voorkeurshouding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamavanluca, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    mijn meisje heeft een voorkeurshouding en daar door een minimale afplatting aan haar hoodje....maar toch stress....haar grote broer heeft het nl ook gehad en bij hem waren we te laat en moest hij uit eindelijk een redressiehelmpje dragen. Heb de fysio al gebeld was volgens cb nog niet nodig, maar hee ik ga geen risico nemen hoor!! mijn vraag is zijn er hier mama's/papa's die ook een kindje hadden/hebben met een voorkeurhouding bij wie het door er extra op te letten wel goed is gekomen??? heb niet het idee dat ze last heeft van haar nekje ze kan gewoon rond draaien en van links naar rechts gaan. de arts op cb vond haar nekje heel stevig ( vinden wij ook!! ) http://babymo.come2me.nl/ mocht je willen lezen wat een redressiehelmpje inhoud.....

2. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

die van mij heeft ook een platte achterkant, volgens mijn moeder kan het nog goedkomen, nu ligt ze door het inbakeren toch veel op haar rug en in dezelfde houding.
    maandag naar cb ben beniuewd wat hun daar zeggen

3. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    een gedeelte van de afplattinging komt idd ook vanzelf goed.....maar dan moet ze wel van haar voorkeurshouding afkomen ander niet dan blijft het platter......ben ook benieuwd wat ze bij jouw gaan zeggen op het cb...en wat ze bij mij gaan zeggen bij de fysio

4. Dania

Dania Actief lid

21 mei 2008
    199
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn zoontje heeft ook een voorkeurshouding en dus een lichte afplatting. Ik leg hem nu overdag steeds op zijn zij (omdat ikhem in de gaten kan houden) s`nachts ligt hij op zijn rug omdat ik het dan niet in de gaten kan houden. Ik heb het idee dat het wel iets beter wordt. Almoet ik zeggen dat ik wel naar de huisarts ben gegaan ervoor. Hij heeft me een verwijsbrief voor een kinderarts gegeven nadat ik hierom vroeg. Ik moet nog naar de kinderarts. Dus ik ben benieuwd wat deze zal zeggen.

5. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    o.a. om deze reden slaapt Lasse in een babysleep en heeft Sven daar ook altijd in geslapen.
    Bij sven waren ze laaiend enthousiast over zijn opvallend ronde bolletje. Lasse wilde er eerst niet in gaan slapen, dus eerst niet gebruikt. totdat hij ook licht een voorkeurshouding kreeg, cb had het nog niet eens gezien, maar hup in de babysleep en een week later was de voorkeurshouding helemaal weg.

6. kissie

kissie Fanatiek lid

18 apr 2006
    1.494
    1
    0
    Lars heeft al vanaf de geboorte een voorkeurshouding en een afplatting rechts achter. Ook kun je de vervorming aan de voorkant van zijn gezichtje zien. Ik heb sinds twee weken een fysiotherapeut die hier thuis komt. Ze zei dat zijn voorkeurshouding erg hardnekking was en ik moet nu oefeningen doen met Lars. Ook vooral niet te vaak op de buik leggen om te oefenen, dan worden ze te sterk in de rug en nek waardoor ze de voorkeurshouding verder kunnen ontwikkelen. Ze is vanmorgen voor de 2e x geweest en het gaat al stukken beter vindt ze. Je hoeft geen verwijzingte hebben voor fysiotherapie, dus het cb heeft er niets mee te maken, lekker doen wat je zelf wil

7. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hier ook al een voorkeurshouding vanaf de geboorte. (voorkeur naar links, erg hardnekkig). Ze heeft ook een lichte afplatting, maar niet achter, meer aan de zijkant. Wij hadden dit al bij het cb aangegeven toen ze heel klein was, maar met ruim 3 maanden vonden ze pas dat we er wat mee moesten (zou ik bij een volgende dus eerder doen). Nu krijgt ze vanaf dat ze 3 maanden is fysio en is het al heel erg verbeterd. Maar toch laatst een meting gedaan waaruit een procent van 107 kwam, wat een indicatie voor een helmpje is. Op de helmpoli in Rotterdam vonden ze dit echt een twijfelgeval en hebben we er uiteindelijk niet voor gekozen. Daarna weer naar de fysio, waar 4 weken tussen zat inmiddels en toen weer een meeting gedaan. Het procent was nu 105, dus heel erg verbeterd. De fysio was erg verbaasd dat het nu nog, leeftijd 6 maanden, uit zichzelf zo er verbeterd was in korte tijd.
    Dus het kan echt nog sterk verbeteren! Maar wel goed bij een fysio blijven, want bij elke nieuwe ontwikkeling, grijpen ze weer terug naar de voorkeurshouding.

