nl. besloten om de eerste zes weken BV te geven, dit af te kolven en via de fles te geven. Wij zien het niet zitten om in de laatste drieenhalve week onze dochter nog te 'pesten' om aan de borst te gaan. Af en toe leg ik haar nog tegen mijn borst aan, maar ze heeft geen interesse.

@ Kersje: Gelukkig heb ik nog voldoende melk, maar zodra dit terug loopt zal ik ook gaan bijvoeden met KV. Ik vroeg me inderdaad af of ze het op KV langer zou uithouden...... :)
    Hoe vaak en hoe lang kolfde je overdag?

Nu geef ik haar BV wanneer ze wil (iedere 2 tot 3 uur vraagt ze daarom en 's nachts 4 tot 6 uur). Nu weet ik dat je met KV eten geeft op 'gezette' tijden. Mag je dan BV wel blijven geven wanneer ze er om vraagt? Of moet je hier dan echt vaste tijden gaan aanhouden?

6. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ook flesvoeding mag en kan je op verzoek geven. Je moet alleen wel opletten dat je kindje niet teveel binnenkrijgt. Er is een maximum aan het aantal schepjes per 24 uur. Borstvoeding mogen ze zoveel krijgen als ze willen, dus daarbij hoef je je ook niet aan vaste tijden te houden.

7. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Ik geef op aanvraag. Ik kolfde eerst elke 2 uur toen 3 uur op het op gang te krijgen. Kolf nu een keer of 4 à 5 op een dag mijn borsten tot ze leeg zijn.

Sinds anderhalve week red ik het niet meer om zoonlief bij te houden, hij drinkt rustig 150 per keer.

Wij zijn ook in de nacht begonnen met met de hoop dat hij het daar langer op zou redden, mooi niet dus maar het is wel makkelijker en fles kv klaar te maken in de nacht ipv een fles borstvoeding te moeten verwarmen met een hongerig mannetje.

ik wil deze week nog proberen of hij aan de borst wil al dan niet met tepelhoedje.

8. suuuus

suuuus Actief lid

21 dec 2010
    244
    2
    18
    hier hebben wij de eerste 3 maanden ook fulltime gekolft en via een flesje gegeven, langzaam is zoon toch de borst ook onder de knie gaan krijgen en nu drinkt hij alles uit de borst, behalve natuurlijk als ik op het werk ben.
    Ik kolfde in de beginperiode 5 x per dag, waarvan 1 x snachts.
    Theoretisch gezien zou je dochter met kunstvoeding voor de nacht het langer moeten volhouden omdat de kunstvoeding langer erover doet om te verteren.
    Mijn ervaring is dat als jezelf een voeding overslaat, dat dit de productie wel goed doet, als je een keer 6 uur achter elkaar slaapt.
    Misschien heeft je dochter regeldagen gehad dat ze minder goed doorsliep, hier was het in het begin ook steeds 3 stappen vooruit en 2 terug qua regelmaat zoeken, doorslapen etc.

Heel veel succes!

9. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Gewoon doorgaan met op verzoek geven! Flesvoeding kan ook gewoon op verzoek. Zolang je idd maar niet over de max gaat, maar zolang je een combi geeft van bv en fv kun je hier niet overheen gaan.

Kunstvoeding zorgt er daarnaast niet voor dat ze langer slapen oid. Het kan wel zorgen voor meer krampjes, omdat de darmen er nog niet aan gewend zijn.

10. adi

adi Niet meer actief

Ik heb alle reacties gelezen, en TS ik wil je vooral adviseren om je goed in te lezen in alles over babyvoeding, zowel bv als fv. Dat kan je verwachtingspatroon nogal veranderen denk ik.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat je, of je nou wilt blijvenkolven of niet, veel kunt hebben aan een consult met een lactatiekundige. Zij kan je ook m.b.t. kolven veel nuttigs leren.

Ik moest voor mijn jongste de eerste tien weken het grootste deel van de voedingen kolven. Eerst aanleggen, dan nakolven, dan bijvoeden. Daarna kon ze het gelukkig zelf.
    Maar zij noch ik hebben het aanleggen ooit als 'pesten' ervaren. Het was oen het eenmaal lukte juist erg prettig, en heel wat minder werk dn kolven.

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Sluit me volledig aan bij Dirksmama...
    Verwacht ook niet dat je kindje nu al gaat doorslapen, zowel op BV als KV. Zou fijn zijn, maar dat kun je zeker niet afdwingen.
    Zoek contact met een goede lactatiekundige en laat je goed voorlichten...

