Zoals de titel al zegt ‘ik ben teveel op mijn mobiel bezig’. Terwijl ik tv kijk, als ik ‘s nachts wakker ben, eigenlijk elk moment dat het kan. Spelletjes, Facebook groepen of deze pagina. Ik let er wel op dat ik hem weg leg wanneer ik met mijn zoon iets doe of aan tafel bij het eten. Maar ik wil eigenlijk echt minder ermee bezig zijn. Het is zo’n tijdsverspilling. Herkent iemand dit? En wat doe je om te minderen? Ik moet eigenlijk gewoon apps wissen maar vind dat toch moeilijk. Ik wil weer boeken lezen of vaker een wandeling maken bijvoorbeeld. Maar wordt toch snel naar telefoon getrokken. Het is ook zo makkelijk en lui.
Ik heb net alle spelletjes behalve 1 van mijn telefoon gegooid Kan er ook helemaal in verzanden .Er staan bijna geen meldingen aan en het helpt ook als ik hem uit zicht leg . Ik heb over de dag wel rustmomenten nodig om licht en geestelijk even bij te tanken. Er ligt nu weer een puzzelboekje op tafel wat ik dan kan pakken. Ik vraag wel vaak af wat ik toch deed toen ik jong en en mobliels nog niet bestonden
Puzzelboekje is ook wel een goeie ja. Nou hè, dat dacht ik laatst ook. Lag ik vroeger gewoon wakker en wachten tot ik weer in slaap viel? En ik deed vaak gezelschapsspelletjes met vrienden enzo. Dat is zo leuk, moet ik gewoon weer gaan doen eigenlijk.
Het is niet heel herkenbaar, maar eigenlijk was m'n eerste reactie op de topictitel: "wie niet?" Ik heb ook veel meldingen uit. Het meeste gebruik ik mijn telefoon voor WhatsApp en lezen op dit forum of elders. In WhatsApp staat bijna iedereen op mute, dus krijg ik geen meldingen van. In loze momenten pak ik wel vaak m'n telefoon erbij. Ik zou als ik jou was je telefoon bijvoorbeeld om 20.00 of 21.00 wegleggen. Op niet storen of vliegtuigstand. Het went wel, maar dan moet je dat wel gaan doen. In de laatste weken van mijn zwangerschap hielp het mij met slapen heel erg om m'n telefoon echt op tijd weg te doen. Sliep er veel beter van. En ga eens een blokje om oid zonder telefoon.
Ik zit ook veel op mijn mobiel maar vind dat niet perse erg. Heb wel veel spelletjes gewist. Vroeger zonder mobieltjes stond gewoon de hele dag de radio of tv aan en was ik aan het msnen met vrienden. Nu luister of kijk ik youtube, lees het nieuws, columns en boeken. Vroeger deed ik dat met de tv, de radio, mijn conputer, krant en echte boeken. Nu doe ik hetzelfde met 1 apparaat. Nu met de zs zit ik vaker hier op het forum bv. Dus ik zou zeggen, je kunt ook je mobiel gebruik veranderen ipv verminderen als het er vooral om gaat over waarvoor je je mobiel gebruikt.
Het is ook niet perse erg en inderdaad zijn tijden veranderd. Maar ik merk zelf dat ik andere dingen laat doordat ik op m’n mobiel zit. En dan zou je denken leg hem dan weg. Maar dat vind ik dus lastig. Dat neigt wel naar verslavingsgedrag toch? Vanavond ga ik vanaf 21u niet meer erop en ga ik een boek lezen!
Ik heb het een tijdje gehad. Ik zat toen zoveel alleen thuis en ik trok dat te veel door naar de avond. Nu is mijn gsm een 2tal maand stuk en heb ik een vervang toestel waar ik niet veel mee kan. Ik ben bereikbaar en daar stopt het ook. Voorlopig wil ik ook geen ander toestel, ik vind het wel prima op deze manier. Facebook, insta en andere online zaken open ik dus enkel nog als ik de computer uithaal.
