Ik wil even kwijt dat ik echt een BV vriendelijke omgeving Van HA ASST tot CB Gisteren met DL op het CB en zei dat ik nog BV gaf wijkverpleegkundige zozo dat vind ik zo knap van je he en vind je het niet zwaar. Ook op me werk (kdv) voed ik heeeel soms in me pauze nog soms en ook hier geen rare reacties Ik krijg wel van iedereen de vraag heb je nog dan?? Ik zo ja hoor het zullen geen liters zijn maar genoeg voor DL Hebben jullie ook zon positieve omgeving ???
Wat fijn zeg!! Hier is het een beetje wisselend. Onze ha vind het (gewoon borstvoeding in zijn algemeen ) onzin. Het cb was tot 1 jaar wel heel positief, daarna heb ik ze er eigenlijk niet meer over gehoord (ze weten wel dat ik nog bv geef). De vk's (alledrie!!) vonden het echt prachtig dat ik wilde (en ben gaan) tandemvoeden. Verder in de familie ook wat wisselend, de oma van mijn vriend is eigenlijk de enige die het nu nog goed/leuk vindt. De rest vond het met 1 jaar (of eerder) al wel genoeg. In de vriendengroep van mijn vriend (mijn vrienden hebben nog geen kinderen ) is iemand die haar zoontje ook ruim een jaar heeft gevoed, maar de rest is meteen al begonnen met flesvoeding, dat zegt wel genoeg .
daarom wil ik jullie verhalen ook horen om al het negatieve een beetje positief te maken en ook te laten zien dat het ook anders kan
Het CB hier is officieël heel pro-bv, maar ze weten er geen klap vanaf, en ze hebben me erg bv-onvriendelijke adviezen gegeven. Maar dat was dus meer onwetendheid dan onwil. (debiel dat een consultatiearts niks van bv hoeft te weten, maar da's een andere discussie) Verder heeft iedere jonge moeder die ik ken bv gegeven, en de meesten ook meer dan 8 maanden. De familie is ook positief... ik heb in ieder geval nog nooit de vraag gehad wanneer ik nou eens zou gaan stoppen ofzo. Ik ben zelf een half jaar geborstvoed, en één tante heeft haar oudste zelfs 2 jaar gevoed. Dus ook hier aan alle kanten bv-steun. Dat is erg fijn, maakt het allemaal wat makkelijker. Op ieder feestje oid voed ik ook gewoon lekker (wel een beetje discreet) tussen de andere gasten in. Nooit wat over gehoord.
Hier wil het CB juist tips van de moeders hebben om het door te geven aan anderen . En s-familie is het gewent mijn neefje van 2,5 krijgt nog steeds BV
Wij zijn onlangs naar een andere gemeente verhuisd. Hiervoor woonden we in Den Haag en daar had ik echt een super leuke cb arts. Ze had er best wel wat verstand van en ik kon ook super leuk met haar praten. M'n vorige huisarts stond ook positief tegenover de bv, maar had er niet heel veel verstand van. Gister was ik bij mijn nieuwe huisarts, maar die snapte er volgens mij heel weinig van. Toen ik vertelde dat dl allergisch is voor koemelk, ei en soja en dat ik dus een dieet volg, vroeg tie: wat mag je dan allemaal niet?
hier heel wisselend. Schoonfam vind hetbest dat ik het doe maar verplichten me bijna om ergens apart te gaan zitten dan. (doe ik niet, zit echt niet met tieten te zwaaien hoor! maar hou het dan wel bedekter dan wanneer ik gewoon thuis ben) Mijn fam vind het normaal en lekker goedkoop...
Even stiekem helemaal off-topic, maar dat lees ik wel vaker als pro-bv argument. Maar ben ik nou de enige die voor meer dan (pak-m-beet, wat-kost-zo'n-pak-kunstvoeding?) een tientje in de week extra naar binnen werkt?
Hehehe! Hier op cb ook wel positief hoor! Heb een hele leuke cb arts die heel positief is en waardering uitspreekt en had laatste keer een vervangende verpleegkundige. Die was echt heeeel verbaasd toen ze hoorde dat ik nog bv gaf maar wel heel positief. Ze was alleen helemaal in de war en wist niet meer wat ze moest vragen. Was wel grappig. We hadden het over brood eten en ik zei dat ro daar 's ochtends soms geen zin in had. Zei ze, ja, je geeft misschien teveel melkproducten. Ik:nou, ik geef bv dus ik weet niet hoeveel (kolf niet meer). Ooooo... Maar vol lof dus. Familie praat er niet meer over, misschien weten ze het niet eens. Mijn moeder wel maar die voedde zelf ook lang. In openbaar voeden is niet meer nodig, voed alleen voor slapengaan en bij opstaan. Ik heb wel het idee dat het soms wat gevoelig ligt, ook bij vriendinnen die minder lang bv gaven.
