Overgeven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door appelappel, 19 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. appelappel

appelappel Bekend lid

1 mrt 2007
    684
    0
    0
    Lieve lactatiekundige,

Onze Luuk is een erg tevreden mannetje. Na het voeden is hij eigenlijk altijd tevreden. Maar sinds een dag of 3 heeft hij het erg moeilijk na het eten (ik geef afgekolfde moedermelk afgewisseld met kunstvoeding hypoallergeen Friso, omdat ik nog niet voldoende afkolf). Hij maakt kokhalsbewegingen, geeft veel mondjes terug (ook soms nog een uur later) en gisteravond heeft hij alles na de voeding eruit gegooid. Zodra hij het kwijt is, is hij helemaal tevreden. Ik merk ook nu weer dat hij niet tevreden is, terwijl we om de 4 uur voeden (6 x 100 CC krijgt hij nu ongeveer per dag binnen) (was een tip om iets meer te rekken), we hebben geprobeerd minder te geven (90 CC, maar dan had hij weer snel honger en sliep hij minder dan 2,5 a 3 uur), en nu laat ik hem tussen de fles door een boer laten en daarna leg ik hem pas op bed als hij een boer heeft gelaten. En toch (niet elke keer hoor, misschien 1 of 2 keer per dag na een voeding) nu weer ligt hij niet ontspannen en dan ligt hij in bed, hoor ik een kokhalsneiging en gooit hij er weer een mondje uit.

Heb jij tips wat we kunnen doen? Zelfs nu hij zich zo niet lekker voelt, is hij nog zo ontzettend lief. We zijn zo trots op hem! Maar willen hem ook heel graag helpen, want we vinden het wel erg zielig! Ik hoop dat je ons kunt helpen...

Kan spruw hier iets mee te maken hebben trouwens?

Liefs,
    NN

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Gefeliciteerd met jullie mannetje!
    Ik zie dat hij nog geen 2 weken oud is. kraamzorg net de deur uit en dan zie je dat kindjes gaan veranderen.

Je geeft een combinatie van borst en flesvoeding. Wanneer je kindje borstvoeding heeft gedronken, kan het zijn dat hij binnen de 3 uur weer komt, dat mag, want daardoor voert hij de hoeveelheid voeding die hij wil hebben op. een soort van regelen. Hoe meer voeding je afneemt, hoe meer voeding er aangemaakt zal worden. Daarnaast is borstvoeding sneller door het lichaam opgenomen, omdat het helemaal op hem is afgestemd, het kost hem minder energie. Wil je blijven combineren of wil je hem volledig aan de borst krijgen? In dat geval is het zinvol contact te zoeken met een lactatiekundige die jullie kan helpen met tips en een plan op maat gemaakt om de bijvoedingen op een verantwoorde manier over te laten gaan in enkel borstvoedingen.

Jonge kindjes zoeken nog naar een soort ritme. voor het ene kindje is dat in de ochtend heel vaak drinken (om de 1,5, tot 2 uur) om daarna in een goede slaap te vallen. het andere kindje wil juist in de ochtend slapen en komt in de middag vaker. Vrijwel alle kindjes zijn aan het eind van de middag, tegen de avond onrustig en willen er bij zijn.

Boeren is zinvol, ik denk dat je hier heel goed mee omgaat door hem de gelegenheid te geven dit te doen. Soms hoeven ze niet te boeren.

Spugen doen bijna alle kindjes. Wij asocieren het al snel met spugen, maar eigenlijk is het een soort van overlopen. voeding die omhoog kwam, of waar ze niets meer mee konden omdat ze 'vol' zitten gooien ze er uit. Zolang het niet krachtig met een boog door de kamer gaat, zou ik me daar niet zo heel veel zorgen om maken. het hoort er bij. (anders hadden we geen spuugdoekjes op alle uitzetlijsten staan!)

Dat hij kokhalst is vervelend, maar geeft aan dat zijn reflexen goed werken.

Houd je mannetjes gewoon in de gaten, en geniet tussentijds van hem!

groetjes Heidi margit

3. appelappel

appelappel Bekend lid

1 mrt 2007
    684
    0
    0
    Bedankt voor je reactie!

Ik heb zojuist een fles gegeven (een andere fles) met een kleiner gaatje, hij deed 25 minuten over de fles en viel meteen als een blok in slaap. Hopelijk is dit de oplossing!

Liefs,
    NN

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Inderdaad even kijken of het vervolg ook zo gaat, dit heb je in elk geval bereikt.

Succes
    Ilse

Deel Deze Pagina