Goedemorgen, Sinds de start van mijn tweede trimester (nu 25 week) heb ik toenemend last van spierkrampen in armen en benen, vergelijkbaar met 'groeipijn' als kind. Het is vaak 1 been of arm tegelijkertijd (dus niet hetzelfde als restless legs ed.) en het gaat in 2-3 dagen naar een piek en zakt dan weer af, om opgevolgd te worden door weer een ander ledemaat. Soms zijn de krampen zo heftig dat ik er 's nachts meerdere uren wakker van lig en paracetamol nodig heb om de boel wat draagbaarder te maken. Warmte helpt ook en ik slik sowieso dagelijks een hoge dosering magnesium (ook buiten zwangerschappen, voor preventie van migraine). Ik had dit ook tijdens mijn vorige zwangerschappen en heb nu wellicht een verband gevonden. Normaalgesproken (niet zwanger) neem ik namelijk nooit multivitamine supplementen, maar in alledrie de zwangerschappen wel (prenataal multivit supplement). Ik zocht eens op aan welk vitamine je teveel kon hebben en ja, vit. B6 kwam meteen naar boven ploppen in Google als vitamine waar je bij een overschot tintelingen, doofheid en spierkrampen van kunt krijgen (zelfs met evt. zenuwschade, maar ik ben geen hypochondriër, denk dat dat wel meevalt). Nu zit er in de mama vitamines die ik slik (Vitakruid) natuurlijk een toegestane dosering, maar in voeding zit het natuurlijk ook. Ik eet - naast mijn chocolade & taart cravings - gewoon gezond. Onder de streep zou ik dus in theorie best op een overschot uit kunnen komen. Maar nu ben ik benieuwd of anderen ook vermoeden dat het hieraan kan liggen of misschien herken je het van je eigen zwangerschappen en/of is het gewoon de groei en het vocht wat toeneemt in je lijf? Thanks!