Ik weet niet of mijn schema goed is zo, misschien hebben jullie tips wat er nog kan veranderen. 8u00: Fles 180 + 6 schepjes FV 2 schepjes fijne granenpap 9u30: Fruit (200 gram bv. 1 banaan+ 1 appel) + eventueel drinken 10u00: Slapen tot 12.30 13u00: Fles 180 + 6 schepjes FV 13u30: Samen wandelen met de hond tot ongeveer 14u30 14u30: Boterham met beleg (jam, pindakaas, kipfilet, appelstroop) + diksap of kamillethee 15u00: Slapen tot 17u00 17u30: Groentehap (200 gram) + diksap of kamillethee 19u00: Slapen tot 20u30 21u00: Fles 180 + 6 schepjes FV anderhalf schepje rijstebloem Ik vind de avond best lastig in te delen. Meestal heeft hij al honger om 17u00 en eet hij dus niet samen met ons omdat ons avondeten nog niet klaar is. Ik hoop dat het rond 1 jaar toch beter gaat want ik wil heel graag dat ons ventje met de pot gaat mee-eten. Rond 18u00 begint hij al te gapen en word jengelig. Ik durf het nog niet aan om de laatste fles rond 19u00 te geven omdat ik bang ben dat hij gaat spugen omdat hij net 200 gram groentehap op heeft en dat hij niet door gaat slapen tot de volgende ochtend. Of moet ik de laatste fles laten vallen en 100ml yoghurt geven in de plaats?
Hier kreeg ze rond die leeftijd al 3 hoofdmaaltijden (op de tijden dat wij ook aten) en 2 tussendoortjes + laatste fles. 7u Ontbijt: fles 180/6 met granenpap 7.30-9.30u Slapen 10u Fruit 12u Lunch: 1 of 2 boterhammen met fles 180/6 12.30-15u Slapen 15u Rijstwafel/soepstengel/fruit 17u Avondeten: nagenoeg met de pot mee 19-19.30u Fles 180/6 met soms wat rijstebloem (afh van hoe goed ze gegeten had) 19.30-7u Slapen Als je graag wil dat je mannetje met jullie mee gaat eten, dan zou ik toch zorgen dat je eten rond 17u klaar is en dan samen eten. Die tijd kun je later vanzelf weer wat naar achteren verschuiven... In de tijd dat hij ligt te slapen kun je dan prima koken! (althans zo plande ik de tijd altijd in) En maak je hem nog wakker voor die fles van 20.30u? Anders zou ik het misschien toch eens proberen, zeker als hij rond 17u al zijn warme hap krijgt... Dan om 19u zijn laatste fles en dan lekker slapen tot de volgende ochtend?
mijn dochtertje haar schema is zo: 8.00 fles pap 210 cc. 10.00 fruit+drinken. 10.30 slapen 11.45 wakker en broer halen van school. 12.15 2 boterhammen+fles. 13.00 broer naar school brengen. 13.15 slapen tot 14.45. 15.00 broer ophalen. 15.15 2 boterhammen met fles. 17.00 groente 300 gram(200 heeft ze niet genoeg aan)+ yoghurt. 19.00 koekje en wat te drinken. 20.30 laatste fles 210 cc.
Wij hadden dit (bij beide kinderen ongeveer gelijk) drie hoofd maaltijden: circa 8:00 ontbijt: 180+6 + bambix (wel iets meer dan 2 scheppen) + fruit tussendoor circa 9:30: fruit slapen 10:00 - 11:00 rond 12:30 Lunch: 1 belegde boterham + 90+3 + fruit slapen 13:00 - 15:30 rond 16:00 drinken + rijstwafel, cracker, koekje 18:00 warme maaltijd (circa 200 gram + water) + volle kwark toe 19:30 150/5 melk geen toevoegingen 20:00 - 8:00 slapen. De basis van het schema hebben we vanaf 10 weken (slaaptijden en eettijden) en dit is nauwelijks veranderd en ze zijn inmiddels 2,5 en 4 jaar oud.
klopt,ze verbruikt ook veel te veel energie aan lopen enzo. ze valt met het vele eten zelfs af ipv aankomen,ka zei gewoon geven omdat ze die energie nodig heeft voor haar ontwikkeling. Ze krijgt in de flessen melk ook per fles 2 schepjes fantomalt om bij te komen,maar het werkt bij haar niet :s ze is nu 9,5 maand en loopt al los,gaat als een speer nu.