Succes ermee!

8. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    word vandaag terug gebeld door de fysio ( was gisten of vandaag en gisteren is niet gebeld dus vandaag ) en zit te denken om ook nog ff naar de chriropracter te gaan...... ga het nu extra goed in de gaten houdenen promt sliep ze gisteren natuurlijk wel op haar niet voorkeurskant.....in bed leg ik nu de baby wedge tegen haar aan in, leg haar met haar koppie richting ligt en ook in de wagen gaat ze ook tegen de baby wedge aan en nu maar hopen dat ze er snel vanaf is....

ik ga idd doen wat mijn gevoel me zegt, als je er zelf niet achter aan gaat dan gebeurd het niet is mijn ervaring met luca.....

Luca was bij de meting ook een twijfel geval...maar omdat zijn ene oogje ( de afgeplatte kant ) kleiner was dan de andere door de druk van zijn hersentjes hebben we toen besloten het wel te doen, geen moment spijt van gehad, maar wil liever niet nog een keer een kindje meten helmpje want het was best een gedoe oa met bv geven, hitte golf enzo........en tja het is gewoon een stuk makkelijker als het niet hoeft...

9. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Mn zoontje had ook een voorkeurskant en daardoor een scheef gezicht. Op advies van de verloskundige die kwam controleren bij de zorgwinkel een speciaal babykussentjes gekocht. De ene is lang en de andere is kort met een verbindingsstuk. Daar tussen leg je je baby op zn zij. Op deze manier kan hij niet op zn buik of rug rollen, en bij elk slaapje leg je hem op zn andere zij. Tevens 4x bij de osteopaat geweest, en ik heb nu een zoontje met een lekker rond kopie zonder voorkeurs houding. Is slaapt pas sinds een maandje zonder deze kussentjes, want hij vond het nog steeds erg fijn om er tussen te liggen.
    Succes ermee.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij zijn bij de osteopaat geweest. Stimuleren met de tips uit de folder van het CB hielp geen fluit en bovendien kreeg Thirza steeds meer klachten, (kijk maar eens in m'n andere berichten). 4 keer bij de osteopaat geweest en het is weg, voorkeurshouding is helemaal over! De afplatting is nog niet helemaal weg, maar trekt nu wel goed bij, (was niet heel enorm).

11. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Zowel onze oudste als de jongste had een voorkeurshouding. Met de oudste zijn we eerst bij de fysio geweest, maar dat schoot niet echt op. Twee behandelingen bij de osteopaat wel, bij jongste zijn we gelijk naar de op geweest. Zij verhelpt de oorzaak, ipv oefenen van de spieren. Dit had bij ons veel meer effect, kan ik iedereen aanbevelen!

12. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Tot welke leeftijd kan een voorkeurshouding kwaad? Dus tot welke leeftijd is de kans op afplatting van het hoofdje het grootst?

13. Irma1968

Irma1968 Actief lid

12 sep 2008
    145
    0
    0
    hoi,
    Ik heb het al vaak geschreven, mijn dochter had een enorme voorkeurshouding. adviezen van het cb werkten voor geen meter. Wij zijn heel wat in de weer geweest met ons kleintje maar niks mocht helpen. vanaf 9/10 weken tot 1 jaar Fysio gehad, osteopaat geweest, deze heeft haar werveltjes weer recht gezet. toen ze een maand of 4/5 was was haar voorkeur weg maar haar hoofdje nog steeds scheef... resultaat was een helmpje. We zijn met het helmpje gestart toen ze precies 6 maanden was en gestopt toen ze een jaar was en het resultaat is super.

