Teveel melk, krampjes, reflux.....?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mamaGitta, 16 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaGitta

mamaGitta Nieuw lid

16 nov 2015
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een heel verhaal en ik snap dat het een beetje een obsessie voor me wordt maar ik zit momenteel echt met mijn handen in het haar.

Als eerste even wat achtergrondinformatie:
    S., meisje, ons eerste kindje, geboren op 28-08-2015 met 39+1 wk. in het ziekenhuis. Medische indicatie i.v.m. hoge bloeddruk in de laatste weken van de zwangerschap. Spontaan vaginaal geboren. Apgar 8-10-10. 3288 gram bij geboorte.

In de kraamweek begeleiding gehad van lactatiekundige i.v.m. niet goed aan kunnen happen. Nieuwe aanlegtechnieken geleerd (doorgeschoven madonna houding), waardoor ik S. beter kan helpen met aanhappen. Lactatiekundige zag geen bijzonderheden m.b.t. mondgbied van S. Na hulp lactatiekundige verliep borstvoeding goed.

Klachten:
    In week 4/5 merkte mijn man en ik dat S. een beetje ‘last’ begon te krijgen van de voedingen. Ze slikte veel na de voeding en was soms uren na de voeding onrustig en wakker. Naar de dokter geweest en die gaf aan dat het kan zijn dat haar maagklepje wat slechter sluit en daardoor voeding teruggeeft. Vond het echter niet nodig om medicatie te geven (waar wij ook blij mee waren). Bedje schuin gezet en rechtop gaan voeden en na de voeding nog rechtop houden etc.

De klachten gingen echter niet weg en werden langzaamaan alleen maar erger. Uiteindelijk slaapt S. als ze rond de 8 weken is vrijwel alleen haar nacht en vroege ochtendslaapje in haar bed. Andere momenten wordt ze snel weer wakker van ongemak en begint ze zo hevig te huilen dat ik haar weer uit bed haal. Overdag slaapt ze nu veel in de draagdoek bij mij. Alleen dan krijg ik haar een beetje rustig.

S. is nu 11 wk en krijgt echt steeds meer last van de voedingen. Ze is erg onrustig na de voeding. Huilt, trappelt met haar beentjes, kreun, steunt en slikt een end weg. De laatste weken verslikt ze zich ook snel en moet ze hoesten. Twee weken terug ben ik naar de osteopaat gegaan. Die vind dat er niet zozeer te spreken is van (verborgen) reflux. Ziet verder weinig bijzonderheden aan S., behalve dat ze soms overstrekt. Hier is ze voor behandeld door de osteopaat en ik doe elke dag oefeningen met haar om dit tegen te gaan. De osteopaat vond echter de poepluier die S. toevallig produceerde tijdens de behandeling er niet goed uitzien. Redelijk groen en schuimend. Of ze dat vaker had... Ja, eigenlijk bijna alleen maar. Het komt weinig voor dat er geen schuim op staat. Op advies van de osteopaat met probiotica begonnen. Ook dit lijkt niet te werken.

Ik zit ondertussen met m’n handen in het haar, want ik ben bijna de hele dag bezig met troosten en haar rustig proberen te krijgen. Ze huilt dan niet zozeer heel veel, maar je ziet dat haar lijfje haar echt wakker houdt en daar wordt ze super onrustig van. Je hoort haar buikje dan ook helemaal rommelen en borrelen. De voedingen verlopen ook steeds rommeliger en onrustiger naarmate ze ouder wordt.