Hier eet hij warme hap tussen 17.00/17.30 En krijgt gewoon om 19.00 een fles hoor... En hij spuugt nooit oid.. En slaapt gewoon door Het is gewoon een kwestie van proberen, als je t niet probeert weet je t nooit... En ik durf bijna met 90% zekerheid te zeggen dat ie niet gaat spugen en gewoon doorslaapt Mn zoontje krijgt hier ook 200 gram eten en een toetje
En wbt het eten... Je zoontje slaapt tot 17.00 Lijkt me dan toch dat jij meer dan genoeg tijd heb om te zorgen dat jullie eten ook om 17.00 klaar is.. Dat jullie niet samen eten ligt dus meer aan jou dat jij t eten niet op tijd klaar heeft dan je zoontje die om 17.00 honger heeft En waarom heb je 'maar' 2 schepjes pap sochtends? Dat is gewoon melk met een beetje vlokjes erdoorheen Lekker een goed ontbij gven als begin van de dag Hier gaan er 5 voedingsschepjes pap in de fles en in een bordje stuk of 7...
Bedankt voor de reacties. @kristelstrijbos: Hoeveel schepjes granenpap doe jij in de ochtendfles? Ik maak hem nog steeds wakker voor die laatste fles van 20u30, maar soms heeft hij ook geen behoefte aan die fles en wil hem dus helemaal niet.. Ik geef hem dan een uurtje later terwijl hij slaapt omdat ik bang ben dat hij midden in de nacht honger zal krijgen (ja stom, ik weet het..) Tussendoortjes probeer ik wel, maar het is lastig omdat hij niets grijpt (alleen knuffels pakt hij vast) en ik hem dus kleine stukjes koek/rijstwafel moet geven en hij er zich in verslikt. Vroeger pakte hij wel een broodkorst vast om erop te sabbelen, maar dit doet hij niet meer. Hij word nog onderzocht in het ziekenhuis i.v.m. eventuele epilepsie waardoor hij misschien achterloopt in zijn motorische ontwikkeling. Korstjes brood, hele boterham, bekertje, fles, koekje, rijstwafel, enz.. houd hij niet vast. Hij doet geen enkele poging om het te pakken terwijl hij dit vroeger wel deed voor hij die "aanvallen" had. Ik ben al blij dat hij uit een tuitbeker met zachte tuit kan drinken. Ja we kunnen inderdaad al eerder eten. Tegenwoordig kookt mijn vriend altijd omdat hij dit graag doet en terwijl mijn vriend kookt, geef ik de kleine zijn groentehap en laat de hond uit. Dan moeten we even kijken of we dat anders kunnen doen. Ik denk dat ik de middagfles voorlopig ga verkleinen naar 150ml ofzo en kijken of hij de laatste fles om 20u00 wil drinken, of toch de laatste helemaal weg laten? Ik weet niet wanneer dat kan/mag. @Sam20: Ik moest er misschien nog even bij zetten dat mijn zoontje last van reflux heeft en Zantac en ingedikte voeding krijgt. Als hij te veel thee/sap drinkt na zijn avondeten, dan spuugt hij al, daarom ben ik dus bang om die fles al zo snel te geven na het avondeten. Oooohh, er mogen 5 schepjes doorheen?! Dat wist ik helemaal niet! Weer wat geleerd! Dat ga ik dan verhogen morgenvroeg
Ik had hem net een uurtje geleden weer zijn fles gegeven, maar hij hoefde hem niet echt. Heeft 70ml van de 200ml gedronken. Normaal zou ik dan de rest over een uurtje weer proberen te geven terwijl hij slaapt. Misschien nu eens proberen om te kijken of hij ook zonder kan doorslapen.
Hier in de ochtendfles ook 6 schepjes pap. Ik zou gewoon proberen om hem na het eten toetje te geven en om 19 uur fles anbieden en lijken wat hij opdrinkt. Daarna gewoon laten liggen tot 's morgens em vooral niet meer wakker maken
Die van mij is ook best een grote eter! Al sinds hij er is, elke keer over die liter flesvoeding, balen dat de bv niet liep anders mochtie zoveel die wou, pas toen hij op 1200cc zat en groente fruit werd hij een beetje rustiger kwa honger en doorslapen ook haha, maar je heb en grote meid, ik een grote bink, moet volgende week naar cb ben zo benieuwd!
Ik heb er vanochtend 4 schepjes fijne granenpap in gedaan i.p.v 2 schepjes. Normaal drinkt hij zijn fles leeg en nu liet hij 50ml staan. Zal wel vullend geweest zijn haha Wat is het max. aantal schepjes dat je erin mag doen? Ik kan mij iets herinneren van 20 gram? Ik gebruik trouwens die voedingsschepjes van de melkpoeder. Ik heb hem vanmiddag de fles gegeven en daarna een boterham met beleg en daarna zijn we pas gaan wandelen. Toen we terug kwamen van het wandelen heb ik hem een tussendoortje gegeven (wat ik wel weer moest vast houden want hij wilde het zelf niet vast houden ) en nu toen naar bed en nu ligt hij nog steeds te slapen. Hoeveel tijd kan ik het beste tussen het avondeten+toetje en de fles laten? Ik neem trouwens aan dat 100ml (bv. griekse yoghurt) toetje genoeg is of mogen ze meer?