Ik zit ook te veel op mijn mobiel, hoe gek ook, is het voor mij ontprikkelen. Als in even niet met de omgeving bezig zijn. Alleen versterkt het ook weer. Met mijn ADHD kan ik met een doel mijn telefoon pakken om er uiteindelijk een half uur op te zitten en te vergeten waarvoor ik hem pakte. Mijn vriend is het tegenovergestelde, die leest af en toe nieuws en zet zijn data of wifi gewoon uit gedurende de dag. Die stoort zich daarom mateloos aan mij. Maar je kunt ook echt alles zoeken en vinden op dat ding. Als we maar ergens naar op zoek zijn, hup telefoon weer in je handen. Vaak denk ik wel, ik had zo veel meer nuttige dingen kunnen doen. En toch raak je weer verstrengeld in dat ding. Wat betreft vroeger, in onze jeugd waren we voornamelijk bezig met wie je ging spelen. Scoorde je niet de beste deal, boekte een vakantie, of zocht iets op en anders had je daar een encyclopedie voor. Bracht ik tijd door in de bieb om een boek te lezen nu download je er 1. Speelde je fysiek spelletjes die je vaak met 2 of meer speelde en nu kan ik elk spel alleen spelen. Toen die krengen in kwamen was ik ook alleen maar aan het sms-en of snake aan het spelen. Stuk makkelijker contact maken dan die pieper. Ik zou ook minder op mijn telefoon willen zitten maar ben bang mezelf te vervelen. Is net als roken, vond het zo moeilijk niet te weten wat te doen met mijn handen toen ik net gestop was. Dat heb ik nu met die telefoon, het is gewoon te makkelijk. Dus gouden tips, ik lees mee
Patronen/gewoontes doorbreken werkt het beste in kleine stapjes. Dus begin inderdaad bijvoorbeeld met s avonds je telefoon weg leggen en als je daar aan gewend bent, dan kan je een nieuw stapje toevoegen. Leg je telefoon bijvoorbeeld s nachts niet naast je bed, maar laat hem in de woonkamer. Heb voor je zelf ook je doel helder, dus wat wil je ermee bereiken. Je wilt meer tijd hebben voor een boek lezen, vaker lekker naar buiten, enz. En beloon je zelf: stel je hebt een week lang s avonds de telefoon weg gelegd, ga het vieren. En dan niet met een spelletje op je telefoon natuurlijk
Ja als het wegleggen moeilijk wordt is dat natuurlijk niet zo fijn. Ik denk sowieso dat het makkelijker gaat als de alternatieven al klaar staan. Dus een boek wat je snel kunt pakket, een puzzle, een fysieke agenda/notitieboek met mooie pennen, een andere hobby die je weer eens wilt oppakken. Verder doe ik ook weleens echt bewust wegleggen en telefoon op stil en wifi uit. Vroeger ging mijn tel ook uit/vliegtuigmodus maar sinds mijn moeder ziek geworden is doe ik dat niet meer. Dan gaat alleen wifi/4g uit.
Ik laat sinds kort mijn telefoon in m’n schoudertas, daar zit hij sowieso in als ik van huis ga, dus de stap om dat de ‘vaste plek’ te maken was vrij klein. En nu moet ik dus als ik m’n telefoon wil pakken, eerst m’n tas pakken en open maken - waardoor ik ‘m minder snel er ‘zomaar’ even bijpak. Daartegenover staat dat bv mijn ereader (of een gewoon, papieren boek) op een heel bereikbare plek ligt (nu bv in de keuken) en ik die er snel even bijpak als ik bv koffie ga drinken of moet wachten tot de pasta klaar is. Ik merk dat ik dat al heel prettig vind, het gaat vrij makkelijk én ik ben dan na bv 10-15 minuten gewoon telkens even blij dat ik voor mijn gevoel die tijd nuttiger heb besteed dan wat scrollen. Schermtijd etc werkt voor mij niet, dat verleng ik gewoon en dan is het dus al snel nutteloos. Plus ik kreeg er een heel slecht gevoel van dan naderhand. Telefoon gewoon wat minder makkelijk te grijpen maken, werkt bij mij beter. (En nu typ ik dit met m’n jas aan en tas om, waar die telefoon dus in zat Maar nu gaat hij de tas weer in )
Hier nog een! Ik heb op de meest verslavingsgevoelige apps een timer gezet. Na een half kan ik er dan niet meer bij tenzij ik weer helemaal op zoek moet naar de instellingen. Om 21;30 gaat de nachtstand aan tot 08:00, dan wordt alles in grijstinten (minder verleiding want het ziet er saaier uit) en gaat hij op de stille stand, dus meldingen komen niet meer binnen op een paar na (ouders, vrouw). Als ik even echt niets te doen heb dan wil ik nog wel zonder schuldgevoel browsen, maar inderdaad het oppakken als je een film kijkt, of een boek leest. Ik probeer dan op het moment dat ik het besef de telefoon weg te leggen, en het liefst niet meer binnen grijpafstand.