Een hoofdje kan vervormen totdat de schedelnaden dicht zijn, dit is vaak rond het eerste jaar.( heb ik van onze redressiehelm arts in het sophia kinderzh)

14. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    we gaan di naar de fysio en ga maandag de chriropracter bellen, osteopaat krijg ik helaas niet vergoed...mocht als nog nodig zijn gaan we er wel heen, maar hij vraagt 80 euro per uur :oops: :oops: :oops:

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zoontje had ook een voorkeurshouding. Hij had daardoor een hele lichte afplatting. Voor het CB niet genoeg om ons direct naar een fysio door te sturen.
    En met huis-tuin-en-keuken tips is het ook goed gegaan.
    Wat we deden:
    - Bedje zo gedraaid dat hij in voorkeurshouding naar de muur keek (deed hem weinig).
    - In de box/speelkleed spulen aan de "verkeerde" kant neerleggen (werkte ook niet echt)
    - Bij voedingen zo vasthouden dat hij zijn hoofd naar de "verkeerde" kant moest draaien. (Werkte goed)
    - In bed een opgerolde hydrofiele doek onder zijn goede schouder. Hierdoor kon zijn hoofdje alleen recht of naar de verkeerde kant toe (werkte goed, speciaal kussen is waarschijnlijk veiliger)
    - Bij elk slaapje na 10 minuten zijn hoofdje naar de verkeerde kant draaien. Dan lag hij in ieder geval een gedeelte van zijn slaapje met zijn hoofd goed.
    - veel op zijn buik laten spelen (vond hij geweldig)

Dit een poosje gedaan, en de afplatting werd beter. Toen we dit wat vergaten, ging hij weer terug naar de voorkeurshouding, maar met snel ingrijpen ging het ook weer goed. Je ziet de afplatting als je weet waar het zit, maar op het CB, en mijn ouders bijvoorbeeld niet.

Hij heeft wel vrij lang veel gedaan via de voorkeurszijde, dus rollen en spelen. Maar hij kon het ook prima de dingen langs de andere kant. Dus hij had geen functionele beperking. Daardoor vond het CB (en wij) het verder geen probleem

16. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    Irma1968 , wij zijn in tilburg geweest, omdat luca te oud was voor het sophia in rotterdam hij zou nl net iets ouder zijn dan 6 mnd al we daar aan de beurt waren..... maar hoop echt dat dat nu niet nodig zal zijn........ga er iig alles aandoen om het proberen te voorkomen....bij luca liep het door omstandigheden ( hij was 2 weken oud toen we te horen kregen dat mijn vader ongeneeselijk ziek was ) helaas anders..

17. Irma1968

Irma1968 Actief lid

12 sep 2008
    145
    0
    0
    hoi mama van luca, super dat je naar de fysio gaat. Belangrijkste is dat je kindje van de voorkeurshouding afkomt, weer helemaal symetrisch gaat bewegen, want als dat niet verholpen word dan kan het zijn dat ze op latere leeftijd last gaan krijgen ...
    Wie weet komt het hoofdje dan ook wel goed, er zijn gelukkig nog babies die aan fysio en een osteopaat genoeg hebben.... de mijne helaas niet, maar goed wij hebben het achter de rug en ik vond het erger dan mijn meisje hahah

Bah zal en klap gegeven hebben, zeker na je bevalling. Ik heb ook ooit zo'n mededeling gekregen betreft mijn moeder...... ze had een engeltje op haar schouder gelukkig.
    Hou je haaks!!

18. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    wij zijn er door de chriroparactor achter gekomen dat meya haar nekje niet goed zit, het is goed te behandelen, maar verklaard wel oa haar voorkeurshouding....ben zoo blij dat ik ben gegaan want dit was die niet vanzelf overgegaan zijn.....en fyiso was waarschijnlijk dus ook niet voldoende geweest......

19. Irma1968

Irma1968 Actief lid

12 sep 2008
    145
    0
    0
    Hoi
    inderdaad goed dat je bent gegaan.! Bij ons meisje zat ook een werveltje in de nek scheef, dit is recht gezet/verholpen door de osteopaat.Wij waren erg te spreken over de combinatie van osteopaat en fysio.
    suc6 verder!!

Deel Deze Pagina