Ik heb ook alleen maar positieve ervaringen ook van wildvreemden op straat. Een leidinggevende heeft me weleens "kritisch" ondervraagd, maar wist er gewoon echt niets van dus wilde ook gewoon weten hoe of wat. Verder regelde mijn beste vriendin dat ik op haar bruiloft een ruimte had waar ik kon kolven. Fantastisch toch dat je daar bij het plannen rekening me houdt! CB was erg positief, hebben veel ondersteund en vooral veel steun gegeven aan mijn zelfvertrouwen. Heel belangrijk. Nou ben ik sowieso erg tevreden over mijn cb. Alleen de laatste keer vonden ze dat manneke teveel was aangekomen en dus moeten we extra komen. Ik vind het zelf absurd, joch zat altijd onder gemiddeld qua gewicht en is nu bijgetrokken, maar opeens is het een probleem. Maar goed. Verder geen klachten
Fijn dat je je zo ondersteund voelt! Dat is heel belangrijk, dan weet je ook weer waar je het allemaal voor doet. Al moet ik eerlijk zijn, ik vind het niet zo positief als ik te horen krijg "vind ik zo knap van je he en vind je het niet zwaar'. Want ik vind langer borstvoeding geven helemaal niet knap of zwaar. Ik vind het gewoon veel gemakkelijker!
Hier een heel goed cb wbt bv. Er is zelfs een lactatiekundige in dienst die gratis spreekuur heeft. Volgens mij komt dat bijna nooit voor! Nog een maandje en ik geef 1 jaar bv! Nooit gedacht dat ik het zo lang zou vol houden. Mijn 2de en 3de kind heb ik helaas maar 6 mnd kunnen voeden door zeer ernstige candida infectie in mijn borsten. Met letterlijk bloed, zweet en tranen heb ik de 6 mnd gehaald. Deze keer leek de situatie zich te herhalen, maar rond de 5 mnd is het van de ene op de andere dag perfect gegaan. Ik weet nu dus ook hoe het voelt/is om 'makkelijk' bv te geven! Mijn omgeving vindt het af en toe nodig om te moeten melden dat ik er ongeveer wel mee kan gaan stoppen. Ik trek me daar niets van aan, als mijn dochter nog wil blijven drinken, dan mag ze dat gewoon. (gelukkig drinkt ze nog heeel graag!) In het openbaar voeden doe ik eigenlijk nooit meer, niet omdat ik me er voor schaam, maar dochterlief is zo snel afgeleid... Het is gewoon een knus momentje voor ons 2tjes en ik hoop het nog heel lang vol te houden!
Ik denk dat wat je uitstraalt ook terug krijgt. Zelfs een onwetende arts of wijkverpleegkundige kun je nog iets leren! Toen na een week ziekenhuis opname -ivm reflux- we naar huis mochten, zei de vk dat het advies was dat we wel extra water in de fles mochten doen ivm de verstopping. Duh? Weet je hoe vaak ze erbij was toen ik bv gaf en ze had me nog complimentjes gegeven dat ik geen fles gaf! Sommige mensen weten er niks van, maar vinden het wel mooi ofzo. Ach, als je die mensen nog iets kunt leren, doen!
Ik heb ook alleen maar positieve reacties gehad tot nu toe. Ik zou ook niet weten waarom mensen negatief zouden moeten doen over mijn keuze om te blijven voeden eigenlijk. Het CB weet het geloof ik wel maar de laatste keer is papa geweest dus daar was ik niet bij, geen idee wat ze er van vinden, en mijn familie vindt het wel bijzonder maar levert geen commentaar, ik geloof dat ze er wel een beetje trots op zijn. Vrouwen die ik ken met kinderen hebben wel respect voor langvoedsters, ze hebben allemaal gevoed of het geprobeerd dus zijn in principe pro-bv. Dat ze niet allemaal even lang zijn blijven voeden heb ik ze nooit verweten, iedereen heeft zijn redenen om te stoppen, het is niet aan mij om daar over te oordelen.