Nog even wat dingen op een rijtje
    -Hoesten, hikken en slikken na de voeding.
    -Borrelend en rommelig buikje.
    -Onrust uit zich vooral in ‘aanvalletjes’. Ze kan lekker relaxed bij je liggen en dan ineens gaan trappelen en onrustig worden, waarna haar lijfje weer rustig wordt. Dit kan echt uuuren aanhouden.
    -Ik voed volledig op verzoek. S. komt om de 3 a 4 uur. De nacht slaapt ze al sinds 5 weken oud door. ’s Avonds komt ze iets vaker. Hierdoor kom ik op 5, meestal 6 voedingen per dag.
    -Ik heb al een koemelkeiwitvrij dieet gedaan, dit gaf geen veranderingen.
    -S. drinkt erg kort en gulzig. Is binnen 5 minuten klaar
    -S. heeft veel zuigbehoefte, vooral na de voeding.
    -S. geeft regelmatig golfjes voeding en ingedikte zure melk op.
    -S. drinkt per voeding maar aan één borst, dit is voldoende voor haar. Biedt eigenlijk zelden een tweede borst aan.
    -S. komt redelijk veel aan, zij het binnen de ‘marges’.
    -Heb alle Ria Blom technieken e.d. toegepast, op advies van het cb, maar dit werkt ook niet. Ze blijft maar huilen. Ze valt wel prima in slaap als ik haar wakker in bed leg, maar ze wordt gewoon snel weer wakker omdat ze ongemak heeft. Cb-arts en huisarts zeiden nog dat ik misschien gewoon een prikkelbare en/of alerte baby heb, maar ik vind dit echt onzin. Als Het goed zit in S. haar lijfje is ze heerlijk relaxed en vrolijk, ze wordt echt wakker van ongemakken naar mijn idee.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Nu hangt ze ook in de draagdoek bij me. Heeft 2,5 uur geleden gegeten en ze hang lekker met haar oogjes dicht in de doek, maar wordt steeds om de 5 a 10 min. trappelend en huilend wakker, waarna ze haar oogjes weer sluit. Vind het zo zielig om te zien.

Ik heb net ook even gegoogled op die groene, schuimende ontlasting en toen kwam ik ook bij hyperlactatie uit. Ik herken veel dingen, maar heb geen last van gespannen borsten o.i.d. Ook geen heftige tsr of iets dergelijks. Alleen wanneer S. een echt lange nacht maakt. Mijn borsten lekken met uitzondering van lange nachten die S. maakt eigenlijk ook bijna niet. Heb wel redelijk grote borsten dus misschien voel ik het niet zozeer als ik veel melk in mijn borsten heb...?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat een verhaal en wat hebben jullie al veel gedaan voor je meisje.

Ik denk dat je het heel goed doet, je bent er echt voor je kindje en laat je niet meenemen in de waan van medicatie en diagnose (prikkelbare baby)

Hoe slaapt ze? Vanaf begin korte hazenslaapjes? Als ze slaapt, wordt ze dan wakker van het slikken of gebeurt dit in haar slaap?

Ik spreek vaak moeders waar het beeld erg onrustig is en waar we een aantal dagen focus leggen op slaap. Of eigenlijk: het faciliteren van gunstige randvoorwaarden om tot slaap of rust te komen (van je kindje bedoel ik dan)

Kijk of er momenten zijn waar je je kindje kunt voeden, evt. badje, redelijk rustig hebt. Dan na het voeden in de doek of wandelwagen. Naar buiten! Loop een blokje om. Maak een wandeling. In de buitenlucht vallen kindjes doorgaans in een mooie, diepere slaap. Wanneer je terug thuis komt, worden veel kindjes weer wakker: ze registreren ergens dat er een verandering van omgeving is. Wanneer je de mogelijkheid hebt om je kindje nu nog even buiten te laten staan - in de tuin, bijkeuken, naast een open raam, maar bij voorkeur echt buiten, (wel beetje in de luwte graag ;) en droog!) - slapen ze vaak nog even door. Nu kom je misschien tot wat langer dan een ruim half uur. Soms slapen kindjes ineens 2 uur.

Je zult je afvragen waarom ik dit zo aangeef. Wanneer je dit kunt faciliteren voor je kindje, dan biedt je het alle mogelijkheden om tot rust te komen. Dan kan het lichaam ook verder. En wanneer je kindje weer wakker wordt ben jij er weer voor haar. Door te zien of je 1 of misschien later zelfs wel 2 momenten op een dag zo lukken voor haar, kan ze haar energie voldoende opladen en ook al is het probleem van slikken en opkomen van voeding niet verdwenen hiermee, het biedt haar een moment van rust, en zal maken dat je dag er anders uit gaat zien.

Dan: de luiers: groen en schuimend hoor ik wel vaker. Ik vind dat allemaal niet zo spannend. Als ze maar poept! Het ene kind heeft altijd waterdun, het andere vast en om de dag....zolang ze maar ontlasting heeft, dat vind ik belangrijk.

En groei. Dat ze haar lijntje volgt, opwaarts. En dat ze kan ontwikkelen!

Ik zou je aanraden nog eens met een lactatiekundige af te spreken, of vraag of consultatiebureau aan huis kan komen, om te zien hoe het gaat in de praktijk.
    Heel veel succes!

Deel Deze Pagina