Vaste plek in de kast of een bakje aan de wand ofzo waar je m in doet in je "mobiel vrije periode". Ik heb voornamelijk mn rondje nu.nl, zp en ad.nl en dan weer orde van de dag. Doe geen spelletjes op mn mobiel, maak wel foto's van de koters en uiteraard whatsapp (grootouders update enzo). In de avond achter de tv met haak of breiwerk. Soms wat nakijken als ik niet uitkom met een of andere vage breisteek die ik niet ken (pinterest of via google zoeken en dan youtube/breihoek tutorials) Vorig weekend gepuzzeld (ideale puzzelmap gevonden bij de kringloop dat ik de eettafel weer makkelijk vrij kan krijgen). Zodra ik met mn mobiel sta wil R m hebben, selfies maken is voor hem t einde, dus dat reguleert zich prima zo. Vind t gewoon tijdverspilling, leven is al zo kort en de koters worden zo snel groot dus liefst zo min mogelijk scherm en zo veel mogelijk RL
Ik denk dat iedereen teveel op zijn mobiel zit. Kijk maar om je heen. In een restaurant, op het werk, in de auto, op de fiets, in de supermarkt. We zijn er gewoon aan verslaafd. Aan jezelf om dit te doorbreken. Ik leg mijn telefoon om 20 uur altijd opzij. Is er iets belangrijks dan bellen ze me maar. Het enige wanneer ik er wel zo nu en dan op kijk is wanneer mijn kinderen de deur uit zijn maar dan waak ik er wel voor om vervolgens weer niet op het verslavende Tiktok te zitten. Ik kan met gemak een heel uur vullen door het kijken van flauwe filmpjes. In zekere zin ontspant het maar je zit vervolgens wel weer naar zo'n dom scherm te turen. Vooral mijn jongste dochter ergert zich mateloos wanneer wij op onze telefoon zitten en mede door haar ben ik me er ook bewuster van geworden hoe asociaal het in wezen is om steeds erop te zitten. In de auto zit mijn tel ook altijd in mijn tas zodat ik niet in de verleiding kan komen om weer te kijken als ik iets hoor pingelen.
Ik vind het niet perse te veel bezig zijn. Je kan en moet nou eenmaal veel op je mobiel. Het brengt je ook weer heel veel. Of je nu een boek leest of een leuk youtube filmpje kijkt, dat laatste is net zo goed een hobby. Ja uren tik tok of shorts is niet echt ideaal, dat is verslavend. Maar dingen opzoeken nuttige dingen, of bepaalde apps gebruiken voor misschien wel je uitgaven bij te houden is niet perse slecht.
Max schermtijd voor bepaalde apps. Telefoon niet mee als je gaat wandelen. Telefoon niet naast je bed als je gaat slapen. Zoek een leuk boek en leg een uur voor bedtijd je telefoon weg en ga lezen. Het is echt gewenning. Probeer niet te grote stappen te nemen maar op een paar vaste momenten hem weg te leggen en iets anders te doen.
Tja ik en mijn man zitten ook ‘s avonds op m’n telefoon terwijl we tv kijken Maar dan is wel alles klaar dus opgeruimd etc Ik vind het niet erg of vervelend Hier is het bij het eten de regel ; geen telefoon
Ik heb geen social media (nouja dit forum en whatsapp), altijd geluid op stil, geen spelletjes, geen meldingen, en ik probeer mijn telefoon zo vaak mogelijk op de kast te leggen ipv bij me te hebben. We hebben een kistje waar de telefoons aan de eettafel in gaan. Savonds leg ik mijn telefoon weg aan de lader. Het is inderdaad tijdverspilling en voor mij veel teveel prikkels.