(kolf)productie verhogen door aanleg moment te veranderen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Hanneke, 3 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Ilse en collega('s) -> Tenminste ik heb de laatste tijd hier andere namen langs zien komen geloof ik ;).

Ik heb even een vraagje. Maar ik zal heel eventjes proberen uit te leggen hoe het hier gegaan is afgelopen tijd.
    Ongeveer half mei is mijn productie zo goed als gestopt. Toch ben ik toen door blijven gaan met kolven en soms aanleggen 7-8 keer op een dag. Opbrengst was dan met al dat kolven misschien net 100cc als ik geluk had. De laatste week van juni ben ik met zovaak kolven gestopt en heb alleen smorgens en savonds gekolfd, de opbrengst met die 2x kolven was in het begin ongeveer 90cc-100cc. Na ruim een week op die 2 kolf momenten gezeten te hebben is Ruben weer bij mij komen drinken. Vanaf toen ben ik smorgens gaan kolven en savonds Ruben aanleggen. Kolven was toen smorgens ongeveer 70cc-80cc. Eind juli ben ik begonnen met smiddags ook te kolven of aan te leggen, net wat uit kwam. Toen was het na een paar dagen smorgens ong 100cc-110cc en smiddags ongeveer 50cc-60cc savonds aanleggen dus geen idee hoeveel. Op het moment kolf ik regelmatig savonds ipv aanleggen, maar nu is het dus al een week of 3 dat ik smorgens ongeveer 120cc-130cc kolf, smiddags 60cc-70cc en savonds (daar waar Ruben dus al die tijd gedronken heeft) kolf ik steeds rond de 150cc-170cc.

Nu dus mijn vraag, ik denk namelijk dat het wel zou kunnen maar hoor van verschillende kanten dat het waarschijnlijk gewoon een droom is, zou die productie smiddags omhoog te krijgen zijn door Ruben dan aan te leggen? Dus smorgens en savonds kolven -> daar is de productie toch al redelijk vind ik. En dan smiddags Ruben aanleggen -> omdat hij misschien beter stimuleerd dan de kolf? Ik denk namelijk dat ik in de avond meer kolf dan smorgens en smiddags omdat hij dan al die tijd gedronken heeft en er op dat tijdstip dus meer vraag is geweest dan ik smorgens/smiddags naboots met de kolf.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, sorry als het te warrig is allemaal. Maar ik zou dus graag horen wat jou/jullie mening hierover is. Is het een droom en moet ik dus gewoon blij zijn met wat ik op dit moment heb? Of is het door van drink/kolf moment te veranderen zodat de productie meer word?

Owja en waarom ik kolf en niet 3x aanleg is omdat Malou niet meer wil drinken bij me, ik wil haar ook niet dwingen, maar door te kolven krijgt ze toch wat van mijn melk. Anders zou Ruben alles krijgen, en zo met het kolven en de flesjes krijgen ze toch beide wat van mij (en wat van nutricia ;))

Groetjes, Hanneke!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Hanneke,

Sorry voor de late reactie, maar goed beter laat dan nooit.

Ik denk dat je redenatie erg goed is. Ruben drinkt inderdaad effectiever dan dat jij kan kolven. Zoiezo ervaren veel moeders dan bij langdurig kolven de productie gewoon achterblijft. Dus ik denk dat wanneer je het drinkmoment van Ruben verschuift en je op die andere momenten gaat kolven je inderdaad meer zult kolven. Ik denk ook dat Ruben dan wel in staat is om de productie op het mindere moment ook wel weer op kan krikken.

De vraag is alleen of Ruben het ook met die gedachtegang eens is. Hij moet niet teveel afgeleid worden en er echt voor gaan. Nu si 11 mnd wat dat betreft een moeilijke leeftijd. Als het even niet snel genoeg stroomt of hard genoeg loopt dan is meneer klaar........dus dat zal nog even afwachten zijn of het inderdaad gaat werken maar theoretisch is het helemaal juist.

Super trouwens dat je al zo lang op deze manier bezig betn. ik herinner me inderdaad nog wat mailwisselingen uit de begin periode.

Echt geweldig!

Groet,

Ilse

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Ilse,
    Je hoeft je niet te excuseren voor je 'late' antwoord. Vind het al heel fijn dat je hier überhaupt antwoorden geeft! Dus super bedankt alleen al daar voor! En ook voor je antwoord op mijn vraag!

Maar oke jij denkt dus ook dat het mogelijk moet zijn. Dat is wel fijn om te horen.

En idd dat als er geen melk komt ze het op geven weet ik! Dat is ook gewoon de rede dat Malou het niet meer doet/wil (hoewel ze toevallig het weekend 2x gedronken heeft savonds) ze heeft natuurlijk die tijd dat ik zo goed als geen melk had wel geprobeerd te drinken maar er was gewoon niks, toen hebben ze het beide gewoon opgegeven (en ik dat aanleggen steeds eigenlijk ook :oops:)

Afgeleid tijdens het voeden, valt eigenlijk wel mee bij Ruben, als ie die borst eenmaal heeft vind ie het goed. En ik voed meestal expres als hij al moe is. Dan heeft ie ook minder zin in wat anders als melk.

