Dag, Onze dochter is nu bijna 7 weken. Sinds dat de borstvoeding op gang is gekomen, heb ik veel te veel melk. Dat betekent veel stuwing, lekkage, een enorme toeschietreflex, onrustige voedingen, krampjes, en nog wel meer dat het borstvoeden niet tot de plezierige activiteit maakt voor mij die ik had gehoopt . Sterker nog, het is erg frustrerend. Op advies van mijn eigen lactatiekundige (via Kraamzorg) heb ik een tijd aan blokvoeden gedaan (blokken van 4 uur), en 1x per dag leegkolven. Ik kolfde na de laatste voeding tussen de 150 en 200 cc, dan waren mijn borsten niet gestuwd. Maar uit 1 echte gestuwde ploftiet komt 250 cc. Dat leegkolven moest ik, toen het niet minder maar erger leek te worden, weglaten, tenzij ik verging van de stuwingspijn. Dat is een keer geweest (toen kwam er 250 cc uit 1 borst). Toen heb ik een tijd heel erg gebikkeld met vreselijke stuwing, stug blijven blokvoeden, en uberhaupt NIKS afkolven. En ik drink/dronk een kop Salie thee per dag. Het leek beter te worden, zelfs zo goed dat ik gisteren echt heel zachte borsten had en weer elke voeding van borst wisselde (geen blokken meer dus). Ze dronk ook 1 voeding meer dan normaal. En nu zit ik weer met stuwmeren, net als de vorige keer dat het 1 dag beter ging. Vraag 1: is het wel goed om met blokvoeden te stoppen? Hoe weet ik wanneer het ok is om te switchen naar 1 borst per keer ipv 1 borst per 4 uur? Renske groeit als kool, en dat gegeven geeft mij moed, want ik zit er goed doorheen. 8 keer per dag waarvan de meeste keren onrustig voeden... sorry, maar ik trek dat gewoon niet. Niks lekker ergens zittend voeden. Ik lig met overal hydrofiel luiers om me heen, Renske huilt vaak tijdens en na het voeden, de melk klots overal heen in het begin, ze smakt en kan niet heel goed happen, laat steeds los... Wat ik nu doe: * tussendoor laten boeren (komt niet altijd zo makkelijk maar dan zakt de vele melk tenminste even), * toeschietreflex laten wegstromen. Vaak komt die reflex al voor zij gaat drinken, ze hoeft er maar naar te kijken * zittend voeden ipv liggend, soms zak ik zelf onderuit zodat ze een beetje tegen de stroom in kan drinken, maar ik blijf dan wel in de 'Madonna-houding', buik op buik is me nog niet gelukt en haar zittend naast me is lastig... omdat ze gewoon nog niet kan zitten natuurlijk. Vraag 2: Hoe kan ik die voedingen voor haar (en mij) prettiger laten verlopen? Is er iets dat ik nog kan doen?
Hoi, Tja, over productie lijkt een luxeprobleem maar is het als ik het zo lees echt niet. Misschien wil je het volgende uitproberen: kolf voor de voeding ongeveer 70 tot 100 ml voeding af en leg je dochter daarna aan aan diezelfde borst. Hopelijk zal ze dan wat rustiger drinken en een wat minder krachtige melkstroom krijgen. De voeding kan dan wat rusiger verlopen. Tijdens de voeding doe je dan een gevouwen hydrofiel- luier voor je andere borst om daarmee de melk die daar weglekt op te vangen. De volgende voeding draai je het om. Je baby zal je borst helemaal leeg kunnen drinken en naar ik hoop minder krampjes hebben. Verder kun je nog op zoek gaan naar het middel Phytolacca, te verkrijgen bij reformwinkels. Dit remt de productie enigszins. Het is de bedoeling dat de hoeveelheid melk die je vooraf afkolft langzaam teruggeschroeft kan worden, naar uiteiendelijk 0. Het is een beetje een gedoe maar het proberen waard. Wil je me het resultaat laten weten? groet Linda
Bedankt voor je snelle antwoord! Dat afkolven, is het ok als ik dat alleen doe met een 'ploftiet'? Als Renske overdag drinkt, is het namelijk om de 2/3 uur en valt het mee met de stuwing zolang ik niet in blokken voed. Dat ik nu minder stuwing heb komt ws. wel doordat ik stug geblokvoed heb. Maar 's nachts laat ze er best een poos tussen zitten en sta ik op knappen, en 's ochtends vaak ook. Ik heb vandaag geexperimenteerd met andere houdingen, en dat wilde ook wel wat schelen. Nee, geen luxe probleem, maar ik heb toch stiekem liever te veel dan te weinig Als ik nu minder stuwing heb denk ik meteen dat ik GEEN melk heb, en het verrast me echt hoe veel er uit een zachte borst kan komen aan goede, vette melk.