100 ml toetje is wel genoeg lijkt me toch? Hij hoeft ook niet propvol te zitten En dat tel je natuurlijk op bij zn flesvoeding(zuivel) Hier zit er 2 uur tussen t avond eten en de fles soms iets Minder en dan geef ik een half toetje ipv een hele En heb eigenlijk geen idee hoeveel schepjes erin mogen Wist niet eens dat dat een bepaalde hoeveelheid was wat mocht... Ik doe hier sltijd 5 schepjes op 200 ml(in de fles) In een bordje wel 7 ofzo... Het moet dan natuurlijk wel te lepelen zijn
Ik denk het ook. Moet ik morgen even een toetje gaan kopen. Hij heeft nu net zijn avondeten op. Normaal zou ik hem nu in bed leggen en rond 20u45 wakker maken voor zijn fles. Nu ga ik hem wakker houden en rond 19u30 in bad en 20u00 de fles. Pfoeee, ik vind het wel spannend hoor! Dat betekent dat hij dan maar 2 slaapjes heeft gehad vandaag. 1 van 3 uur (10u00 - 13u00) en 1 van 2,5 uur(15u30 - 18u00). Slaapkop
Niet teveel stressen! Mijn dochter heeft over de hele dag 2,5 uur geslapen. Half 6 gegeten. Ze krijgt straks een fles en dan er in. Ik zit ook af en toe echt te dubben wat te doen, maar mij. Dochter lijkt het elke keer prima zelf aangeven. Jouw mannetje vast ook.
Mij. Zoontje is negen maand 7:00 1brood fles 180 cc 6 schepjes 9:00 fruit twee stuks 9:30-10:30 slapen 11:30/12:00 1 boterham fles 180 cc en 6 schepjes 13:30 cracker of rijstewafel met water of thee 14:00 slapen 17:00 groente en 100 ml yoghurt 19:00 slapen
Mij. Zoontje is negen maand 7:00 1brood fles 180 cc 6 schepjes 9:00 fruit twee stuks 9:30-10:30 slapen 11:30/12:00 1 boterham fles 180 cc en 6 schepjes 13:30 cracker of rijstewafel met water of thee 14:00 slapen 17:00 groente en 100 ml yoghurt 19:00 slapen
@toekomstigemam: Bedankt voor je schema! Hmm ging net niet helemaal goed. Om 18u15 groentehap gegeten. Dan om 19u15 in bad, toen even in bed gelegd zodat ik zijn fles kon klaarmaken, had hij gespuugd in bed en toen om 19u45 de fles geprobeerd te geven, maaaarr.. hij wou hem helemaal niet hebben.. Dit gebeurt de laatste tijd wel vaker dat hij die laatste fles niet hoeft.. Nu zit ik te twijfelen om hem gewoon te laten vallen en in de plaats dan dat toetje te geven..? Tsja, ik weet het niet. Of middagfles verkleinen (had ik nog niet gedaan) en avondfles proberen te blijven geven? Ik word helemaal gek van die laatste fles.
Ik zou dan eigenlijk gewoon zorgen dat hij om 17u zijn avondeten krijgt en dan of een toetje geven of rond 19-19.30u zijn laatste fles voor de nacht. (Gaf hier toen nog geen toetje, maar nog fles opvolgmelk) Rond die leeftijd (eigenlijk al eerder) probeerde ik haar toch wel in een praktisch schema te krijgen, zodat ze in ieder geval iedere dag ongeveer op gelijke tijden haar hoofdmaaltijden kreeg. Ze sliep toen nog 2x per dag: 's morgens na papfles (7.30-9.30u) en na de lunch (12.30-15u) dan kun je zowel in de ochtend en middag er nog even op uit en zit je niet aan huis gebonden op die tijden... Nu leek het toch allemaal wat snel op elkaar denk ik zo. In het begin ben ik er zeker voor om alles op verzoek van je kind te doen, maar op een gegeven moment moeten ze ook in het schema van het gezin komen... Wel zo praktisch vind ik zelf. Gaf hier in ieder geval veel rust en duidelijkheid! In de eerste papfles deed ik overigens vaak 4 of 5 eetlepels pap, tot het net zo dik was dat het nog (net) te drinken was... Bordje wilde ze hier nooit.