Ik heb afgelopen dagen eigenlijk steeds smorgens en smiddags Ruben aangelegd. Maar na dat aanleggen geef ik toch ook nog een flesje, is dat wel slim? Of eigenlijk beter om af te wachten wanneer hij zelf weer meld dat ie meer wil? En zondag hebben ze beide savonds gedronken en toen dus daarna ook weer een flesje gekregen, hiervoor geldt hetzelfde, is dat wel slim? Ik heb gewoon het idee dat het niet genoeg kan zijn. Goh sorry voor de vragen weer hoor :oops:. En eigenlijk is het op het moment wat makkelijker om smorgens/smiddags te voeden omdat ze dan thuis zijn, smiddags gaan ze naar de opa's/oma's gaan en smorgens weer thuis komen. Rede is eigenijk wel van toepassing maar niet om hier te omschrijven, sorry daarvoor.

Maar in ieder geval nogmaals heel erg bedankt voor je antwoord!
    Dan weet ik dat het eventueel zou kunnen en niet iets is wat ik alleen maar denk! Maar dus theoretisch wel mogelijk is!

En idd vorige keer dat ik je iets vroeg was over dat ze zo veel dronken als ik aan het werk was en hun bij de opa's/oma's! Dat is overigens helemaal over gegaan na een tijdje, maar toen zaten we dus al op eigenlijk alleen poedermelk. En ben nu jaloers op mn kolfopbrengsten van toen ;). Maar werken doe ik ook al sinds mei niet meer. Weet ook nog niet of dat er nog van gaat komen, met de derde op komst!

Nou, sorry dat mn bericht zo lang is geworden!
    Groetjes Hanneke!

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Hanneke,

Door je allerlaatste regel valt bij mij ineens wel het kwartje op de plaats. gefeliciteerd trouwens! Had ik er nou ergens overheen gelezen, ik zag het nu pas staan...

Het feit dat je zwanger bent verklaart ineens waarom de productie zo achterblijft tenopzichte van wat je gewend was.

Door de zwangerschapshormonen wordt namelijk de melkproductie onderdrukt, met andere woorden je productie zal lager zijn. dat verklaart ook waarom het nu ineens zo veel meer moeite kost om te kolven. Je lichaam geeft nog wel melk maar niet meer voor de volle 100%.

Dat is straks, wanneer je baby er is wel weer anders. Dan zal je weer een volledige melkproductie hebben.

Veel succes,

Ilse

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ilse, nogmaals bedankt voor je antwoord!

Inderdaad, daar had ik ook al bij stil gestaan, daarom ben ik ook zo blij met de opbrengt die ik op het moment heb! Tja ik was gewend aan 250-350cc per kolfbeurt, dat haal ik nu niet meer. Maar een beetje hoger had ik wel gehoopt.

Blijf je nog wel bij je antwoord dat het zou kunnen? Of denk jij echt pas als de kleine geboren is?

Ik had trouwens niet in mn verhaal gezet dat ik weer zwanger ben, het stond al wel in mn banner ;). Maar ik snap best dat je daar niet bij iedereeen in zit te kijken. Dankje voor de felicitatie overigens ;).

En ik weet dat er nog iets anders is wat moet veranderen voor de productie meer zal worden. Maar het ging er mij dus gewoon om of het zou kunnen. En tja je antwoord was dus eigenlijk ja. Maar ben even benieuwd of je daar dus bij blijft, of dat je dat nog wil 'veranderen' zegmaar. Tja sorry toch weer een vraag :oops:.

Groetjes Hanneke!

6. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

ik bemoei me er ook even mee, als je dat niet erg vind.

probeer het gewoon. we kunnen niet stellig ja of nee zeggen. probeer het gewoon, kijk wat er gebeurt, maar houd je zelf in de gaten. je geeft je kindjes het beste van je zelf, met heel veel verve! Wij zijn in ieder geval trots op je! Doe wat je kunt, maar binnen het mogelijke in jullie situatie!

hartelijke groet,
    heidi margit

7. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    ik stuur je nog en pb als aanvulling inzake je zwangerschap

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi, hoi, ja natuurlijk mag ook jij je ermee 'bemoeien' :D!
    Graag zelfs ;)! Bedankt voor je antwoord!
    Je pb ga ik even kijken. -> "edit, je hebt pb terug, einde edit".

Maar oke, je zegt dus niet dat het so wie so nee is maar gewoon te proberen is. Dat is fijn! En ook wel een beetje wat ik horen wilde :oops:. Maar we blijven zeker proberen! Maar er is dus door sommige gezegd dat de productie na zo een tijd laag geweest te zijn niet meer om hoog te brengen is! En dat zou dus kunnen, maar het kan dus ook net zo goed zijn dat mn productie wel omhoog te brengen is!

Groetjes Hanneke!

Deel Deze Pagina