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Een slechte troost; mn dochter kon op kv pas na 8 mnd zonder nnachtvoeding en sliep pas met 1,5 door. Zoontje is bijna 2 mnd maar drinkt nog gewoon elke 3 a 4 uur, geen regelmaat dus.

14. Cabrimon

Cabrimon Lid

22 sep 2012
    14
    0
    0
    Dankjewel voor alle reacties.

Ik denk dat mijn dochter inderdaad een aantal regeldagen heeft gehad (of nog heeft), want vannacht heeft ze doorgeslapen. Om elf uur de fles gegeven, om 4 uur heeft ze in haar slaap wat gejammerd en om 6 uur kwam ze pas om de fles vragen.

Uiteraard begrijp ik dat het heel normaal is dat baby'tjes 's nachts gewoon nog wat willen eten. Maar wat ik moeilijk vond is dat ze erna klaar wakker was. Het is dan ook fijn om te weten dat dit, zoals Dirksmama zei, normaal gedrag is wat bij regeldagen hoort (of het willen clusteren). Het gedrag begrijpen is zoveel makkelijker :)

Wat betreft het aanbieden van de borst, heb ik er genoegen meegenomen dat ik kolf. Kolven gaat ook hartstikke goed. Ik haal ruim 150 cc per keer ('s ochtends vaak 250 cc) en dan is mijn borst eigenlijk nog niet leeg. Helaas, is het voor mijn dochter wel een strijd geweest om aan de borst te gaan. Zodra de tepel in de buurt kwam van haar mond schreeuwde ze het uit en zette ze zich af. Nu leg ik haar wel eens tegen mijn borst aan en dan nog ontwijkt ze de tepel of spuugt de tepel gelijk uit. Daarom hebben we vrede met de huidige situatie en ben ik erg blij dat ik haar BV kan geven.

Dankzij alle reacties stel ik KV voorlopig uit.

15. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik heb de eerste maanden ook gekolfd, maar uiteindelijk wilde mijn zoontje wel bij mij drinken. En dat nu hij met 8.5 maand nu nog steeds! Maar jij moet de keuze maken of je het wilt proberen. Dat schreeuwen is heel herkenbaar, bij ons duurde het een hele tijd voordat hij het "door" had. Het is echt niet onmogelijk dat ze nog gaat drinken.

Over het voeden: wij "moesten" van de ka naar elke 4 uur. Een week gedaan, maar dat werkt dus niet... Ik heb de flesje op verzoek gegeven. Meestal rond de 3 uur. In de avond meer, hij kwam na de fles van 11 uur standaard om 1 uur sliep daarna tot een uur of 4 of 5. Weken zo gedaan!

Wel fijn dat je zoveel kolft! Ik heb in die tijd een mooi voorraadje aan kunnen leggen.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij ons duurde het tien weken hoor, het aan de borst krijgen.
    Belangrijk is vooral rust, geen dwang.
    Veel huid-op-huidcontact, lekker jij op bed ontbloot bovenlijf, kindje alleen luier aan, lekker kroelen, en zo ook de fles geven, lekker samen in bad...

Ook als je blijft kolven is veel huid-op-huidcontact heel goed voor je productie.

17. Cabrimon

Cabrimon Lid

22 sep 2012
    14
    0
    0
    Wij hebben tot nu toe heel veel geluk, want ze heeft ook afgelopen twee nachten door geslapen (23.00 uur de fles en om 6 en 7 uur pas wakker).

We hebben natuurlijk sowieso geluk ook als ze 's nachts nog wat wil eten.

@Dirksmama: heb je een vast moment op de dag dat je haar ontbloot tegen je lichaam legt? Ik vind het, nu het kouder is, vervelend om haar uit te kleden. Met badderen zou het kunnen, maar dit doen we om de dag. Daarnaast wil ik haar eerst goed afdrogen. Hierbij huilt ze vaak. Hoor graag hoe jij/jullie dat doen....

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik deed het vaak ergens in de middag, lekker samen op bed, dan pakte ik ook even wat rust.
    Na bad deed ik grote handdoek om kind, en dan gingen we ook samen op bed, onder grote andere handdoek.

19. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Geef vooral niet op, zoonlief drinkt nu steeds minder kunstvoeding bij en hij ligt nu al twee dagen aan de borst! Ben blij:)

20. Cabrimon

Cabrimon Lid

22 sep 2012
    14
    0
    0
    @Kersje: helaas zal ik moeten wachten met het proberen aanleggen. Ze heeft spruw... Wel wil ik baar lekker tegen me aanleggen (bloot) om dat contact te maken ;)
    Fijn dat het bij wel is gelukt 👍.

Deel Deze Pagina